سینمایی که مسیر رشد زنان و دختران ایرانی را فراهم کرد/ بانوانی که پدیده سینمایی فیلم فجر شده اند

در جشنواره فیلم فجر امسال زنان حضور فعالی داشتند و توانستند در بخش‌های مختلف جوایزی را از آن خود کنند. جشنواره ای که در آن بیشتر از همیشه بوی انقلاب و آرمان های انقلاب اسلامی به مشام می رسید.
سینمایی که مسیر رشد زنان و دختران ایرانی را فراهم کرد/ بانوانی که پدیده سینمایی فیلم فجر شده اند
1401/11/25 - 13:36
تاریخ و ساعت خبر:
145244
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - امیرحمزه نژاد: در جشنواره فیلم فجر امسال زنان حضور فعالی داشتند و توانستند در بخش‌های مختلف جوایزی را از آن خود کنند. جشنواره ای که در آن بیشتر از همیشه بوی انقلاب و آرمان های انقلاب اسلامی به مشام می رسید. در همین رابطه یک جایزه ویژه مخصوص زنان در این جشنواره رونمایی شد. جایزه گوهرشاد از مصوبات شورای فرهنگ عمومی است که فعالان مردمی آن را در رشته‌ها و حوزه‌های مختلف در موضوع زن و خانواده ایرانی اسلامی و زیست عفیفانه اهدا می‌کنند.
جایزه‌ای که در چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر به «لیلا عاج» به خاطر فیلم تحسین شده «سرهنگ ثریا» اهدا شد. لیلا عاج نمایشنامه نویس و کارگردان، یکی از پدیده های تئاتر ایران بود که حالا در قامت فیلم سازی نیز توانسته خودی نشان دهد.
جالب اینجاست که خانم عاج از طبقه کارگر رشد کرده و درباره این طبقه دغدغه هایی داشته و دارد که در قامت نمایشنامه نویسی و تئاتر آنرا عملیاتی کرده است. او در جشنواره سی‌وهفتم نیز در مسابقه نمایش‌نامه‌نویسی تئاتر فجر برنده بهترین نمایش‌نامه شده بود.
حالا وی در جشنواره فجر امسال نشان گوهرشاد را گرفت تا جامعه بیشتر با یک بانوی فعال در حوزه سینما و هنر آشنا شود. درخشش چهره‌هایی هایی چون او در بستر جشنواره های تئاتر و فیلم فجر به خوبی نشان می دهد که چه میزان ظرفیت در کشورمان برای رشد و تعالی زنان وجود دارد. این درحالی است که ضدانقلاب همواره با سیاه نمایی خاص خود سعی دارد که زنان ودختران ایران را ناامید کند و آنان را به ورطه حقارت بیندازد تا از آب گل آلودی که خود ساخته ماهی‌اش را بگیرد.
در جشنواره فیلم فجرعلاوه بر این کارگردان زن سیمرغ بلورین ویژه هیات داوران به ناهید عزیزی صدیق برای فیلم «آه سرد» در بخش سینما سعادت اهدا شد.
همچنین سیمرغ بهترین طراحی لباس هم به سارا سمیعی برای «یادگار جنوب» رسید. درحالی که فاطمه صفری برای «اتاقک گلی» و آرام موسوی برای «وابل» از جمله دیگر نامزدهای این بخش بودند.
سیمرغ بهترین بازیگر نقش اول زن به پردیس پور عابدینی برای «غریب» رسید بازیگر جوان آتیه دار سینمای ایران که پیشتر هم با سریال «آقازاده» به شهرت رسید و توجه بسیاری را به خود جلب کرد.
نکته جالب اینجاست که در این جشنواره در بخش مقاومت جایزه بهترین فیلم توسط داوران به فیلم «غریب» به کارگردانی محمدحسین لطیفی اهدا شد.
وی بعد از دریافت این جایزه گفت: با افتخار این جایزه را به خانواده محترم شهید بروجردی تقدیم می‌کنم.
لطیفی با دعوت از دختر شهید محمد بروجردی بر روی سن، سیمرغ خود را به او اهدا کرد و گفت: «من در این فیلم فقط مقاومت را به تصویر کشیدم. پس اگر جایزه‌ای برای مقاومت هست به خانواده شهید تعلق می‌گیرد.»
این اقدام تحسین برانگیز درحالی بود که جشنواره فیلم فجر امسال با فیلم هایی مانند غریب، شماره 10، اتاقک گلی، حتی سرهنگ ثریا رنگ دفاع مقدسی به خود گرفته بود. فیلم «سینما متروپل» نیز با نامزدی در ۱۳ رشته دارای بیشترین تعداد نامزدی در این دوره از جشنواره فیلم فجر بود به روزهای جنگ می‌پردازد و قصه سینما در جنگ در شهر آبادان را روایت می‌کند.
این فیلم توانست در ۳ رشته بهترین کارگردانی، بهترین فیلم و بهترین فیلمبرداری جایزه سیمرغ بلورین را از آن خود کند.
با این حال سینمای ایران نشان داد که بستر رشد بسیاری از زنان و دختران مستعدی است که توانایی های بسیاری دارند وی این توانایی ها به خوبی به و در عالی ترین مسیر خود به منصه ظهور می رسد و در اینجا به خوبی می توان دروغ های ناامید کننده ضدانقلاب را درخصوص عدم رشد و پیشرفت زنان ایرانی را دریافت.
انتهای پیام/*

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
جشنواره فیلم فجر، چهل و یکمین جشنواره فیلم فجر، زنان سینمایی، جایزه گوهرشاد، فیلم اتاقک گلی، فیلم سرهنگ ثریا، فیلم آه سرد، فیلم غریب
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش
V
آرشیو