مدیرکل امور بانوان استانداری خراسان جنوبی مطرح کرد؛

خراسان‌جنوبی استان جوانی است/کاهش ازدواج مهمترین چالش پیری جمعیت در خراسان جنوبی

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری خراسان‌جنوبی با بیان اینکه بر اساس شاخص‌ها، خراسان جنوبی جزو چهار استان جوان کشور است، گفت: روند کاهشی ازدواج از چالش‌های پیش‌رو در استان است.
خراسان‌جنوبی استان جوانی است/کاهش ازدواج مهمترین چالش پیری جمعیت در خراسان جنوبی
1403/05/20 - 09:00
تاریخ و ساعت خبر:
196542
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - فهیمه زنگویی در گفت‌وگو با خبرنگار خبرگزاری زنان ایران؛ استان خراسان جنوبی ، اظهار داشت: با توجه به اینکه در نقطه بحرانی از رشد جمعیت در کشور هستیم، در دولت سیزدهم مسئله جمعیت، مسئله مهمی تلقی شد.
وی افزود: با توجه به تصویب قانون جوانی جمعیت در کشور، تعداد 19 جلسه ستاد جوانی جمعیت در استان با ریاست استاندار و حضور دستگاه‌های مختلف برگزار شد که نشان از اهمیت این مسئله در استان دارد.
مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری خراسان جنوبی با اشاره به اهمیت این موضوع در دولت سیزدهم، بیان داشت: جلسات ستاد جوانی جمعیت در حد معاونت ریاست جمهوری تشکیل و دفتر بانوان وزارت کشور نیز دیدگاه جمعیتی خوبی با حمایت شخص وزیر کشور داشت.
زنگویی تصریح کرد: در استان ها نیز به اقتضای اهمیت مسایل استانی، به مسئله جوانی جمعیت توجه می‌شود.
*جایگاه گفتمان ترمیم جمعیت در دولت سیزدهم شناخته شد
وی با بیان اینکه استاندار خراسان جنوبی نیز نگاه ویژه‌ای به جوانی جمعیت در استان دارند، ادامه داد: در دولت سیزدهم گفتمان ترمیم جمعیت در دستگاه‌های اجرایی به گفتمان شناخته شده‌ای تبدیل شد.
مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری خراسان جنوبی، این استان را جزو چهار استان جوان کشور اعلام کرد و گفت: پیرترین شهرستان در خراسان جنوبی فردوس است که نیاز به توجهات خاص دارد و جوان ترین شهرستان نیز درمیان است.
*افزایش ۲.۶ درصدی ولادت در خراسان جنوبی
زنگویی تصریح کرد: در سال ۱۴۰۲ نسبت به سال ۱۴۰۱، ولادت در استان با افزایش ۲.۶ درصدی، ازدواج با کاهش ۶.۹ درصدی و طلاق با افزایش ۱.۵ درصدی ثبت شده است.
وی عوامل تاثیرگذار در پیری جمعیت را میزان TFR، شیب میزان تولد ۵ ساله، میزان ازدواج، میزان فوت، میزان مهاجرت و... عنوان کرد و گفت: TFR میزان کلی باروری زنان است به این معنا که متوسط تعداد فرزندآوری که هر زن می‌تواند داشته باشد، و این میزان در خراسان جنوبی ۲.۲۶ است.

مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری خراسان جنوبی با اشاره به اقدامات دولت در راستای جوانی جمعیت، اظهار داشت: اقدامات انجام شده در استان در بستر قانون جوانی جمعیت ارائه شده و شامل اعطای وام‌های فرزندآوری، تسهیلات اعطای زمین به خانواده‌های سه و چهار فرزندی، تسهیلات خرد و کلان، معافیت‌های نظام مهندسی برای ساخت خانه، تسهیلات ویژه دانشجویان مادر، بیمه مادران روستایی و عشایری دارای سه فرزند، تشویقات سازمانی و دستگاه‌های اجرایی برای تولد هر فرزند و یا ازدواج کارمندان و تخصیص مرخصی ۹ ماه یا حقوق و کاهش سنوات کاری برای مادران شاغل بوده است.
زنگویی اذعان داشت: اگر قانون جوانی جمعیت که ۷۲ ماده دارد، به طور کامل اجرا شود، در راستای تحقق اهداف کمک کننده است.
وی اجرای قانون جوانی جمعیت رادارای پستی بلندی‌های فراوان و نیازمند همت بالا دانست.
*کاهش ازدواج مهمترین چالش پیری جمعیت در خراسان جنوبی
مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری خراسان جنوبی مهمترین چالش پیری جمعیت در این استان را کاهش ازدواج عنوان کرد و گفت: فرهنگ غلط فرزند کمتر، زندگی بهتر و یا فرهنگ لذت‌گرایی‌، خودگرایی، تجمل‌گرایی در زوجین و افزایش فاصله بین ازدواج و فرزند اول و افزایش فاصله بین فرزند اول و دوم و دلایل اقتصادی و اجتماعی جمعیت را به پرتگاه پیری می‌کشاند.
زنگویی بیان داشت: پیشنهاد و راهکار عملیاتی در قانون این طور دیده شده که پیشران‌هایی برای تغییر نگرش فرزندآوری ارائه شود که شامل تسهیلات مادی دولت و البته تغییر فرهنگ است.
وی با اشاره به همکاری دستگاه‌های مختلف اقتصادی و فرهنگی با یکدیگر در ستاد جوانی جمعیت، تاکید کرد: نباید بگذاریم این همکاری‌ها دچار گسست شوند.
*لزوم ایفای نقش نهادهای اقتصادی و فرهنگی در کنار یکدیگر
مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری خراسان جنوبی افزود: هم نهادهای فرهنگی و هم نهادهای اقتصادی باید نقش خود را با قدرت در این زمینه ایفا کنند.
زنگویی ادامه داد: در این راستا به نقش کنشگری مردمی و ایجاد حلقه‌های میانی مردمی نیز توجه شده و یک پای کار در خارج از ستاد، ایجاد شبکه کنشگری در استان‌ها برای تغییر نگرش و فرهنگ بوده که بار آن بیشتر بر دوش بانوان است.
وی با اشاره به فعالیت کنشگران اجتماعی در ستاد جوانی جمعیت، گفت: این افراد در دوره‌های مختلف تعیلم داده می‌شوند تا فرهنگ و نگرش جامعه را به سمت خانواده محوری و فرزندآوری تغییر دهند.
مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری خراسان جنوبی نقش کنشگران را از اعطای تسهیلات حاکمیتی اثرگذارتر دانست و افزود: درآمد خانواده‌های امروزی کمتر از گذشته نیست اما فرزندآوری کمتر شده و دلیل این موضوع تغییر فرهنگ‌ها است.
زنگویی اظهار داشت: بانوان تازه ازدواج‌کرده ضروری است که به فرزندآوری سالم با ایدئولوژی اسلامی و شیعی فکر کنند و با شرکت در دوره‌ها و با فراگرفتن آموزش‌ها ترس‌شان از مادر شدن و نگرانی‌شان برای داشتن فرزند بیشتر را برطرف کنند.
*پیام خطرناک شیب نزولی ازدواج در ایران
وی با تاکید بر اینکه جوانان باید مهارت‌های ازدواج را قبل از ازدواج به دست آورند، گفت: شیب کاهش ازدواج در کشور نزولی‌تر از شیب فرزندآوری است و این مسئله برای ۱٠ سال آینده ایران پیام خطرناکی دارد.
مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری خراسان جنوبی افزود: شیب طلاق نیز بالا رفته و این نشان می‌دهد که تاب‌آوری جوانان امروز بسیار پایین آمده و دانش آنها برای ایجاد، تقویت و نگهداری یک خانواده موفق پایین است.
زنگویی تصریح کرد: فرهنگ خانواده‌محوری عزت خانواده و جایگاه مادری در بین دختران و بانوان جوان باید تقویت شود تا بتوانند یک خانواده مستحکم داشته باشند.
وی در رابطه با آگاه‌سازی مردم از بحران سالمندی، گفت: جمعیت سالمند بالای ۶٠ سال در هرم جمعیتی هر کشوری نباید بیش از ۶ درصد باشد چراکه نیروی کار آن کشور باید تلاش مضاعفی برای ایجاد یک سرانه معمول درآمدی کنند.
*ایرانی پیر تا ۲٠ سال آینده با تداوم روند موجود
مدیرکل امور بانوان و خانواده استانداری خراسان جنوبی اظهار داشت: در ایران این نسبت نیروی جوان به پیر یک به ۱۱ است و ۲٠ سال آینده این نسبت به ۳٠ درصد یعنی از هر ۳ نفر دو نفر جوان و یک نفر بالای ۶٠ سال خواهد بود که با این روند کشور به سمت ورشکستگی می‌رود.
زنگویی از برگزاری کارگاه‌ها و دوره‌های آموزشی در رابطه با بحران سالمندی و جلوگیری از سقط جنین در استان خبر داد و افزود: تولید محتوا در فضای مجازی، تهیه و توزیع بروشور و کلیپ‌ آموزشی از دیگر اقدامات در این زمینه است و البته نیاز به کار بیشتر دارد.
انتهای پیام/*

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
مدیرکل امور بانوان استانداری خراسان جنوبی، جوانی جمعیت ، چالش پیری ، جمعیت خراسان جنوبی
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
زن و خانواده
V
آرشیو