روضه خانگی ارائه دهنده الگوهای اسلامی و تعمیق ارزش هایی نظیر ایثار، صبر و همدلی

روضه به عنوان یک زیربنای اعتقادی و فرهنگی در زندگی ایرانیان، نه تنها ریشه در آداب و رسوم محلی دارد، بلکه با ارائه الگوهای انسانی و اجتماعی، ارزش‌هایی چون ایثار، صبر و همدلی را در خانواده‌ها و جامعه تقویت می‌کند.
روضه خانگی ارائه دهنده الگوهای اسلامی و تعمیق ارزش هایی نظیر ایثار، صبر و همدلی
1403/06/14 - 13:36
تاریخ و ساعت خبر:
197621
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - در گفت‌وگویی صمیمی با صدیقه قائدی، مسئول بسیج جامعه زنان سپاه جوادالائمه (ع) شهرستان دشتستان، به بررسی نقش روضه در تقویت ارزش‌های خانوادگی و اجتماعی در فرهنگ شیعه پرداختیم. ایشان با اشاره به اهمیت این مراسم مذهبی در زندگی ایرانیان، به تشریح چگونگی تأثیر روضه بر آداب و رسوم محلی و همچنین تقویت روحیه همکاری و همدلی در خانواده‌ها و جامعه پرداختند. این گفت‌وگو فرصتی بود تا از تجربیات و دیدگاه‌های ایشان در زمینه ترویج ارزش‌های انسانی و اجتماعی از طریق روضه بهره‌مند شویم.
_ چگونه روضه های خانگی می‌توانند به تقویت ارزش‌های خانوادگی کمک کنند؟
روضه به عنوان زیربنای اعتقادی و فرهنگی شیعه و کشور مسلمان ایران، از سال‌های دور در زندگی ایرانیان مرسوم بوده و در هر نقطه از کشور ریشه در آداب و رسوم آن‌ها دارد. فرهنگ خانوادگی و عمومی هر منطقه بر اساس همین عقاید دینی شکل می‌گیرد که روضه اهل بیت جز نمود عملی آن است.

_آیا روزهای خانگی فرصتی برای آموزش مهارت‌های زندگی به نسل جدید فراهم می‌کنند؟ چگونه؟
بازخوانی نقش‌ها و شخصیت‌های روضه اهل بیت، به عنوان الگویی تمام‌عیار برای زندگی فردی و اجتماعی محسوب می‌شود. ارزش‌هایی چون ایثار، گذشت، صبر، تلاش و وفاداری در روضه، عامل تقویت ارزش‌های خانوادگی است.
_تأثیر روزهای خانگی بر ارتباطات عاطفی و اجتماعی خانواده‌ها چیست؟
مراسمات مذهبی، از جمله روضه، از چندین بخش و لایه تشکیل شده است. یکی از این لایه‌ها، آموزش مهارت‌های زندگی با مسئولیت‌پذیری در امور اجرایی برنامه است. نمادها و علائمی که در روضه وجود دارد، به عنوان نقش مؤثر تربیتی و مهارتی برای فرد شناخته می‌شود.
_ چگونه می‌توان از روزهای خانگی برای ترویج فرهنگ انتظار و امید در نسل جوان استفاده کرد؟
در روضه‌ها، خصوصیات فردی، اجتماعی و شخصیتی افراد به صورت فردی و اجتماعی در قالب خانواده، گروه یاران و دوستان بیان می‌شود. هرگاه از روابط عاطفی و اجتماعی شخصیت‌ها صحبت می‌شود، این روابط به عنوان الگویی برای فرد شناخته می‌شود و او خود را همراه و همدرد با واقعه می‌داند و پا به پای آن قدم برمی‌دارد
_ آیا روزهای خانگی می‌توانند به ایجاد حس مسئولیت‌پذیری در نسل منتظر کمک کنند؟ به چه صورت؟
روضه یک برنامه مشارکتی و جمعی است که هر فرد با بر عهده گرفتن نقشی در جهت اجرای برنامه، می‌تواند در هر سنی نقش بپذیرد. به عنوان مثال، کارهای چایخانه، نذری، انتظامات مراسم، جفت کردن کفش‌ها، مداحی و مدیریت برنامه هر کدام یک نقش را ایفا می‌کنند.

_نقش فعالیت‌های مشترک خانوادگی در روزهای خانگی در تربیت نسل منتظر چیست؟
کار گروهی در کنار محبت گروهی، ایجاد همدلی می‌کند، به‌ویژه زمانی که در راستای اهل بیت و فرهنگ دینی باشد. در یک خانواده، پدر، مادر و فرزندان هر کدام به نحوی وارد کار روضه می‌شوند و هر یک مسئولیتی در هر قسمت دارند که می‌توانند مشارکت کنند.
_ چگونه می‌توان از روزهای خانگی برای تقویت روحیه همکاری و همیاری در خانواده‌ها بهره برد؟
یکی از عواملی که این کار را سال‌ها پابرجا نگه داشته، روحیه همکاری، همیاری، گذشت و احسان افراد است. هر کس نسبت به توان و امکانات خود، در این کار مشارکت می‌کند؛ یکی در پخت و توزیع نذری، دیگری در تهیه امکانات، و برخی کارها به عهده مادر و برخی به عهده پدر است. برای کودکان و نوجوانان نیز برنامه‌های خاصی تعریف شده است که شامل کارهای جزئی تدارکاتی می‌شود.
انتهای پیام/*

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
روضه خانگی ، عزاداری ائمه اطهار علیهم السلام، اسوه های اسلامی ، ارزش های دینی و اخلاقی ،
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
گفتگو
V
آرشیو