یک تحلیلگر مسائل سیاسی و بین الملل تاکید کرد:

لزوم توجه به نقش وجودی و ظرفیت زنان در نظام اسلامی /شبکه بین المللی مطالبات زنان مسلمان جهان تشکیل شود

یک تحلیلگر مسائل سیاسی و بین الملل بر لزوم توجه به نقش وجودی و ظرفیت شناسی زنان در نظام اسلامی تاکید کرد.
لزوم توجه به نقش وجودی و ظرفیت زنان در نظام اسلامی /شبکه بین المللی مطالبات زنان مسلمان جهان تشکیل شود
1403/05/31 - 11:02
تاریخ و ساعت خبر:
197087
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - از خوزستان، صغری محمدپور در گفتگو با خبرنگار ما در خصوص نقش مدیریتی زنان در جامعه اسلامی و حاکمیتی گفت: بر حسب تعریف نقش زنان، مطالبات آنها نیز در نظام اسلامی شکل و بروز پیدا می کند.
- اگر بخواهیم زنان را فقط در یک جزء تعریف کنیم در حق آنها جفا کرده ایم.
وی اظهار کرد: مهم تر از هر چیز این است که نقش بانوان دیده شود. اگر بخواهیم زنان را فقط در یک واحد و بخش تعریف کنیم مثلا فکر کنیم فقط در حوزه مشاورتی دستگاه های دولتی می توانند انجام وظیفه کنند جفا در حق آنها کرده ایم.
این تحلیلگر مسائل سیاسی و بین الملل افزود: زنان در دیگر حوزه های مدیریت کلان هم می توانند نقش آفرینی کنند که لازمه آن ظرفیت شناسی آنان است.
- لزوم نقش آفرینی زنان در کنار نقش مادری
محمدپور با بیان اینکه در نظام اسلامی نقش زنان بدون خانواده معنا ندارد، ادامه داد: این دیدگاه که زنان فقط باید در مقام مدیریتی منهای خانواده باشند، نگاه غیر اسلامی است. هر کجا که نام زن را مطرح می کنیم باید برای پسوند نقش مادری او هم شرح وظیفه مشخص کنیم.
وی با اشاره به تاکید آیات و روایات بر حضور زن و نقش موثر او در خانواده، عنوان کرد: طی دو الی سه سال اخیر در دولت شهید رئیسی نگاه خیلی خوبی بر مباحث زن و خانواده و حوزه جمعیتی صورت گرفت که نیاز به کار بیشتر و ایجاد زیرساختهای جدی تر و هدفمندتری دارد.
- نتیجه جدایی زن امروز از آموزه های ملی و اسلامی، سردرگمی است
این تحلیلگر مسائل سیاسی و بین الملل با بیان اینکه مطالبات حقوقی زن ها در هر عرصه ای باید بر اساس مبنای زیست بوم ایرانی اسلامی مطرح شود، گفت: ما نه می توانیم زن امروز را از آموزه های ملی مان و نه شعائر مکتبی و اسلامی مان جدا کنیم و جدا کردن این دو حوزه یعنی رسیدن جامعه زنان به یک سردرگمی.
محمدپور توضیح داد: ایران اسلامی همواره با آداب و آیین و گویش های اقوام مختلف، ایران اسلامی شد . وقتی تاریخ و جامعه شناسی همین اقوام را مطالعه کنیم می بینیم که سراسر اینها با آموزه های دینی ما عجین بوده است.
وی بیان کرد: دشمنی دشمنان جمهوری اسلامی ایران در یک جاهایی برای این بوده تا این دو را از هم جدا کنند در حالیکه عقبه تاریخی ایران، همواره آموزه های دینی و شعائر مکتبی خودش را داشته است به خصوص زن ایرانی که همیشه هویتش را با همین شعائر پیدا می کند.
- دولت جدید، جایگاه زن مسلمان را به درستی تعریف کند
این تحلیلگر مسائل سیاسی و بین الملل تاکید کرد: از دولت فعلی انتظار می رود جایگاه زن مسلمان را به درستی تعریف کند و همچنین ظرفیت شناسی بانوان را در دستور کار خود قرار دهد. استفاده از زنان در مناسب مدیریتی و سیاسی و همچنین توانمندسازی و توسعه مشارکت اجتماعی آنها در سطوح کلان مدیریتی می تواند نقش مهمی در حمایت از زنان و تحقق مطالبات آنها ایفا کند.
محمدپور با اشاره به اینکه گسترش عدالت و جلوگیری از دو آسیب سیاست زدگی و نگاه تشریفاتی به زنان یک مطالبه جدی است، اظهار کرد: متاسفانه آن چیزی را که ما در سال های اخیر در بحث مدیریتی زنان دیدیم در حد به کارگیری آنها به عنوان مشاور امور بانوان در ادارات و نهادها بوده است و این مشاور امور بانوان در بسیاری از موارد صرفا برای حضور بوده نه اختیارات.
- برخی وزارت خانه ها را به زنان بسپاریم.
وی در خصوص استفاده از ظرفیت بانوان در برخی وزارتخانه ها گفت: وزارت خانه های مهمی که مبنای فرهنگی و خانوادگی و حتی دینی و تربیتی دارند جایگاه مناسبی برای حضور و نقش آفرینی بانوان فرهیخته و توانمند با گرایش دینی و اسلامی است. در محیط خانواده ها اکثر مادران با آموزش و رفتار تربیتی همراه با فرزندانشان گام به گام حرکت می کنند بنابراین وزارت آموزش و پرورش جایگاه مناسبی برای به کارگیری بانوان می تواند باشد.
این تحلیلگر مسائل سیاسی و بین الملل در خصوص پیشنهاد حضور بانوان در وزارت گردشگری و میراث فرهنگی عنوان کرد: اکثر بانوان روحیه گردشگری و فعالیت در بخش صنایع دستی را دارند و معمولا این قشر، صنایع دستی محلی و بومی خودشان را بر عهده دارند پس می توان این دیدگاه را داشته باشیم که برای یک بار هم که شده این وزارت خانه ها را به زن ها بسپاریم.
محمد پور اضافه کرد: خیلی از مواقع خانم ها نشان داده اند که در پست های مدیریتی دقت، نظم، ظرافت، هدفمندی و تمرکز بر اهداف سازمانی را به بهترین شکل رعایت کرده اند و عدم استفاده از این ظرفیت، نشان از این دارد که هنوز نقش بانوان را با اهمیت و برجسته نکرده ایم و شاید به این باور نرسیده ایم.
- شبکه بین المللی ویژه مطالبات زنان مسلمان جهان تشکیل شود
وی بیان کرد: با توجه به فعالیت گسترده بانوان در شبکه های اجتماعی، به دولت جدید پیشنهاد می شود یک شبکه مطالبه گری از زنان سراسر جهان راه اندازی کند تا این شبکه رسانه ای بتواند به عنوان پشتوانه قوی، چهره حقیقی و واقعی زن مسلمان را به دنیا معرفی کند.
این تحلیلگر مسائل سیاسی و بین الملل افزود: رسانه های معاند از چهره زن به عنوان کالای تجاری و التذاذ جنسی استفاده می کنند و ما می توانیم توسط وزارت ارتباطات با تشکیل یک شبکه سراسری جهانی و بین المللی ویژه تمامی زنان مسلمانی که کشورشان هویت خود را پیدا کرده، جایگاه اصلی یک زن مسلمان را به جهان مخابره کنیم.
انتهای پیام/*

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
نظام اسلامی ، زنان در نظام اسلامی ، مطالبات زنان ، حقوق زنان ،
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
خوزستان
V
آرشیو