عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اهواز :

پیاده روی اربعین، لبیک به پایداری بر جریان حق طلبی و تقابل با جریان انحرافی است

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اهواز گفت: شرکت آزادی خواهان در پیاده روی اربعین نشان دهنده لبیک گویی به پایداری بر جریان حق طلبی و بیان کننده تعارض و تقابل با جریان های انحرافی و ضد دینی است که با ایجاد قدرت های موهوم و ساختگی در صدد تسلط ظالمانه بر مردم محروم و مستضعف عالم هستند.
پیاده روی اربعین، لبیک به پایداری بر جریان حق طلبی و تقابل با جریان انحرافی است
1403/06/03 - 07:37
تاریخ و ساعت خبر:
197199
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - از خوزستان، سهام اسدی نیا در گفتگو با خبرنگار ما در خصوص نقش آفرینی زنان مسلمان در پیاده روی اربعین با تاسی از منش حضرت زینب(س) بیان کرد: حضرت زینب (س) یک بانوی شاخص و نمونه کامل برای نقش آفرینی و انتخاب های درست زنان مسلمان در مواقع خاص و ویژه بوده اند. ظرفیت روحی و توان عقلی عظیم ایشان، تفسیرهای سطحی و رویکردهای نازل و خارج از نگاه اصیل اسلامی را تغییر داد و همین باعث شد که نه تنها نمونه ای بارز برای جامعه زمانه خود بلکه الگویی تمام عیار برای همه جوامع و ادوار تاریخی باشد.
وی افزود: با دقت در نوع رویکرد حضرت زینب (س) در مواجهه با حوادث عظیم عاشورا درمی یابیم که کنش گری ایشان مبتنی بر تشخیص شخصی و فاقد مبنا و محتوای الهی نیست، چنانچه خالی از تشخیص موقعیت زمانی و مکانی و شرایط محیطی نبوده و همواره مبتنی بر عقل و تدبیر بوده است اما آنچه اهمیت دارد این است که شرایط و مقتضیات زمانی ایشان و به کارگیری عقل و درایت متناسب با همان شرایط، مانعی برای پیاده سازی روش اصیل جریان الهی در رفتارشان نشد.
این استاد دانشگاه اظهار کرد: پایبندی به همین اصول ثابت اسلامی بر مبنای قرآن کریم سبب شد تا کنشگری ایشان مربوط به عصر و زمانه و حتی شرایط خاصی که ایشان در آن قرار داشتند، نباشد و برای همه ابنای بشر در تمام زمان ها قابل استفاده شود.
منش حضرت زینب(س) با تاسی از آموزه های اصیل اسلامی است
اسدی نیا در خصوص صبر آگاهانه عنوان کرد: آنچه از بیان دینی بر می آید این است که صبر و استقامت دارای سیاق منطقی و راهبردی برای وصول به مطلوب موردنظر است نه به معنای انفعال، ایستایی، عدم حرکت و جنبش. از طرفی قیام و یورش بر علیه ظلم نیز بی ضابطه و خارج از مبانی عقلی و اصول و جهت گیری معتدلانه معرفی نمی شود. همانطور که در آیات 172 و 173 سوره ی آل عمران آمده است صبر پس از مصیبت برای اهل معرفت و بصیرت، همراه با اطاعت از جریان حق و با جهت گیری الهی است و این آغاز حرکت است نه انفعال و ایستایی.
وی نصرت در راه ایمان بدون ایجاد روحیه یأس و ناامیدی و ترس را از آثار صبر بر راه حق عنوان کرد و ادامه داد: در چنین حالتی نه تنها روحیه مومنین دچار رکورد نمی شود بلکه ایمانشان شکوفایی والا و بالاتری می یابد آنچنان که ایمان به مرتبه رضایت و توکل می رسد .

عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اهواز اضافه کرد: همین حالت توکل خود منشأ حرکات و کنش گری خلاقانه قوی تر و دقیق تری در راستای جهت گیری اصیل الهی می شود به نحوی که حتی اگر همه مردم در مخالفت و تقابل با این فعالیت اصیل قرار گیرند باز هم در انتخاب راه صحیح تغییری ایجاد نخواهد شد .
اسدی نیا گفت: بر همین سیاق مشاهده می شود که زینب کبری (س) پس از مشاهده مستقیم آن مصائب عظیم نه تنها صبر و شکیبایی خودشان را از دست ندادند و در برابر همه رنج ها و اهانت های پس از واقعه عاشورا نه تنها ایستادگی نمودند بلکه مسئولیت تدبیر و جمع کردن و سامان دادن زن ها و فرزندان داغدار این واقعه را نیز بر عهده گرفتند.
وی بیان کرد: اما آنچه امروز ما بدان نیازمندیم این است که در جریان هیاهوی رسانه های ضد جریان اصیل اسلامی، ابتدا پس از تامل و بررسی به تشخیص صحیح از جریان حق بپردازیم و سپس بدانیم که همواره و در طول تاریخ بشری، جریان حق مورد معارضه و تقابل جریان باطل قرار گرفته و می گیرد ولی نباید پنداشت که این تجمع بر راه باطل باعث می شود که حق وجهه و طریقی نو پیدا کرده و باطل جایگزین آن شود.
این استاد دانشگاه افزود: پس از مطالعه و برسی دقیق از جریان حق باید دانست که حرکت و تعهد به این آرمان نیازمند صبر و پایداری است چرا که جبهه باطل از همه قوا و تجهیزات خود برای شکستن این مقاومت و پایداری استفاده خواهد کرد و این امری مسلم است. البته در حرکت مبارک متعهدانه مومنین باید دانست که امدادهای الهی همواره یاری گر مؤمنان خواهد بود و این امدادها باعث انگیزه بخشی و تداوم حرکت جبهه مؤمنانه می شود.
اسدی نیا یکی از جلوه های عظیم حرکت های حمایت کننده از جریان حق طلبی که به جریانی جهانی تبدیل شده را شرکت آزادی خواهان عالم در پیاده روی اربعین عنوان و اظهار کرد: روش قدرتهای مستکبر و مغرور، دروغ پروری و ضایع نمودن حق برای دستیابی به اهداف شخصی و گروهی و حتی قومیتی خودشان است . در چنین شرایطی تأکید بر حرکت حضرت زینب (س) از طرف زنان مؤمن و متعهد به معنای هوشیاری، عدم پذیرش استکبار و تسلط ظالمانه مستکبرین عالم بر اذهان و جان و مال مردم است.
وی با اشاره به اینکه این هوشیاری و آزادی خواهی در عرصه های مختلف فردی، خانوادگی، اجتماعی، سیاسی، اقتصادی، فرهنگی خود را نشان می دهد، ادامه داد: زنان مسلمان در عرصه خانوادگی با الگوگیری از آموزه های اصیل اسلامی بر اساس تفکر و دقت در چرایی و نتایج این تأسی به آموزه ها، دیگر تحت تأثیر هجمه های دشمنان جریان حق و عدالت، با هر ایده و تفکر سطحی و فاقد نتایج عملی قرار نمی گیرند و در مقابل به بهره گیری هرچه بیشتر و بهتر از آموزه های اسلام می پردازند.
عضو هیئت علمی دانشگاه آزاد اهواز گفت: بر همین منوال حضور زنان مسلمان در اجتماع و تأثیرگذاری آنها نیز در عرصه های مختلف با این نوع جهان بینی، حضوری متفاوت خواهد بود چرا که دین مبین اسلام بر خلاف نگرش های ابزاری و منفعت طلبانه نازل و حقیرانه به مؤمنین عزت و شأنی عظیم می بخشد و این عزت درونی منشأ حرکت و شکوفایی استعدادهای مومنین در عرصه های مختلف است.
شجاعت همراه با بصیرت در روایت حقیقت
اسدی نیا از دیگر ویژگی های بارز حضرت زینب (س) را روایت گری ایشان در عرصه های مختلف همراه با بصیرت و شجاعت عنوان کرد و افزود: ایشان ابتدا با تشخیص حقیقت بر اساس بصیرت، به بیان وقایع رخداده در حادثه عاشورا پرداختند اما باید توجه داشت که این روشنگری در زمان و مکان و شرایط کاملا هوشمندانه صورت گرفته است به نحوی که بیشترین تأثیر را در شنوندگان گذارده است. همین عملکرد اگر پس از دوران اسارت ایشان و اهل بیت همراه ایشان صورت می گرفت، قطعا چنین اثرگذاری را در پی نداشت.
وی بیان کرد: بیان حقیقت در مقابل حاکم مغرور و خونخواه، خود نیازمند شجاعت وصف ناپذیری است که از ویژگی های بارز این بانوی بزرگوار است. این شخصیت انقلابی در پاسخ به یزید که گفت شما از دین خارج شده اید، می فرماید تو و اجدادت در اصل بر دین اجداد و پدر و برادر من وارد شده اید و یا در جایی دیگر می فرمایند"هر غلطی که می توانی بکن و هرکاری که می خواهی انجام بده و الله نخواهی توانست یاد ما را از آفاق ذهن مردم دور کنی"
این استاد دانشگاه اظهار کرد: حضرت زینب (س) به زنان مسلمان و آزادی خواه نشان دادند که می توان در عرصه های مختلف با حفظ روحیه انقلابی به بیان حقیقت پرداخت و این رفتار با حفظ روحیات و عواطف مخصوص به بانوان امکان پذیر است.
اسدی نیا گفت: این عملکرد برای بانوان، حاوی درس های مهمی از جمله پذیرش مسؤلیت روشنگری و بیان واقعیت و گام برداشتن در عرصه روشنگری انقلابی است بدون اینکه از ساختار و ویژگی های زنانه و متناسب با آن و وظایف مربوط به بانوان دور شد .
وی اضافه کرد: نه تنها انقلابی گری بانوان به معنای فاصله گرفتن از شخصیت و هویت زنانه شان نیست بلکه عاملی برای ارتقای هویت خاص آنهاست. شرکت بانوان در راهپیمایی اربعین به معنای الگوگیری از این طریق مقدس و سعی و تلاش بانوان در گام نهادن در همین مسیر است.
انتهای پیام

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
پیاده روی اربعین، فلسفه پیاده روی اربعین ، دستاوردهای پیاده روی اربعین ، اتحاد مسلمانان ، مبارزه برای حق طلبی ، تقابل با انحراف ،
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
خوزستان
V
آرشیو