مدیر کل کتابخانه های عمومی استان لرستان:

جامعه آگاه مستلزم داشتن شهروند آگاه است/ کتابخانه ها محل امني براي اهالي فرهنگ و کتابخوان ها هستند

مدیر کل کتابخانه های عمومی استان لرستان با بیان اینکه جامعه آگاه مستلزم داشتن شهروند آگاه است، گفت: متاسفانه سرانه مطالعه در کشور ما در بین تمامی گروه های سنی بسیار پائین است و واقعا جای تاسف دارد. وضعیت کتابخوانی در کشور ما مطلوب نیست و بارها مقام معظم رهبری ناراحتی خود را از این مسأله ابراز نموده‌اند .
جامعه آگاه مستلزم داشتن شهروند آگاه است/ کتابخانه ها محل امني براي اهالي فرهنگ و کتابخوان ها هستند
1401/08/24 - 10:07
تاریخ و ساعت خبر:
143041
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - لرستان- راضیه کهزادی: سی‌امین دوره هفته کتاب جمهوری اسلامی ایران با شعار ما همانیم که می‌خوانیم از بیست‌ویکم تا بیست‌وهفتم آبان ماه ۱۴۰۱ در سراسر کشور در حال برگزاری است اما با بدون پشتوانه قوی در سرانه مطالعه که تأثیر بسزایی در صنعت انتشار کشور دارد.
امار متناقضی و غیررسمی درباره سرانه مطالعه در کشور وجود دارد، چرا که هیچ وقت از سوی مرکز آمار ایران در مورد میزان کتابخوانی و یا نرخ مطالعه در ایران منتشر نشده است. همین آمار هم چندان مطلوب نیست از 2 تا 70 دقیقه مطاله در روز آن هم بصورت متغییر!
البته در بررسی این آمار باید مد نظر داشت که بحث مطالعه با رویکرد آموزش با بحث مطالعه بارویکرد بالا بردن سطح آگاهی و فرهنگ جامعه دو امر مجزا از هم هستند .
درباره اینکه چرا سرانه مطالعه در کشور ما اینقدر پایین است، نظرات مختلف و دلایل متفاوتی بیان شده است که مهم ترین آنها را می توان : گرانی کتاب، مشغله افراد و توسعه فضای مجازی دانست . اگر توسعه فضای مجازی را یکی از مهم ترین دلایل پایین آمدن سرانه مطالعه بدانیم می توان به این نتیجه رسید که کرونا در سه - چهار سال اخیر در کاهش دقایق یا ساعات مطالعه ایرانی ها کم تأثیر نبوده است . تعطیلی 17 ماهه کتابخانه‌ها نه از دو منظر کاهش سرانه مطالعه و ریزش اعضای کتابخانه ها تأثیر بسیاری داشته است .
خبرنگار طنین یاس به مناسبت هفته کتاب و کتابخوانی با سید سجاد راست‌خانه، مدیر کل کتابخانه های عمومی استان لرستان که به تازگی در این جبهه فرهنگی کشور مشغول به خدمت شده است، گفت وگویی انجام داده که از نظر می گذرانید .
استان لرستان دارای چند کتابخانه می باشد و چند کتابخانه در مرکز استان می باشد.
لرستان 58 کتابخانه عمومی دارد که 38 باب از آنها کتابخانه های نهادی هستند و 20 باب از آنها به صورت مشارکتی با سایر سازمان‌ها اداره می شوند.
در شهرستان خرم آباد 9 کتابخانه وجود دارد. از این تعداد 5 کتابخانه در شهر خرم آباد، 3 کتابخانه در شهرهای سپیددشت، زاغه و بیرانشهر و 1 کتابخانه در روستای دیناروند مستقر هستند. کتابخانه روستایی در حال حاضر به دلیل عملیات مقاوم سازی غیرفعال می باشد.
اولین کتابخانه شهرستان در چه سالی شروع به فعالیت کرده ؟
قدیمی ترین کتابخانه شهر خرم آباد در سال 1348 فعالیت خود را شروع کرده و تا امروز به ارائه خدمات فرهنگی مرتبط با کتابخوانی پرداخته است.
وضعیت کتابخوانی مخصوصا بین جوانان و نوجوان را چگونه ارزیابی می کنید ؟

امروزه اهمیت و ضرورت مطالعه و نقش آن در زندگی هر فرد و در پیشبرد اهداف مختلف (اجتماعی، فرهنگی، سیاسی، اقتصادی و...) بر هیچکس پوشیده نیست. جامعه آگاه مستلزم داشتن شهروند آگاه است. متاسفانه سرانه مطالعه در کشور ما در بین تمامی گروه های سنی بسیار پائین است و واقعا جای تاسف دارد. وضعیت کتابخوانی در کشور ما مطلوب نیست و بارها مقام معظم رهبری ناراحتی خود را از این مسأله ابراز نموده‌اند و "کتابخوانی و علم آموزی را نه تنها یک وظیفه ملی بلکه یک واجب دینی برمي شمارند". بسیاری از افراد در جامعه دنبال کننده منویات مقام معظم رهبری هستند. اگر واقعا اندوه ایشان از وضع مطالعه برای این افراد مهم است باید تغییری در شیوه مطالعه خود ایجاد کنند.
کودکان و نوجوانان مهمترین گروه‌های سنی جامعه را تشکیل می‌دهند. شیوه آموزش آنها در خانه و در مدرسه و ارتباط آنها با کتابخانه ها بر آینده آن‌ها و جامعه تاثیر گذار خواهد بود.
برخی از عواملی که مانع مطالعه دانش آموزان و عدم علاقه به فرهنگ کتاب و کتابخوانی می باشد، به شرح ذیل است:
-نهادینه نشدن فرهنگ مطالعه و کتابخوانی؛
-نبودن الگوی مناسب در زمینه کتابخوانی؛
-وجود سرگرمی های دیگر ارتباطی (اینترنت، ماهواره و ...)؛
- عدم اطلاع رسانی کافی توسط رسانه های جمعی در زمینه اهمیت مطالعه و کتابخوانی و
- نبود برنامه ریزی مناسب برای اوقات فراغت نوجوانان و جوانان.
- گرانی کتاب ها؛ و ....
در گذشته کار کتابخانه‌های عمومی امانت دادن منابع به مراجعه‌کنندگان بود. امروزه کتابخانه از آن کارکرد فاصله گرفته‌اند و تلاش دارند تا با ایجاد بسترهای جدید و به عنوان یک پایگاه فرهنگی اجتماعی در توسعه فرهنگ جامعه تاثیرگذار باشند و از شیوه سنتی خود فاصله گرفته و دنیایی جدید پیش روی مخاطبان خود بگشایند.
برقراری عدالت در دسترسی به کتب و منابع برای تمامی اقشار، بهره‌مندی از فعالیت‌های کتابخوانی در تمام نقاط از فضاهای شهری تا روستایی و عشایر و ایجاد کتابخانه در شهرهای استان از جمله اهداف کتابخانه‌های عمومی می باشد.
تلاش ما بر عضو شدن نسل جوان و کودکان در کتابخانه ها و آشنايي آنان با کتاب و کتابخواني است و اميدواريم آشنايي با کتاب از سن پايين، موجب افزايش ميزان سرانه مطالعه در اين استان شود.


مشکلات حوزه کتاب و کتب خوانی در استان لرستان از نظر شما چیست و برای رفع آن چه انتظاراتی از از مسئولین دارید؟
در پاسخ به اين سوال باز هم به يکي از بيانات ارزشمند رهبر عزيز انقلاب اشاره ميکنم که ميفرمايند: "در جامعه باید سنت کتابخواني رواج پیدا کند. کتابخواني باید در جامعه ترویج شود و این کار بر عهده‌ همه‌ دستگاه‌هایي است که در این زمینه مسوولند."
کتابخانه ها محل امني براي اهالي فرهنگ و کتابخوان ها هستند و درهاي آن به روي همه باز است ولی کمبود کتابخانه و سرانه فضای مطالعاتی یکی از مشکلات استان هست. در سالهای گذشته نگاه مديران و مسئولین به کتابخانه‌ها سطحی بود و از کارکردهای کتابخانه‌ها مطلع نبودند اما اکنون به واسطه فعالیت‌های گسترده کتابخانه‌ها این نگاه تغییر کرده و اکنون کتابخانه‌ها به عنوان یکی از ابزارهای توسعه فرهنگی شناخته شده‌اند. اميدواريم کتابخانه سازي و رونق مطالعه به يکی از اولويتهای مهم در فضاي تصميم سازي کلان بدل شود. زیرا در برخی از شهرها و روستاهای استان کتابخانه وجود ندارد و مردم منطقه از نعمت داشتن فضای فرهنگی محروم هستند.
اتمام پروژه کتابخانه مرکزی شهر خرم آباد نیز یکی از مطالبات جدی اهالی فرهنگ هست که به طور جدی پیگیر آن هستیم.
با توجه به مراجعه زیاد به کتابخانه ها کمبود منابع نیز یکی از مشکلات کتابخانه های استان است که هم استانی های عزیز می توانند با اهدای کتاب به کتابخانه های عمومی استان به غنی سازی مجموعه کتابخانه ها کمک شایانی کنند.
برای ترویج کتاب و کتابخوانی در بین مردم چه راهکار و پیشنهاداتی دارید؟
بحث تبيين فرهنگي کتاب و کتابخواني بايد از پايه در افراد سرمايه گذاري شود و خانواده ها با همکاري آموزش و پرورش اين بحث را در کودکان نهادينه کنند. اختصاص ساعات مطالعه و کتابخوانی در مهدکودک ها و مدارس انجام و ارتباط بیشتر مدارس و کتابخانه ها نفش بسزایی در نهادینه شدن فرهنگ کتابخوانی در جامعه خواهد داشت.
توجه مسئولین به کتابخانه‌ها، انجام کارهاي تبليغي جذاب با هدف سوق مخاطب به سمت کتاب و دنبال کردن کتابخواني در برنامه های صدا و سیما، اجرای برنامه های متنوع در کتابخانه ها، برگزاری جشنواره های کتاب در مناسبت‌های مختلف، همکاری بیش از پیش سازمانهای دولتی و غیر دولتی در اجرای برنامه های فرهنگی و هزینه کم چاپ و نشر کتاب می تواند تاثیر بسزایی در ارتقا سرانه مطالعه داشته باشد.
اولین و اخرین کتابی که خواندید؟ بهترین کتابی که به خوانندگان ما معرفی می کنید ؟
شاید برای هرکسی یادآوری نام اولین کتاب سخت باشد. من به دلیل علاقه بسیار زیادی که به کتابخوانی داشتم، در دوران دبستان کتابهای زیادی مطالعه می کردم. سالهای بعد بسیار مدیریت شده و با وسواس بیشتری به انتخاب و مطالعه منابع می پرداختم. به عنوان مثال کتاب "دکل" نوشته روح‌الله ولی ابرقویی، اولین مستند داستان درمورد گام دوم انقلاب است که برای آشنایی جوانان با بیانیه گام دوم انقلاب به صورت بسیار دقیق به تحلیل و تفسیر بیانیه برای جوانان پرداخته است. و یا کتاب اِجاره‌نشین خیابان اَلاَمین، کتابی از علی اصغر عزتی‌پاک که با روایتی صادقانه، و روبه‌رو کردن مستقیم خواننده با حوادث و اوضاع سوریه درباره احوال جمال فیض‌اللهی صحبت کرده است. این دو کتاب برای من بسیار جذاب بودند و مطالعه آن ها را به همه پیشنهاد می کنم
آخرین کتابی هم که به تازگی مطالعه کردم، کتاب" آخرین نماز در حلب" نوشته مومن دانشگر است. کتابی با نثر ساده و روان و درباره زندگی‌نامه و خاطرات جوان مومن انقلابی، مدافع حرم پاسدار شهید عباس دانشگر است.
اين را بايد عرض کنم که نقش شهدا از ديروز تا امروز در حفظ انقلاب بی‌مانند بوده است، آنان آگاهانه راه خود را انتخاب کردند و براي جلب رضای خدا به امور مادی، واهی و زودگذر دل نسپاردند. در حقیقت شهداي گرانقدر ما، با از خودگذشتگی در راه آرمان‌های مقدس، عاشقانه و بدون اندکی درنگ گام برداشتند و وظيفه ما آشنايي با زندگي و راه آنهاست و بايد فرهنگ ايثار و شهادت را در جامعه زنده نگاه داريم.
چه تعداد از لرستانی ها عضو کتابخانه هستند و کتابخانه های استان دارای چند عنوان کتاب هستند؟( علمی ، پژوهشی و ...)
حدود 30000 عضو فعال از امکانات کتابخانه‌های استان بهره‌مند می باشند. تعداد منابع موجود در کتابخانه‌های استان 700000 نسخه شامل تمامی موضوعات از جمله علوم طبیعی، علوم اجتماعی، تاریخ، ادبیات، فلسفه و روانشناسی و ... است.
مردم چگونه و تا چه ساعتی می توانند از خدمات کتابخانه ها استفاده کنند؟ (
ساعت کاری کتابخانه های عمومی از روز شنبه تا چهارشنبه در شش ماهه اول سال 7:30 لغایت 20 و در شش‌ماهه دوم سال از ساعت 7:30 لغایت 19 می باشد. روزهای پنجشنبه نیز از 7:30 لغایت 13 همکاران کتابدار مشغول فعالیت هستند.
۱۰-trong>از سختی کار خود بگویید .
حضرت علی(علیه السلام) می فرماید: «کسی که با کتاب آرامش پیدا می کند، هرگز آسایش از او سلب نمی شود.»
کار کردن در فضایی که با فرهنگ و کتاب و مطالعه عجین شده است برای من بسیار لذت بخش است. چه چیزی بهتر از هم نشینی با کتاب و و تلاش برای ارتقا مطالعه و هدیه کتاب اين ميراث و هديه ارزشمند الهي رابه مردم سرزمینم. کار در کنار کتابدارانی که پیوند دهنده مردم و کتاب و کتابخانه ها هستند فرصت بزرگی است که برای من رقم خورده است. کتابداران از جمله قشرهايي هستند که خدمت فرهنگي خود را به عموم مردم ارائه مي کنند و با معرفي و جذب افراد به سمت کتاب در واقع هدايتگر بشر هستند. به عبارتی می توان گفت که کتابداران در خط مقدم جبهه کتاب‌خوانی فعالیت میکنند.
در کنار تمام این حسن‌هاي خوب، از اینکه سرانه مطالعه پایین و کمبود کتابخانه در استان است رنج می برم. انجام کار فرهنگی شاید به اندازه سایر اقدامات دیده نشود و تمام تلاش من و همکارانم در استان برای برداشتن گامی کوچک ولی تاثیرگذار در وادی فرهنگ و مطالعه است. امیدوارم روزی شاهد افزایش سرانه مطالعه در لرستان، مهد تمدن و فرهنگ باشم.
در پایان هم از تمامی مردم شریف استان دعوت میکنم تا به کتابخانه بیایند و از نزدیک از همنشینی با کتاب در فضای سراسر آرامش لذت ببرند.

با تشکراز شما برای وقتی که به ما دادید .
انتهای پیام/*

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
جامعه آگاه مستلزم داشتن شهروند آگاه است/ كتابخانه ها محل امني براي اهالي فرهنگ و كتابخوان ها هستند
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
ادبیات و نشر
V
آرشیو