فضای مجازی نباید جایگزین کتاب شود/ آلزایمر در کمین معتادان آنلاین

هیچ گاه فضای مجازی نمی تواند جایگزین کتاب شود، زیرا کتاب حافظه بلندمدت و فضای مجازی حافظه کوتاه مدت را تقویت می کند. هیچ گاه مطالعه کتاب قابل قیاس با فضای مجازی نیست زیرا لذتی در مطالعه است که در دنیای آنلاین یافت نمی شود.
فضای مجازی نباید جایگزین کتاب شود/ آلزایمر در کمین معتادان آنلاین
1401/09/08 - 13:13
تاریخ و ساعت خبر:
143523
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - ؛ میلاد خرسندی فعال رسانه ای در یادداشتی اختصاصی برای "طنین یاس" به مقایسه 2 رسانه و کتاب پرداخت: در فضای مجازی سرعت انتقال پیام ها بسیار بالاست و در عرض چند دقیقه می توان ده ها پیام را منتقل نمود یا خواند ، اما در کتاب سرعت انتقال پیام به مراتب پایین تر است و زمان بیشتری می‌طلبد.
فضای مجازی به علت اینکه دارای تنوع در قالب های محتوایی است و از قالب ها متن ، عکس ، فیلم ، پادکست‌ و... پشتیبانی می‌کند، جذابیت بیشتری نسبت به کتاب دارد، چرا که کتاب تنها از قالب متن یا نهایتا تصویر بهره می برد.
درباره اثرگذاری نمی توان نظر قطعی داد، چرا که کتاب مشتریان خود را دارد که از آن اثر می پذیرند و علم خود را افزایش می دهند و فضای مجازی نیز طرفداران خود را دارد. اما به نظر می رسد اکثر مردم از فضای مجازی اثر بیشتری می پذیرند. (هم به خاطر فراگیری فضای مجازی و هم بخاطر جذابیت بصری آن)
از آنجایی که کتاب ها حول یک موضوع خاص حرف می‌زنند و کم کم مخاطب را با عمق مسئله آشنا می کنند، ماندگاری پیام در آنها بیشتر است ، در حالی که در فضای مجازی مخاطب با حجم عظیمی از پیام های مختلف با موضوعات متفاوت و عمق سطحی روبرو خواهند شد که تعداد کمی از آنها در ذهن فرد باقی می‌ماند و همین مسئله باعث می شود که افراد دچار سطحی نگری به مسائل و یا حتی بیماری آلزایمر شوند.
هرچند طی سالهای اخیر هزینه‌ی خرید کتاب به طور سرسام آوری افزایش پیدا کرده است اما در همین زمان نیز به نظر می‌رسد استفاده از کتاب نسبت به فضای مجازی مقرون به صرفه تر باشد. (با توجه به اینکه برای حضور در فضای مجازی نیازمند تهیه‌ی سخت افزارهایی مثل موبایل یا لپ‌تاب و خرید بسته‌های اینترنتی هستیم)
بنابراین هیچ گاه فضای مجازی نمی تواند جایگزین کتاب شود، زیرا کتاب حافظه بلندمدت و فضای مجازی حافظه کوتاه مدت را تقویت می کند.
هیچ گاه مطالعه کتاب قابل قیاس با فضای مجازی نیست زیرا لذتی در مطالعه است که در دنیای آنلاین یافت نمی شود.
خانواده ها برای تقویت هوش و حافظه فرندان خود کتاب را در سبد فرهنگی خود قرار دهند، زیرا فرصت جبران محدود و غیرقابل جبران است.
انتهای پیام/*

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
فضای مجازی نباید جایگزین کتاب شود/ آلزایمر در کمین معتادان آنلاین
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
ادبیات و نشر
V
آرشیو