انسان شناسی در پرتو کلام امام حسین در روز عرفه

دعای عرفه انسانی را تربیت می‌کند که شگفتی‌های خلقت را تنها عجایب علمی نمی‌داند، بلکه آن را جلوه قدرت و رحمت خدا می‌داند و کافی‌ است که خود را در برابر نسیم حیات‌بخش این خداشناسی قرار دهد و بعد بخواهد خودش را هم بشناسد.
انسان شناسی در پرتو کلام امام حسین در روز عرفه
1403/03/29 - 10:10
تاریخ و ساعت خبر:
194574
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - از استان تهران؛ در زیارت جامعه کبیره می‌خوانیم: "کلکم نور واحد"
یعنی همه شما نور هستید یک نور واحد و یکسان. این نور را می‌توان در تمام کلمات و رفتار اهل بیت پیدا کرد تا برای انسان یک سبک زندگی نورانی بسازد. بنای زندگی که بر کلام نور گذاشته شود، تا ثریا هم نورانی پیش خواهد رفت.
یکی از این بناهای نورانی را می‌توان دعای نوربخش امام حسین علیه‌السلام در روز عرفه دانست.
هرچند این دعا، چندسال پیش از عاشورای سال ۶۱ قرائت شده‌است‌. اما مخاطبی که می‌داند گوینده این مضامین عالی، چه‌طور با معبود خودش عشق‌بازی‌ کرده‌است و هر فراز این دعا را چگونه به نمایش عینی گذاشته‌است، بیشتر تحت تاثیر این دعا قرار خواهد گرفت.
دعای عرفه سند ارزشمندی برای شناخت ابعاد مختلف شخصیت امام حسین(ع)، اندیشه‌ها، اهداف و انگیزه‌های ایشان از قیام عاشورا است. این دعا به ما کمک می‌کند تا امام حسین(ع) را به عنوان الگوی کامل بشریت در مسیر معرفت الهی، اطاعت از خداوند، دفاع از مظلومان، امر به معروف و نهی از منکر و فداکاری در راه حق بشناسیم.
اما خود این دعا، آنگاه که از ستایش خداوند با آن بیان بی‌نظیر شروع می‌شود، راه را بر هر ناامیدی و بی‌انگیزگی در زندگی می‌بندد.‌
خواننده این دعا، کافی‌ست که خود را در برابر نسیم حیات‌بخش این خداشناسی قرار دهد و بعد بخواهد در نسبت با این خدای بی‌عیب و نقص خودش را هم بشناسد. انسانی که می‌داند خدایی وجود دارد و آن ‌خدا اگر تصمیمی بگیرد هیچ‌چیز جلودارش نخواهد بود؛ همین یک عقیده کافی‌ست تا او آرامشی در خود مستقر کند که اضطراب‌های دنیای پرشتاب و بی‌حساب عصر تکنولوژی را به فرمان خویش درآورد.
آنگاه این انسان تمام شوق و همت خود را صرف آن خواهد کرد که به همان منبع لایزال آرامش تمایل پیدا کند.
انسانِ دعای عرفه، خود را خارج از حاکمیت خدا نمی‌بیند و نمی‌خواهد همین است که سعادت خود را تولد در امت رسول الله صلی‌الله علیه و اله و سلم می‌داند. پس این انسان‌ خود را در برابر دیگر افراد امت مسئول خواهد دانست و آنان را عاشقانه دوست خواهد داشت، او دیگر نمی‌تواند در ماجراهایی مثل جنایات غزه و مظلومیت امت اسلام بی‌تفاوت بماند.
دعای عرفه انسانی را تربیت می‌کند که شگفتی‌های خلقت را تنها عجایب علمی نمی‌داند، بلکه آن را جلوه قدرت و رحمت خدا می‌داند که انسان را با آن‌ها مورد منت خویش قرار داده‌است.
نویسنده: زهرا فتحی
انتهای پیام / *

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
روز عرفه، ابعاد مختلف شخصیت امام حسین، دعای نور بخش، کلام امام حسین در روز عرفه، انسان شناسی عرفه
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
تهران
V
آرشیو