نقش کم نظیر پیاده‌روی اربعین در تربیت نسل ظهور

مراسم جهانی پیاده‌روی اربعین، فراتر از یک زیارت مذهبی، فرصتی بی‌نظیر برای تربیت و شکل‌دهی شخصیت کودکان و نوجوانان است؛
نقش کم نظیر پیاده‌روی اربعین در تربیت نسل ظهور
1403/06/03 - 07:04
تاریخ و ساعت خبر:
197112
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - تربیت از مهمترین نیازهای انسان در زندگی می باشد. انسان بدون تربیت درست و مناسب راه به جایی نمی برد. نه از باغ زندگی خویش میوه شیرین می چیند و نه کام انسان‌های دیگر را ازمیوه‌های درخت وجود خود شیرین می کند؛ و بالاتر اینکه به معنای درستی از انسانیت نمی رسد و قله های رفیع انسانیت را فتح نمی‌کند. تربيت از اساسي‌ترين مسائل انسان است که بدون آن به سعادت دنيا وآخرت نايل نمي‌شود. معصومين(عليهم السلام) همچنان که در ساير ابعاد زندگي، چراغ هدايت پيروان خود بوده اند، در زمينه تربيت نيز بهترين و مطمئن ترين الگو هستند.
دوران کودکی از اساسی ترین و مهمترین دوره های تربیتی می باشد. کودکان گل‌های این جامعه و آینده سازان جامعه‌ی بشری و امید جهانیان هستند. امروزه روان‌شناسان اعتقاد دارند برای رسیدن به مراحل بالاتر باید به مراحل اولیه ی رشد توجه ویژه‌ای داشت و آن را با جدیت پیمود. با توجه به اینکه اسلام و پیشوایان دینی ما به این موضوع اهمیت بسیاری قائل بودند و حتی به صورت عملی نیز به امت خود تربیت و نوع رفتار با کودک را آموزش می‌دادند.
با توجه به تاثیرگذاری اهل بیت علیهم السلام در تربیت نسل آینده، از میان زندگی آنان می توان به قیام عظیم عاشورا و هدف آن که از دیرباز تا کنون در تربیت نسل عاشورایی و امام حسینی بسیار موثر بوده است اشاره کنیم و در پی آن می توان زنده نگه داشتن قیام عاشورا توسط حضرت زینب سلام الله علیها را نام ببریم.
در سال های اخیر شاهد حرکت عظیم اربعین هستیم که این حرکت در تربیت نسل آینده بسیار موثر است. اساساً اهميت اربعين در آن است که در اين روز، با تدبير الهي خاندان پيامبر(ص)، ياد نهضت حسيني براي هميشه جاودانه شد و اين کار پايه‌گذاري گرديد. اگر بازماندگان شهدا و صاحبان اصلي، در حوادث گوناگون از قبيل شهادت حسين ابن علي(ع) در عاشورا به حفظ ياد و آثار شهادت کمر نمی‌بستند، نسل هاي بعد، از دستاورد شهادت استفاده چندانی نمی بردند.
مراسم جهانی پیاده‌روی اربعین، فراتر از یک زیارت مذهبی، فرصتی بی‌نظیر برای تربیت و شکل‌دهی شخصیت کودکان و نوجوانان است؛ بنابراین ایجاد تصویر خوشایند و مثبت و خاطره ای شیرین و لذت بخش در ذهن کودک و نوجوان از اربعین و پیاده روی اربعین شاه‌کلید تاثیرگذاری تربیتی بر کودک و نوجوان است. از نگاه روانشناختی، قطعاً مراقبت از خسته نشدن کودک و لذت بردن او از پیاده‌روی اربعین، می‌تواند نقش بسیار مهمی در خلق تصویر مثبت در ذهن کودک داشته باشد.
به برخی از مهم‌ترین ابعاد و آثار تربیتی همایش معنوی زیارتی اربعین بر کودکان و نوجوانان و نیز اهمیت و شیوه های تصویرسازی مثبت و خاطره انگیز در ذهن و شخصیت آنان، خواهیم پرداخت:
ابعاد آثار تربیتی همایش اربعین در کودکان و نوجوانان
آشنایی عمیق با مفهوم شهادت و ایثار: پیاده‌روی اربعین، فرصتی برای آشنایی کودکان و نوجوانان با واقعه کربلا و فرهنگ شهادت و ایثار است. این آشنایی، باعث تقویت ایمان و اعتقاد آن‌ها به ارزش‌های اسلامی می‌شود.
تقویت ارتباط با خدا: حضور در جمع عظیم زائران و انجام عبادات جمعی، احساس نزدیکی به خدا را در کودکان و نوجوانان تقویت می‌کند.
شناخت بهتر معارف اسلامی
شرکت در برنامه‌های فرهنگی و مذهبی که در طول مسیر برگزار می‌شود، باعث افزایش آگاهی کودکان و نوجوانان از معارف اسلامی و شیعی می‌شود.
رشد شخصیت
تقویت روحیه ایثار و گذشت: مشاهده ایثار و از خودگذشتگی موکب‌داران و میزبانان و زائران در طول مسیر، روحیه ایثار و گذشت را در کودکان و نوجوانان تقویت می‌کند.
افزایش صبر و استقامت: پیاده‌روی طولانی و تحمل سختی‌های مسیر، به کودکان و نوجوانان می‌آموزد که صبور باشند و در برابر مشکلات استقامت کنند.
تقویت روحیه همدلی و همکاری: زندگی جمعی در طول مسیر، روحیه همدلی و همکاری را در کودکان و نوجوانان تقویت می‌کند.
تقویت روحیه مسئولیت‌پذیری: کمک به دیگران در طول مسیر، به کودکان و نوجوانان می‌آموزد که مسئولیت‌پذیر باشند و به دیگران کمک کنند.
رشد اجتماعی
آشنایی با فرهنگ‌های مختلف: حضور زائران از کشورهای مختلف، فرصتی برای آشنایی کودکان و نوجوانان با جهان بزرگتر و فرهنگ‌های مختلف و تقویت روحیه همزیستی مسالمت‌آمیز است.
تقویت حس تعلق به جامعه: حضور در جمع عظیم زائران، حس تعلق به جامعه اسلامی را در کودکان و نوجوانان تقویت می‌کند.
آثار روان‌شناختی
کاهش اضطراب و استرس: انجام فعالیت‌های فیزیکی و حضور در طبیعت و جمعیت، به کاهش اضطراب و استرس در کودکان و نوجوانان کمک می‌کند.
افزایش اعتماد به نفس: افزایش اعتماد به نفس کودکان و نوجوانان به موفقیت در طی کردن مسیر طولانی و انجام کارهای گروهی و مثبت کمک می‌کند.
ایجاد خاطرات خوش: جاذبه معنوی و خاطرات خوشی که در طول مسیر ایجاد می‌شود، تأثیر مثبتی بر روحیه کودکان و نوجوانان می‌گذارد.
نویسنده: مرجان اردوخانی
انتهای پیام / *

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
اربعین و تربیت نسل ظهور، پیاده روی اربعین، کودکان و نوجوانان در پیاده روی اربعین، مراسم جهانی اربعین،
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مناسبت ها
V
آرشیو