موکب سیدالشهدای شهرستان آوج از سال 1395 شروع به کار نموده است؛

خدمت‌رسانی بانوان آوجی به زائرین کربلا در موکب سیدالشهدا(ع)

در موکب سید‌الشهدای آوج یک حس بسیار عالی و وصف نشدنی احساس می‌شود اینجا خواهران برای خدمت‌رسانی از همدیگر سبقت می‌گیرند و تمامی کارها با عشق انجام می‌شود.
خدمت‌رسانی بانوان آوجی به زائرین کربلا در موکب سیدالشهدا(ع)
1403/06/06 - 11:09
تاریخ و ساعت خبر:
197205
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - موکب سیدالشهدای آوج از سال 1395 شروع به کار نموده است و چگونگی ایجاد و راه‌اندازی این موکب بسیار جالب است؛

در سال 1394 در راستای مقابله با فتنه تکفیری داعش که در سرزمین‌های اسلامی به خصوص در عراق و سوریه ایجاد شده بود برای نشان دادن قدرت، وحدت و یکپارچگی مسلمین به جهانیان مراسم پیاده‌روی اربعین حسینی توجه خاصی پیدا کرد و عاشقان اباعبدالله فرصت پیاده‌روی در مسیر عشق را پیدا کرده بودند؛ لذا سیل عظیمی از عاشقان به سمت مرزهای غربی حرکت نمودند.



در آن سال‌ها تنها مرزهای غربی به ویژه مرز مهران و مرز خسروی پذیرای زائرین بودند خیل عظیمی از زوار و عاشقان از مسیر آوج عبور و به سمت غرب کشور حرکت می کردند حتی زائرین کشورهای خارجی از جمله آذربایجان و ارمنستان نیز از این مسیر عبور می‌کردند . در آن سال اربعین حسینی با سرمای شدید دی ماه مقارن شده بود و لازم بود تا با غذای گرم و چای از زوار اباعبدالله(ع) پذیرایی شود ؛ با توجه به حضور زوار حسینی با همت جوانان و مردم مومن و مذهبی شهر آوج و همچنین امام جمعه فقید شهر آوج حجت الاسلام و المسلمین حاج آقا هاشمی کمک‌های مردمی سر و شکل گرفت و با سازماندهی بانوان، دستگاه‌های دولتی و هیات مذهبی موکب سید الشهدای آوج پایه گذاری شد.

در آن سال موکب در وسط شهر دایر گشت و اتوبوس‌های زائرین در کنار مسجد علی ابن ابی طالب(ع) توقف می‌کردند و زوار برای اقامه نماز در مسجد حضور یافته و برای پذیرایی به موکب که در جنب مسجد بود می‌رفتند. واقعا حس و حال وصف نشدنی بود بوی اسپند در کوچه و خیابان‌های شهر پر می‌شد و دل هر عاشقی را روانه حرم باصفای حضرت دوست می‌کرد. همه اقشار مردمی با حس و حالی وصف نشدنی در این موکب حضور پیدا می‌کردند و انواع خدمات به زوار ارائه می‌شد حتی به خاطر سرمای شدید هوا اسکان زائرین نیز صورت می‌گرفت و زوار بعد از استراحت به شهرهای خود باز می‌گشتند.

خبر ایجاد موکب سیدالشهدا(ع) که به همگان رسید خیل عظیمی از دوستداران اهل بیت برای خدمت رسانی به زوار عازم شهر آوج شدند علاوه بر خدمت‌رسانی، سیل کمک های نقدی و غیر نقدی مردم روانه این موکب شد .
الحمدالله این موکب باعث شد تا شهرستان آوج به عنوان یک شهرستان حسینی در سرتا سر کشور شناخته شود. برای سال 1396 برنامه ریزی‌های بهتری انجام شد و روز به روز در راستای مرتب بودن خدمات و بالا بردن رضایت زوار حسینی تلاش بیشتری شد .
سال 1397 و 1398 به دلیل رعایت نکات ایمنی، راهنمایی رانندگی و جلوگیری از ایجاد خطرات برای زوار حسینی و مردم، موکب سید الشهدا(ع) به خارج از شهر در 2 کیلومتری مسیر آوج به همدان ایجاد شد. مکان مناسبی که توسط یکی از همشهریان آوجی احداث شده و تقریبا همه امکانات رفاهی را داشت در بازده زمانی خاص در اختیار موکب سیدالشهد قرار گرفت .
در سال 1399 و 1400 به دلیل کرونا موکب برپا نشد اما مجدد از سال 1401 موکب سیدالشهدا با سازماندهی بیشتر، منظم‌تر و بهتر برقرار گردید و الحمدالله روز به روز پرشورتر و منظم‌تر و با برنامه‌تر انجام می‌شود .
در این موکب علاوه بر پذیرایی در سه وعده صبحانه و نهار و شام و میان وعده غرفه‌های مختلفی از جمله غرفه کتاب، غرفه عفاف و حجاب، غرفه مادر و کودک، غرفه پاسخگویی به شبهات، غرفه سمعی بصری و .... نیز برپا شده است . در طی 20 روز نیز به زوار هم در مسیر رفت و هم برگشت خدمات داده می شود .


حال و هوای موکب
در خصوص حال و هوای موکب سید‌الشهدا(ع) آوج در دو بخش زائرین و خادمین اگر بخواهم چیزی بگویم یک حس بسیار عالی و وصف نشدنی در این موکب احساس می‌شود خادمینی که یا به زیارت اربعین مشرف شده‌اند و به خدمت‌رسانی زوار هم مشغولند و یا خادمینی که جامانده‌اند و توفیق حضور در پیاده‌روی را نداشتند در موکب به عشق اباعبدالله الحسین(ع) و حضرت زینب‌کبری(س) مشغول خدمت هستند .
خادمین در این موکب در حال سبقت گرفتن از هم هستند. در 3 شیفت کاری از ساعت 6 صبح تا 12 شب در موکب مشغول خدمت‌رسانی به زائرین هستند و از هیچ کمک و کاری دریغ نمی کنند .
الحمدالله بانوان در سر و سامان دادن امورات موکب سیدالشهدا بسیار پای‌کار هستند؛ تهیه و آماده‌سازی وعده‌های نهار ، شام و میان وعده، تهیه شربت، شست و شوی ظروف، تمیز کردن میزهای پذیرایی، مشاوره به بانوان، غرفه‌های عفاف و حجاب و کودکان، غرفه مهدویت و غرفه کتاب و ... مشغول خدمت به زائران اباعبدالله(ع) هستند.
در کنار این خدمات تصاویر شهدای شاخص کشور، شهدای شهرستان آوج در موکب باعث ایجاد حس و حال شهدایی شده است. نمایشگاه افزایش جمعیت، نمایشگاه جان من (سقط جنین )، نمایشگاه عفاف و حجاب و ... نیز برقرار شده است .
زوار حسینی نیز با حضور در این موکب بسیار راضی و خشنود از خدمات هستند و ضمن حضور در این مکان کمک های مختلفی به موکب از قبیل کمک های نقدی و فیزیکی می کنند.



به گفتگو با خانم پروین کریمی مسئول بانوان موکب سیدالشهدا(ع) پرداختیم:

از شوق و ذوق خواهران برای خدمت و کار کردن در این موکب هر چه قدر بگویم کم است . اینجا خواهران برای خدمت‌رسانی از همدیگر سبقت می‌گیرند و تمامی کارها با عشق انجام می‌شود. روزانه از5000 نفر زائر و بیشتر پذیرایی می‌شود و تمامی امورات توسط خادمین خواهر و آقا انجام می‌شود. الحمدالله با کمک های مردمی وسایل و ملزوماتی نیز برای موکب خریداری می‌شود تا هر ساله استفاده شود . علاوه برخریدها اقلام مورد نیاز از قبیل بشقاب و قاشق و کاسه و استکان و لیوان و .... توسط مردم به موکب اهدا شده است .البته مسئولین شهرستان آوج در نظر دارند تا با کمک های مردمی ساختمانی را برای موکب احداث نمایند که انشاءالله با عنایت حضرت امام حسین(ع) این امر تحقق یابد.



خواهر فاطمه قربانی یکی دیگر از خادمین که مسئول غرفه امر به معروف و نهی از منکر هستند نیز بیان کردند:

حضور در موکب سیدالشهدا(ع) باعث می‌شود حس کنیم که در خیمه امام حسین هستیم و چون یکی از علل قیام امام حسین (ع) احیای فریضه امر به معروف و نهی از منکر بود در این موکب نیز سعی کردیم با بیان لطیف و نرم خواهران و برادرانی که بعضا دارای پوشش مناسبی نیستند را با تذکر لسانی آگاه نماییم و در کنار تذکر لسانی هدایای فرهنگی که مردم اهدا کرده‌اند از جمله جوراب، گیره روسری، ساق دست و .... به خانم‌ها اهدا کنیم که خوشبختانه مورد استقبال قرار می‌گیرد .

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
اربعین، موکب سیدالشهدا، خادمین استان قزوین، شهرستان آوج
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مناسبت ها
V
آرشیو