خبرگزاری زنان ایران

شخصیت شناسی پیامبر ص رحمت در آینه وحی

تبریز-حضرت محمد(ص) به عنوان آخرین فرستاده و پیام آورخدای متعال برای رشدو تعالی تمام بشریت است.که درقرآن کریم تحت عنوان «خاتم النبین»از آن یاد می شود
شخصیت شناسی پیامبر ص رحمت در آینه وحی
1403/06/13 - 09:56
تاریخ و ساعت خبر:
197538
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - از آذربایجان شرقی،بی فاطمه گفت:.(ولکن رسول الله و خاتم النبیین)/اسراء -۴۰/ عنوان خاتمیت باعث حمل مسئولیت های متفاوت و‌ سنگینی بر دوش پیامبر(ص) شده و از او شخصیتی بی نظیر جامع الاطراف و دارای اتساع وجودی بی مثال ساخته که عقول حکماء و قلوب عرفا را در شناخت ابعاد شخصیتی حضرت عاجز ناتوان و در منزل تحیر خاک نشین کرده است.بنابراین خدای متعال درقالب آیات متعددی،خود عهده دار معرفی حضرت شده و با ادبیات بلند و رفیعی درشان پیامبر(ص) از هویت وجودی ایشان پرده برداشته است. درلسان آیات قران کریم؛ پیامبر(ص) دارای دو وجهه سلبی و‌ ثبوتی معرفی و مورد توجه واقع شده است.
الف: صفات سلبی پیامبر:
درضمن آیات فراوانی مواردی ازقبیل «وکالت، جباریت، سیطره و زور گویی،نگهبانی و حفیظ بودن» تحت عنوان صفات سلبی یاد و از شخصیت ایشان سلب شده است.که ذیلا به هر کلام به صورت مختصر می پردازیم.
۱- وکالت
خدای متعال می فرماید ما تو را به عنوان وکیل که دون شان رسالت و عصمت و قدسیت تو است برای مردم قرار ندادیم.
(ما انت علیهم بوکیل)/زمر-۴۱/ بر اساس نص صریح آیه شریفه خدای متعال از پیامبر سمت وکالت را سلب و به عنوان صفات سلبی از آن یاد می کند.
۲- جباریت(ستمگری و زورگویی)
سیستم رسالت معصومانه و عالمانه پیامبران به ویژه پیامبراسلام(ص)ذاتا طارد و نافی ستمگری زور گویی ایست.خدای متعال از این صفت سلبی تحت عنوان جباریت یادکرده و می فرماید:(ما انت علیهم بجبار)/۴۶-ق/
۳- سیطره و‌مصیطر
یکی دیگر از صفات سلبی پیامبر(ص)تحت عنوان سیطره و نفوذ بی منطق و باز زور و تسلط بر قلوب بشریت است.با توجه به نا همخوانی این صفت با بعد مربی گری پیامبر و نظام تربیت دینی برخواسته از ادبیات دیانت خدای متعال در راستای سالب این صفت می فرماید:(لست علیهم بمصیطر)/غاشیه - ۲۲/
۴- حفیظ(نگهبان و رصد کردن و سرک کشیدن در زندکی دیگران)
از مهمترین صفات سلبی پیامبر در قرآن کریم نفی حفیظ بودن و نفی سرک کشیدن و نفی مچ گیری ایشان نسبت به زندگی مردم است. خدای متعال درخطاب به حضرت می فرماید(ما انت علیهم بحفیظ)/۱۰۷- انعام)
وی درباره صفات ثبوتی پیامبرگفت:درلسان آیات کریمه از برخی موارد مانند«ابلاغ دین،تبیبن دین،بشیر و‌نذیر» تحت عنوان صفات ثبوتی یاده شده که به صورت مختصر صفت مبلغ بودن را بیان می کنیم.
۱- تبلیغ دین/مبلغ/معلم و مربی گری/
مقوله تبلیغ و تبیین دین یکی از پیچیده ترین و دقیق ترین مقولات دینی و اجتماعی ایست.طبق آیه شریفه که فرمود(ما علی الرسول الا البلاغ المبین)/ عنکبوت - ۱۸/ این امر خطیر را که لازمه آن عصمت رفتاری و علم خدا دادی برای هدایت قلوب بشریت و تقویت عقلانیت و عواطف انسانی ایست را بر عهده پیامبر(ص) نهاده است. نفوذ و تسلط بر مدیریت قلبها در صراط مستقیم از سخت ترین مسایل انسان شناسی ایست. انگیزه و جذابیت های متنوع موجود در دنیا با مظاهری جذاب و فریبنده کار را برای انبیا به ویژه پیامبر اسلام(ص) درهدایت قلوب به صراط مستقیم/ هدایت فطری/ بسا سخت و طاقت فرسا نموده است. این نکته در عصر مدرنیته صد چندان کار را بر مبلغین دین سخت و پیچیده کردن است. از آنجایی عصر ظهور نبی مکرم،عصر گفتمان،شعر،ادبیات و پرسشگری بود. معجزه مربی گری و تربیت نفوس پیامبر(ص)طبق عصرایشان تبیین حقایق ملکوتی بود. اقتضای عصر سایر انبیا«علیهم السلام» عصر معارف حس گرایی بود. بنابراین؛معجزه حضرات هم در حیطه حس مانند شکافتن دریا،شفای بیماری کوری،گلستان شدن آتش بر ابراهیم،خروج شتر صالح از دل کوه و ... راه را برای با ور پذیری رهاورد انبیا آسان و هموار نموده بود. بر خلاف پیامبر اسلام که راهی سخت و طاقت فرسا تحت عنوان مدیریت بر قلوب ،اذهان و روان بشریت را عهده دار بود.
بنی فاطمه افزود:بنابراین بستر ظهور نبوت و رسالت ایشان باید در بستر رحمت عامه الهی رقم خواهد خورد.(ما ارسلناک الا رحمة للعالمین)/انبیا- ۱۰۷/ پس اصلی ترین فعالیت پیامبر تحت عنوان صفات ثبوتی ایشان به نام تبلیغ و تبیبن کامل دین برای مدیریت و هدایت قلوب آشفته بشریت است. بستر این نوع از هدایت عامه ظهور رحمت مطلقه خدای متعال است. از آن جایی که رحمت امام اسمای الهی و‌حقایق واقعی ایست مقدار بهرمندی انسان از رحمت الهی دارایی او از حقایق اسمای الهی را رقم خواهد زد. و چون پیامبر(ص) مظهر تجلی رحمت تام خدای متعال است. پس دارای تمام حقایق قدسی جمالی و جلال الهی می باشد. با توجه به اتساع وجودی و شرح صدر ایشان(الم نشرح لک صدرک )/ انشراح - ۴ / و‌فتح‌‌و‌گشایش و‌جودی که پیامبر داراست (انا فتحنا لک فتحل مبینا )/فتح - ۱/درمکتب ایشان با این دامنه وجودی هیچ نوع بن بست،احساس پوچی و مبتلا به نهلیسم و پوچ گرایی قابل تصور نخواهد بود.

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
یادداشت،شهادت،پیامبر
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
مناسبت ها
V
آرشیو