یادداشت

چالش های پیش روی خانواده ها در جهان امروز

نهاد خانواده ویژگی منحصر به فردی دارد و کاملاً مردمی است و با نهادهای دیگر ارتباط مستقیم دارد که در دنیای مدرن چالش هایی دارد.
چالش های پیش روی خانواده ها در جهان امروز
1403/04/16 - 09:12
تاریخ و ساعت خبر:
195289
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - در شهرستان بهار، سیما یونسی طی یادداشتی نوشت: در جامعه نهادهای مختلفی وجود دارد که از اهمیت زیادی برخوردارند، مهمترین نهاد که به هیچ سازمان یا بخش دولتی وابسته نیست نهاد خانواده است.
نهاد خانواده ویژگی منحصر به فردی دارد و کاملاً مردمی است و با نهادهای دیگر ارتباط مستقیم دارد که در دنیای مدرن چالش هایی دارد.
اغلب روان شناسان و متفکران معتقدند ۶۵ الی ۸۵ درصد شخصیت هر انسانی در خانواده شکل می گیرد و با توجه به اتفاقات و تحولاتی که در جهان رخ داده بر خلاف نظر غربی ها نهاد خانواده اصلا قابل حذف شدن نیست.
خانواده در ایران در دوران گذار است یعنی این که از خانواده گسترده به هسته ای تبدیل شده است، خانواده های پر جمعیتی که حداقل سه نسل باهم زندگی می کردند تبدیل به خانواده های کوچکتر فقط پدر و مادر و فرزند یا فرزندان شده است.
یکی از چالش های خانواده های ایرانی در عصر کنونی تعامل بین خانواده های قدیمی و جدید است و با کمک گرفتن از پیوند ها و ارتباطات فرهنگ و ارزش ها به نسل دیگر منتقل شود .
دومین چالش جایگاه زن و شوهر با توجه به تغییرات بنیادین در عصر جدید است که هنوز همان دیدگاه سنتی که مرد نان آور خانواده و زن رکن تربیتی و فرزند آوری را دارد‌.
با توجه به این که در عصر جدید زن ها به بیرون آمده اند و در اجتماع مسئولیت های مختلف دارند و گاها مردها هم در خانه بخشی از مسئولیت ها را بر دوش گرفته است بنابراین نقش های سنتی زن و مرد به نوعی تغییر کرده و از طرف برخی گرو های جامعه در پذیرش آن مقاومت می کنند .
چالش سوم فاصله بین نسلی است که جوانان با پیشرفت تکنولوژی در دنیای مدرن با نسل قدیم فاصله پیدا کرده اند و این چالش یعنی نفهمیدن زبان یکدیگر که منجر به گسست نسل ها شده است نداشتن حرف مشترک به شدت دهد آمیز و بحران زاست که این گسست باعث قطع ارتباط و فراموشی هنجارها و ارزش‌ها و آداب و رسوم و فرهنگ می شود.
این که جوانان یا نوجوانان می گویند پدر و مادر ما را نمی فهمند و پدر و مادران در فهمیدن فرزندان خود مشکل دارند و همچنین چالش های بسیار دیگری مانند افزایش سن ازدواج، عدم فرزند آوری، طلاق، تک فرزندی، افزایش زندگی مجردی، ارتباط و هم خانه شدن با افراد نامحرم از دیگر چالش ها است.
انتهای پیام/*

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
چالش، خانواده، دنیای مدرن
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
همدان
V
آرشیو