یادداشت

اخلاق در قیام عاشورا

عاشورا ابعاد مختلفي‌ دارد قیام امام حسین علیه السلام صرفا عرفانی و حماسی و مرثیه سرایی نیست. قيام‌ امام‌ (ع) غیر از ابعاد اعتقادی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و حماسی یک بعد مهم هم دارد به نام بعد اخلاقی که مورد غفلت واقع شده است که بعد اخلاقی آن کمتر از بعد حماسی آن نیست، چه ‌درسي‌ بهتر از درس‌ اخلاقي‌، همان‌ طوري‌ که‌ جدّ حسين‌(ع) فرمود: بر شما است‌ به‌ مکارم‌ اخلاق‌، زيرا خداوند مرا به‌ آن‌ مبعوث‌ کرده‌ است.
اخلاق در قیام عاشورا
1403/04/25 - 09:17
تاریخ و ساعت خبر:
195646
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - به گزارش خبرگزاری زنان ایران در شهرستان بهار استان همدان، سیما یونسی به مناسبت روز عاشورا طی یادداشتی نوشت: قطعا واقعه کربلا از وقایع دردناکی است که قاب هر مومن و انسان آزاده را به درد می آورد. عاشورا و حرکت اباعبدالله(ع) یک جریان است و یک اتفاق یا پدیده منحصر به زمان و مکان خاص نیست که مانند قصه ای مدتی گفته و و سپس به فراموشی سپرده شود بلکه جریانی است که در طول زمان در قلب تاریخ ثبت و جای دارد و هرگز فراموش نمی شود.

شاهد این موضوع پیامی است که حضرت زینب(س) در جلسه یزید لعنت الله علیه به یزید فرمود: مکرو حيله‌ات‌ را به‌ کار ببر، آنچه‌ تلاش‌ و سعي‌ داري‌ به‌ کارگير، به‌ خدا قسم‌! ياد ما را از دل‌ها نمي‌تواني‌ محو کني‌ و وحي‌ ما را نمي‌تواني‌ بميراني‌.

عاشورا ابعاد مختلفي‌ دارد قیام امام حسین علیه السلام صرفا عرفانی و حماسی و مرثیه سرایی نیست.
قيام‌ امام‌ (ع) غیر از ابعاد اعتقادی، سیاسی، اجتماعی، فرهنگی و حماسی یک بعد مهم هم دارد به نام بعد اخلاقی که مورد غفلت واقع شده است که بعد اخلاقی آن کمتر از بعد حماسی آن نیست چه ‌درسي‌ بهتر از درس‌ اخلاقي‌، همان‌ طوري‌ که‌ جدّ حسين‌(ع) فرمود: بر شما است‌ به‌ مکارم‌ اخلاق‌، زيرا خداوند مرا به‌ آن‌ مبعوث‌ کرده‌ است‌.

و باز فرمود: زيباي‌ خلقت‌ ما، به‌ دست‌ ما نيست‌، اما زيبايي‌ سيرت‌ و درون‌ به‌ دست‌ ما است‌، مطالعة‌ بعد اخلاقي‌ عاشوراي‌ امام‌حسين(ع)‌، انسان‌ را به‌ مکارم‌ اخلاقي‌ نائل‌ مي‌سازد و در اين‌ مقال‌، به‌ گو شه اي‌ از مکارم ‌اخلاقي‌ عاشوراي‌ حسيني‌ اشاره‌ مي‌کنيم‌.

کربلا صحنه نمايش‌ فضايل‌ اخلاقي‌ و رذايل‌ اخلاقي‌
امام‌ در بيت‌ شرف‌ و عزّت‌ رشد يافته‌، خانداني‌ که‌ همه آنان‌ از بزرگواري‌ برخوردار بودند و طرف‌ مقابل‌ يزيد، در خانداني‌ که‌ دست‌ به‌ هر پليدي‌ مي‌زدند بزرگ‌ شده‌است‌ و تقابل‌ آن‌ دو، تقابل‌ نور و ظلمت‌ يا تقابل‌ فضيلت‌ و رذيلت‌ بوده‌ است.
ابا عبدالله(ع) پسر دختر رسول‌ خدا و پسر اميرالمؤمنين‌ علي(ع)‌ است‌، در بيت ‌نبوّت‌ که‌ داراي‌ شرف‌ نسب‌ است‌ رشد کرده‌ و تمام‌ مکارم‌ اخلاق‌ و فضايل‌ و محاسن ‌اعمال‌، از جمله‌: همّت‌ عالي‌، نهايت‌ شجاعت‌ وجود، علم‌ به‌ اسرار و فصاحت‌ لسان‌ در اوتکميل‌ و اوصافي‌، از قبيل‌: ياري‌ کردن‌ حق‌ و نهي‌ از منکر، جهاد با ستمگران‌، تواضع‌ وفروتني‌ همراه‌ با عزّت‌ نفس‌، عدل‌، صبر، حلم‌، عفت‌، مروّت‌ و ورع‌ در او جمع‌ بوده‌ است‌ و از سلامت‌ فطرت‌ و جمال‌ خلقت‌ و قدرت‌ انديشه‌ و تعقل‌ و قوّت‌ جسماني‌ برخوردار بوده‌است‌.

بنابراين‌ جنگ‌ بين‌ دو دسته‌ يعني‌ جلاّدها و شهدا بوده‌ است‌، زيرا از زماني‌ که‌ مقرّر شد که‌ اين‌ گروه‌ ياران‌ يزيد و کارگزاران‌ حکومتي‌ او باشند، تصميم‌ گرفتند که‌ مسئله امام‌ حسين(ع)‌ را به‌ روش‌ جلاّدان‌ که‌ غير از خون‌ ريزي‌ چيزي‌ نمي‌فهمند اجرا نمايند و ياران‌ امام‌ حسين‌(ع) هم‌، تمام‌ همّتشان‌ براين‌ بوده‌ که‌ تمام‌ دنيا را در راه‌ آزادي‌ بدهند. اين‌ گروه‌ شهدايي‌ هستند، همه‌ چيز را براي‌ آزادي‌ مي‌دهند و آن‌ دست‌ جلّاداني‌ هستند که‌همه‌ چيز را براي‌ به‌ دست‌ آوردن‌ مال‌ مي‌دهند.

براي‌ اثبات‌ رضالت و خسّت‌ ياران‌ يزيد، همين‌ بس‌ که‌ در مواجهه‌ با حسين‌(ع) در کربلا چون‌ اعتقاد به‌ کرامت‌ نفساني‌ او داشتند، در کشتن‌ آن‌ حضرت‌ به‌ خود مي‌لرزيدند، سپس‌ لباس‌ها را از تن‌ آن‌ حضرت‌ بيرون‌ آوردند و غارت‌ کردند، اگر به‌ دين‌ حسين‌ ورسالت‌ جدش‌ منکر بودند، پستي‌شان‌ کمتر بود، تا چه‌ برسد کسي‌ مسلمان‌ باشد و چنين‌عملي‌ را انجام‌ بدهد.

و شما مي‌توانيد مکارم‌ اخلاقي‌ و فضايل‌ انساني‌ حسين‌(ع) و يارانش‌ را از زبان‌عمر سعد و يارانش‌ بشنويد. وقتي‌ که‌ به‌ عمر سعد حکومت‌ ري‌ را دادند، و به‌ او کشتن ‌اباعبدالله را هم‌ پيشنهاد کردند او ابتدا امتناع‌ نمود و سپس‌ مهلت‌ خواست‌ و در نهايت ‌پذيرفت‌ و اين‌ شعر را گفت‌: به خدا قسم نمی دانم سرگردانم حکومت ری آرزویم را رها کنم یا با کشتن حسین گناهکار برگردم. حال آن که مجازات کشتن حسین(ع) آتشی است و هیچ چیز مانع آن نمی شود و اما ملک ری روشنایی چشم من است تنها عمر سعد این گونه فکر نمی کرد همه یارانش می دانستند به چه جنایتی دست می زنند و در شهادتش مکث کردند که با فریا شمر دست به بریدن سر فرزند زهرا س زدند.
اما به فرموده امام حسین(ع) شکم های آن ها از حرام پر شده بود و گوش هایشان کر شده بود.

صداقت در گفتار
مانند سیاست مداران دیگر هرگز دروغ نگفت قبل از حرکت فرمود: هرکس می خواهد خونش را بدهد و آماده آقای پروردگار است با ما حرکت کند و من هم فردا ان شالله حرکت می کنم. هرکس عاشق خون دادن است بیاید من مشتی شیفته شهادت می خواهم، نه طالب ریاست.

امام صداقت خود را عملا اثبات کردند و روز عاشورا در سخنرانی به مردم فرمودند:
به خدا قسم به عمد دروغی نگفتم، از وقتی دانستم خداوند بر اهل دروغ خشم می کند و سازنده آن را ضرر می زند.
امام برای جلب افراد از طریق نامشروع استفاده نکرد و اخبار واقعی کوفه را پنهان نکرد بلکه شفافیت در خبر رسانی شیوه امام ع بود. شهادت هانی و مسلم را پنهان نکرد.و.

ویژگی اخلاقی دیگر وفای به عهد و پیمان بود، اهل مکر و فریب نبود، به ارزش های اسلامی پایبند بود، رعایت ادب در برخورد داشتند، برخورد کریمانه با دشمن آب دادن به دشمن، آغاز کرد جنگ نبودند و امتناع می کردند، عفو بخشش دشمن، عزت نفس عزت حسینی و غیرت دینی حسینی و شجاعت، مساوات در کربلا، ایثار در کربلا،نیت خالص و...

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
اخلاث، عاشورا
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
همدان
V
آرشیو