حوزه علمیه کارآمد از نگاه امام خمینی(ره) چه حوزه‌ای است؟

یک استاد حوزه علمیه با بیان اینکه از نگاه امام راحل حوزه علمیه تراز حوزه‌ای است که پویا باشد، گفت: از نگاه ایشان حوزه‌ای خوب است که به زمانه خویش آگاه بوده و بتواند پاسخگوی نیازهای روز جامعه باشد، بنابراین نگاه امام خمینی(ره) به حوزه یک نگاه منجمد و در جا زدن نبود بلکه از نگاه این عالِم بزرگ حوزه باید به سمت اندیشه حرکت کرده و پویا باشد و در عین تولید نظریه؛ نقدهای منصفانه را هم بپذیرد.
حوزه علمیه کارآمد از نگاه امام خمینی(ره) چه حوزه‌ای است؟
1402/03/15 - 13:30
تاریخ و ساعت خبر:
149160
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - حجت‌الاسلام و المسلمین بهرام دلیر -استاد حوزه علمیه- به مناسبت سی‌وچهارمین سالگرد رحلت امام خمینی(ره) در مورد اندیشه امام راحل در خصوص حوزه علمیه و جایگاهی که این مرکز دینی باید در بین جامعه داشته باشد، گفت: امام در یک کلام به دنبال حوزه صاحب جواهری بود؛ یا به عبارت ساده‌تر یک حوزه پویا را مدنظر داشت که بتواند به زمانه خویش آگاه و پاسخگوی نیازهای روز جامعه باشد.
وی ادامه داد: در میان حوزویان نگاه به حوزه ممکن است متفاوت باشد، برخی با نگاه فقه محض، فلسفه، حدیث و ... به حوزه نگاه می‌کنند اما امام راحل نگاه جامع به حوزه داشت، زیرا ایشان صاحب کرسی درس فلسفه، عرفان، اصول و فقه و... بود و به خاطر این اجتهاد در علوم حوزوی نگاه جامع‌تری هم به حوزه داشتند.
به گفته این استاد حوزه، اجتهاد امر مهمی است و امام خمینی(ره) دارای اجتهاد در فقه، اصول، تفسیر با رویکرد عرفانی، فلسفه، حکمت متعالی و ... بودند و در عین حال حدیث‌شناس خوبی هم به شمار می‌رفتند، از این رو نگاه ایشان به حوزه یک نگاه منجمد و در جا زدن نبود بلکه از نگاه این عالم بزرگ حوزه باید به سمت اندیشه حرکت کرده و پویا باشد.
دلیر با بیان اینکه حوزه‌های علمیه به طور خاص و جامعه ایرانی و مسلمانان دنیا به طور عام محتاج اندیشه‌های امام خمینی(ره) هستند، اظهار کرد: متاسفانه امروز در کشور رجوع به اندیشه‌های امام را شاهد نیستیم و در این میان، فضای رسانه‌ای کشور نیز به بیان اندیشه‌های امام به طوری که شایسته باشد نمی‌پردازد.
وی افزود: امام راحل از ابتدا با دولتی شدن حوزه‌های علمیه مخالف بودند و حتی موافق حضور حوزه در هیاهوهای سیاسی نیز نبودند زیرا به اعتقاد ایشان حوزه باید به سمت تولید نظریه و انتقادهای منصفانه برود. مرحوم نائینی شخصیت بزرگی در حوزه بودند اما امام خمیی(ره) برخی از نظریه‌های ایشان را هم مورد بحث و نقد قرار می‌دادند.
این استاد حوزه با اشاره به اینکه از نگاه امام راحل حوزه باید به نظریه‌پرداز و منتقد احترام بگذارد، خاطرنشان کرد: امام راحل در زمان حیات خود هیچگاه سنت را فدای تجدد نکرده و در عین حال با تجدد هم با بی‌مهری برخورد نمی‌کردند، ایشان در حوزه فلسفه و عرفان کارهای بزرگی انجام دادند و همیشه بحث‌های فلسفی و اصولی را از هم جدا می‌کردند و این یک ویژگی بارز ایشان بود.
دلیر با بیان اینکه امام راحل در کلاس‌های درس خود استعدادهای حوزوی را شناسایی می‌کرد و به تربیت آنها می‌پرداخت، تصریح کرد: امروز اندیشه‌های امام خمینی(ره) در حوزه مهجور مانده است، امام هیچگاه در زمانی که رهبری کشور را در دست گرفت فضای حوزه را امنیتی نکردند و در هر زمانی چه قبل از انقلاب و چه پس از آن به نظرات همگان احترام گذاشته و در مورد موضوعات مختلف نظرات سایر علما را هم می‌گرفتند.
ایسنا
انتهای پیام/ن

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
حوزه علمیه ،امام خمینی(ره)، سی‌وچهارمین سالگرد رحلت امام خمینی(ره)
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
فرهنگی
V
آرشیو