یک استاد دانشگاه :

معرفت‌شناسی، ولایتمدارانه و امام‌شناسی شیعی، نخستین ویژگی حضور زنان عاشورایی

استاد دانشگاه بیان کرد: نخستین مسئله‌ای که در حضور زنان عاشورایی از آغاز تا پایان نهضت جلب نظر می‌کند؛ معرفت‌شناسی ولایتمدارانه و امام‌شناسی شیعی است.
معرفت‌شناسی، ولایتمدارانه و امام‌شناسی شیعی، نخستین ویژگی حضور زنان عاشورایی
1402/05/08 - 08:20
تاریخ و ساعت خبر:
151689
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - طاهره روستا مدرس حوزه و استاد دانشگاه بیرجند در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری زنان ایران از خراسان جنوبی ضمن تسلیت ایام محرم گفت: حادثه کربلا یکی از مهمترین حوادثی است که تاثیر بسیار ‏شگرفی در تاریخ داشته و نشان از نقش‌آفرينی زنان و مردان پاکی بود که در رکاب امام حسین (علیه السلام) به ‏فيض شهادت نائل شده يا رسالت پيام کربلا را به‌ دوش‌ کشيدند.‏
وی اظهار داشت: امام حسین(ع) در جریان کربلا بانوان متدین و غیوری را با خود همراه کردند که سخنور، عالمه و مومنه بودند؛ چراکه حضرت ‏می دانست که این بانوان کامل کننده رسالت عظما هستند‌.
این استاد دانشگاه بیان کرد: نخستین مسئله‌ای که در حضور زنان عاشورایی از آغاز تا پایان نهضت جلب نظر می‌کند؛ معرفت‌شناسی ولایتمدارانه و امام‌شناسی شیعی است.
روستا اظهار داشت: همانگونه که ولایت تکمیل کننده نبوت است اگر زنان در جریان عاشورا نبودند قیام امام ‏حسین(ع) نیز ناتمام می ماند، به اذعان شهید مطهری "صحنه کربلا یک حادثه و تاریخی است که در این ‏حادثه هم زنان و مردان در مدار دین تلاش کردند هم بانوان آگاه و معتقد وظایف دینی خویش را با حفظ ‏هنجارهای اسلامی به بهترین وجه به انجام رسانند و نشان دادند که یک زن می تواند در بزرگترین حماسه ‏دینی و اجتماعی حضور یابد و سهم عظیمی داشته باشد".‏
وی تصریح کرد: زنانی که به همراه امام حسین(ع) به کربلا رفتند و پس از آن به عنوان اسیر به کوفه و شام ‏برده شدند، امام را در اجرای هدف اصلاحی ایشان کمک کردند و نگذاشتند جنایات بنی‌امیه پنهان بماند، ‏و با اقدامات خویش نهضت کربلا را زنده نگه داشتند.
این مدرس حوزه افزود: عشق اعتقادی به امام معصوم (ع) که در زنان عاشورا متجلی است، فراتر از پیوند نسبی، سببی، علایق و عواطف است.

روستا مطرح کرد: حماسه کربلا یک رویکرد بزرگ سیاسی، اجتماعی و تربیتی است که اگر این حماسه را احیاکننده اسلام بدانیم باید سهمی عظیم برای زنان در آن قائل شویم چرا که اگر زنان شجاع، با ایمان و پاکباخته در صحرای کربلا نبودند، رسالت عظیم حسینی ناتمام می‌ماند.
وی ادامه داد: چه بسیار دلاوری‌ها و جانفشانی‌ها که در این صحنه از زنان بروز و ظهور یافت و در تاریخ ماندگار شد بنابراین اگر اسلام با قیام امام حسین (ع) زنده است سهم بزرگی از آن مربوط به زنانی است که تاریخ مانند آن را کمتر دیده است.
روستا، با بیان اینکه شأن و جایگاه بی‌مانند حضرت زینب کبری (س) در مرحله اعلایی است که هیچکس را با ایشان نمی‌توان مقایسه کرد، گفت: این زیبایی و شگفت، در تحمل مصیبت‌ها بیش از پیش می‌شود و ما این اصل را در هشت سال جنگ نابرابر با عراق به عینه مشاهده کردیم که زنان و مادران ما با شناخت معرفتی از ولایت و ولایتمداری محض فرزندان و همسران خود را برای مبارزه با طاغوت به جبهه‌های نبرد راهی کردند.
این مدرس حوزه ادامه داد: جریان عاشورا و پیام‌های الهام گرفته از نهضت سیدالشهدا (ع) اثرگذارترین حرکت فرهنگی است که جامعه ما را از هجمه‌های بیگانه مصون نگه داشته است.
این استاد دانشگاه افزود: حضور و نقش آفرینی زنان در نهضت عاشورا بی شک پیام‌های مختلفی دارد و با ارزش ترین آن اینکه همراهی زنان با داشتن استقامت و تحمل در نهضت و پیکار مردانه امام حسین (ع) به جهانیان نشان داد که وقتی حرف از احقاق حق باشد قدرت زن و مرد در عرصه پیکار یکی می‌شود و آزادگی هرگز در جهان اسلام رنگ نمی بازد.
انتهای پیام/*

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
زنان کریلایی، واقعه عاشورا، امام شناسی، معرفت شناسی ، ویلاتمداری ، زنان کاروان کربلا
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
دین و اندیشه
V
آرشیو