در گفت و گو با استاد دانشگاه بین المللی امام رضا(ع) مطرح شد:

زنان رهروانی پیشرو در حمایت از علمای انقلابی/ زنان پای کار دفاع از اسلام با تقدیم شهید از صدر اسلام تا کنون

استاد دانشگاه بین المللی امام رضا(ع) وپژوهشگر بین الملل، دکتری علوم سیاسی مسائل ایران گفت: در وقایع ۱۵ خرداد مشخص است که نه تنها زنان جزو اولین کسانی بودند که در صدر شهدای دفاع از اسلام قرار داشتند بلکه جزو کسانی هم بودند که این نهضت را سال ها ادامه دادند و همراهی با علما را متوقف نکردند.
زنان رهروانی پیشرو در حمایت از علمای انقلابی/ زنان پای کار دفاع از اسلام با تقدیم شهید از صدر اسلام تا کنون
1402/03/17 - 10:05
تاریخ و ساعت خبر:
149234
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - از خراسان رضوی؛ قیام و واقعه ۱۵ خرداد ۱۳۴۲ و اهمیت این حماسه در تاریخ انقلاب اسلامی بر کسی پوشیده نیست در جریان این قیام مردمی و بستر سازی آن در شکل گیری انقلاب اسلامی همه اقشار جامعه نقشی داشته اند اما آنچه مهم و برجسته تر است نقش زنان و حضور آنها در واقعه ۱۵ خرداد است، حضور چشمگیر و پرشور زنان ایرانی در کنار مردان برای رسیدن و برقراری حکومت جمهوری اسلامی در طول تاریخ مبارزاتی سال های انقلاب مشهود است، در این گزارش برای بهتر معرفی کردن نقش زنان در قیام ۱۵ خرداد ماه ۱۳۴۲ به گفتگو با یک بانوی استاد دانشگاه که دکتری علوم سیاسی مسائل ایران دارند و جزو اساتید دانشگاه بین المللی امام رضا(ع) مشهد و پژوهشگر بین المللی نیز است پرداخته ایم.
زینب اصغریان کاری، در گفتگو با خبرنگار خبرگزاری زنان نیوز از خراسان رضوی با اشاره به قیام ۱۵ خرداد که یک نقطه عطف بسیار مهم در تاریخ نهضت امام خمینی(ره) بود، اظهار کرد: طی این نهضت مردم رسما وارد صحنه دفاع از اسلام و مرجعیت تشییع شدند.
وی تصریح کرد: از سال ۱۳۴۱ زمانی که لایحه انجمن های ایالتی و ولایتی از سوی دولت علم مطرح شد یک سری انتقاداتی از سوی مراجع تقلید به ویژه امام خمینی(ره) به این لایحه و بعد از آن به همه پرسی انقلاب سفید مطرح شد یک تعارضی بین حضرت امام و رژیم پهلوی درگرفت که دو مسئله در راس این قضایا قرار داشت.
استاد دانشگاه بین المللی امام رضا(ع) و پژوهشگر بین الملل در ادامه افزود: حضرت امام موضوع حق رای و انتخاب زنان را به عنوان یکی از مفاد اصلی این ۲ اقدام یعنی لایحه انجمن های ایالتی ولایتی و انقلاب سفید ذکر کردند و امام راحل معتقد بودند در این قضیه مسئله زن به عنوان یک موضوعی بود که مورد سواستفاده قرار گرفته و در جهت اغوای جامعه این مسئله مطرح شده است.
وی تاکید کرد: امام خمینی با حق رای و انتخاب زنان مشکل نداشتند بلکه به اینکه از این مسئله در آن زمان بخواهند سواستفاده شود به شدت اعتراض داشتند و مخالف بودند و یکی از مهم ترین مسائلی که امام خمینی(ره) مطرح کردند همین بود.
اصغریان کاری، با اشاره به سخنرانی امام راحل(ره) که همزمان با روز عاشورا و ۱۲ خرداد ۱۳۴۲ بود، بیان کرد: به مناسبت چهلم شهدای فیضیه امام خمینی دوباره به مواضع خود اصرار و پافشاری کردند، آن روز تبدیل به یک روز تاریخی شد بعد از انتشار خبر دستگیری امام(ره) مردم قم قیام کردند و مقابل منزل امام جمع شدند و از آنجا به حرم حضرت معصومه(س) رفتند و طی یک مسافتی تعداد زیادی از زنان به جمع تظاهرکنندگان پیوستند و وارد صحن حرم شده و تحصن کردند، برخی از زنان درحالی که عکس امام در دست داشتند به سایر تظاهر کنندگان ملحق شدند که ماموران به شدت با آنها مقابله کردند.
وی با اشاره به اینکه حضرت امام(ره) در رابطه با پیشرو بودن حرکت زنان در قیام ۱۵ خرداد یک جمله جالب دارند، اظهار کرد: امام خمینی(ره) گفتند؛ نام بزرگ ملت ایران در عالم به رشد سیاسی ثبت شد، نام بزرگ قم در بین ملت ایران در تاریخ ثبت شد، نام بزرگ بانوان ایران و بانوان قم ثبت شد، نام بزرگ بانوان "چاه مردان" در تاریخ فداکاری و جان نثاری ثبت شد و بعد امام(ره) در ادامه می گویند؛ که بانوان رهبر نهضت ما هستند و ما دنباله آنها هستیم من شما را به رهبری قبول دارم و خدمتگزار شماهستم.
استاد دانشگاه و دکتری علوم سیاسی مسائل ایران در ادامه بیان کرد: امام خمینی در رابطه با نقش زنان در تظاهرات نیمه خرداد ۱۳۴۲ یک سری نکات دیگر را هم مطرح کردند، این حضور زنان صرفا به حضور زنان قم اکتفا نکرده و در آنها خلاصه نمی شود و زنان در شهرهای دیگر مثل شیراز هم بعد از شنیدن خبر دستگیری امام شورش کردند و اعتراضات مختلفی را داشتند و همزمان با علمایی که آنجا حاضر بودند دست به اعتراضات شدید زدند.

وی با اشاره به اینکه در شیراز در مسجد نوح نیز زنان جمع شدند، تصریح کرد: ماموران به منزل آیت الله دستغیب و بعضی از علمایی که با جمعیت همراه بودند حمله کردند و در دفاع از آیت الله دستغیب خانواده او و سایر زنان مقاومت کردند که آیت الله دستغیب توانستند طی این اتفاق رها شوند و دستگیر نشدند.
اصغریان کاری افزود: فردای همان شب مردم شیراز که تعداد زیادی از زنان هم در بین آنها بودند و به پیروی از دستور علما در مسجد جامع عتیق جمع شدند و دوباره تجمع و تحصن و اعتراض داشتند و در آنجا منتظر ورود آیت الله دستغیب شدند که با مامورین درگیر شدند و تعداد زیادی از زنان نیز به شهادت رسیدند.
این بانوی پژوهشگر بین الملل، تاکید کرد: اسناد تاریخی قیام ۱۵ خرداد و نقش زنان در این قیام همه موجود است و در ماجرای اعتصابات مردم تبریز در سال ۱۳۴۲هم زنان حضور فعالی داشتند و از نهضت اسلامی حمایت کردند.
وی با اشاره به اینکه در مجموع در شهرهای مختلف و به ویژه تهران، قم و شیراز زنان یک روش جدیدی را ابداع کردند، اظهار کرد: این روش بعدها در سراسر کشور به صورت یک کارزار مبارزاتی تلقی شد و همزمان حضور چشمگیر آنها را می رساند، زنان تلاش داشتند که در میدان توپخانه در میان سربازاران حاضر شوند و با آنها صحبت کنند، میوه و شیرینی پخش کنند و سعی داشتند که سربازان را از برخورد با تظاهرکنندگان باز دارند.
اصغریان کاری، بیان کرد: مبدا حضور زنان از ۱۵ خرداد شروع شد و تا صحنه انقلاب اسلامی و بعداز سال های سال ادامه پیدا کرد و شتاب بیشتری به خود گرفت و منجر به تقابل حوزه و رژیم پهلوی شد و همچنین کانون درگیری بسیاری از مبارزان انقلابی شد.
وی با اشاره به اینکه حضرت امام یکی از مهم ترین نکاتی را که همواره مدنظر قرار می دادند بحث حقوق زنان بود، تاکید کرد: امام معتقد بودند زنان باید مثل مردان حق؛ تحصیل، کار مالکیت، رای دادن، رای گرفتن و همه حقوقی که مردان در عرصه های اجتماعی و سیاسی دارند را داشته باشند و روی این موضوع بسیار تاکید می کردند.
استاد دانشگاه، با اشاره به مورخ انقلابی اسلامی "سید حمید روحانی" بیان کرد: این مورخ در مورد حضور زنان در قیام ۱۵ خرداد می نویسد: که نقش زنان غیور و مسلمان قم در جنبش و شورش ضد حاکم چشمگیر بود و بسیاری زنان فداکار انقلابی که با کودکان شیرخوار خود آمده بودند و ورود زنان به صف تظاهرکنندگان از جان گذشته، مردم را تکان داد و به خروش وا داشت این نکته مهمی بود که سید حمید روحانی به آن اذعان داشتند.
وی با اشاره به گزارشات ساواک و شهربانی که در ارتباط با حضور زنان در ۹ صبح روز ۱۵ خرداد بود، گفت: در این گزارشات چنین نوشته شده که جمعیت هنوز در صحن باقی است و زنان در مسجد اعظم به نفع خمینی اجتماع کردند و روحانیون تراز اول در منزل سید احمد زنجانی مجهتد، جلسه مشورتی دارند و در گزارش شهربانی هم که ۲۷ خرداد ۱۳۴۲ که درباره اتفاقات ۱۵ خرداد تنظیم شده نوشته اند که زنان هم به دنبال مردان در حرکت بودند تا وارد صحن شدند این ۲ گزارش حکایت از حضور فعال زنان در قیام ۱۵ خرداد است.
اصغریان کاری، تاکید کرد: در وقایع ۱۵ خرداد مشخص است که نه تنها زنان جزو اولین کسانی بودند که در صدر شهدای دفاع از اسلا م قرار داشتند بلکه جزو کسانی هم بودند که این نهضت را سال ها ادامه دادند و همراهی با علما را متوقف نکردند.
وی افزود:امام خمینی(ره) در صحبت های خود بارها و بارها به نقش مهم زنان پرداخته و تاکید داشتند این موضوع باعث شده حضور چشمگیر زنان در حمایت از حضرت امام بارها بارها قابل دسترسی و بررسی باشد.
استاد دانشگاه بین المللی امام رضا(ع)، اظهار کرد: آقای دوانی در کتاب خود یادداشتی نوشته با این مضمون که؛ برای اولین بار در تاریخ نهضت روحانیت زنان با ایمان قم در کنار مردان درحالی که بسیاری از آنها کودکان خردسال خود را در آغوش داشتند به جمع تظاهر کنندگان خشمگین پیوستند به طوریکه صحن حرم حضرت معصومه(س) و اطراف حرم از وجود ده ها هزار مرد و زن، پیر و جوان موج می زد و آنها به حمایت از آیت الله خمینی شعار می دادند و حکومت جبار را به باد نفرین و لعنت می گرفتند.
انتهای پیام/ خبرنگار دوست حصار

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
زنان و قیام 15 خرداد ، نقش زنان در پیروزی انقلاب اسلامی ، نقش زنان در مبارزات انقلابی
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
خراسان رضوی
V
آرشیو