امامزاده خاتون ملجاء آرامش مردم دیار قزوین

يکي از زیارتگاه‌های قدیمی شهر قزوين که اهالی کهن دیار مینودری اعتقاد و ارادت زیادی به آن دارند، بقعه امامزاده آمنه خاتون يا امينه خاتون است که از دیرباز محل زیارت و عبادت مؤمنین و نیز برگزاری بسیاری از مراسمات آئینی و مذهبی در قزوین بوده است.
امامزاده خاتون ملجاء آرامش مردم دیار قزوین
1403/03/09 - 11:04
تاریخ و ساعت خبر:
193924
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - يکي از زیارتگاه‌های قدیمی شهر قزوين که اهالی کهن دیار مینودری اعتقاد و ارادت زیادی به آن دارند، بقعه امامزاده آمنه خاتون يا امينه خاتون است که از دیرباز محل زیارت و عبادت مؤمنین و نیز برگزاری بسیاری از مراسمات آئینی و مذهبی در قزوین بوده است.
بناي آرامگاه بانو آمنه خاتون دختر امام جعفر صادق (ع) متعلق به دوران صفويه است.
طراحی داخلي بقعه هشت ضلعي و طرح بيروني آن گرد است و محرابي با مقرنس دارد.بر فراز بقعه گنبد بزرگ دو پوش و کاشي کاري شده قرار گرفته است. پنجره هاي زير اين گنبد داراي چهار شباک گچي پر کار و نفيس است. در دوره قاجار اتاقي به بقعه الحاق شد .
در اين مقبره چاه عميق مقدس و مورد احترام همشهری‌ها میباشد که گويا چهل متر گود است و سابقاً مردم برای حوائج خود عريضه به نام حضرت صاحب‌الزمان (عج) می‌نوشتند و به آن چاه می‌انداختند در حال حاضر هم ادامه دارد.

اين بقعه متبرکه که تا چند دهه پیش در محوّطه به نام گورستان محله پنبه ريسه قرار داشت در حال حاضر به نام خيابان طالقانی، خيابان ملک‌آباد در قزوین است.
حسینیه‌ای وسيع در قسمت غرب بنای بقعه به جهت برگزاری مراسمات مذهبی
و تعدادی زائرسرا نيز اخیراً در سمت غرب صحن بقعه برای رفاه حال زائران احداث شده است.
از نمونه برنامه های ویژه برگزار شده در این حسینیه بزرگداشت سیدالشهدا خدمت شهید آیت الله رئیسی و هیات همراه و گرامیداشت شهدای سوم خرداد شنبه ۵ خردادماه ۱۴۰۳ با سخنرانی جناب سرهنگ شریفی و مداحی حاج مرتضی سلیمانی انجام گردید.



انتهای پیام/*

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
امامزاده آمنه خاتون ، امامزاده امینه خاتون ، قزوین ،
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
قزوین
V
آرشیو