یادداشت

نقش شهدای مدافع حرم در امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران

هنگامی که داعش از جدی‌ترین چالش‌های امنیت منطقه خاورمیانه و بین‌الملل بود که امنیت منطقه خاورمیانه از جمله مرزها و تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران را تهدید می‌کرد. داعش تشیع را یکی از اهداف مشروع برای تجاوز می‌دانست و با توجه به نقش بارز و حیاتی که تشیع در تعریف هویتی ایرانی دارد، تهدید داعش برای امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران، یک تهدید جدی بود. جمهوری اسلامی ایران با درک این خطر و آگاهی از اهداف و نیت‌های این گروهک تروریستی نسبت به منطقه خاورمیانه و ایران، وارد میدان مبارزه با داعش در خارج از مرزهای جغرافیای خود شد.
نقش شهدای مدافع حرم در امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران
1403/05/27 - 08:59
تاریخ و ساعت خبر:
196835
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - مرضیه رحمنی فعال سیاسی و اجتماعی شهرستان تاکستان استان قزوین دریادداشتی پیرامون نقش شهدای مدافع حرم در تأمین و حفظ امنیت جمهوری اسلامی ایران نوشت : از دیدگاه اسلام، امنیت یکی از اصول فردی و جمعی، زمینه ساز بهره‌ وری از مزایا و مواهب حیات و تکامل بشر و یکی از مقدس ترین آرمان ها است. امنیت ملی از نعمت‌های بزرگ خداوند و مقدم بر سایر نیازمندی‌های بشر است. امنیت در حقیقت زیر بنای آرامش و سازندگی و تولید در جامعه است و نقش مهمی در ایجاد رفاه اجتماعی و تامین اطمینان خاطر مردم برای فعالیت های روزمره و برنامه‌ریزی برای آینده دارد. در معارف اسلامي دو تصوير متفاوت از انسان وجود دارد يکي از اين تصاوير انسان را شريف‌ترين مخلوقات و تصوير ديگر با اشاره به صفات رذيله انسان را موجودي عجول معرفي مي کند. در بين انسان‌ها که داراي طبقات معرفتي مختلفي هستند جمعيت کمي از نوادر و واسطه فيض الهي هستند. اگر اين نوادر و شهدا نبودند امروز وضعيت جامعه ما بسيار اسفناک بود .
شهدا جلوه هاي بي‌بديل و همواره درخشان تاريخ ملت ايرانند زيرا در پرتو ايثار و فدارکاري آنان تمامي تهديدات دشمن امروز به فرصت تبديل شده و ايران اسلامي در ابعاد مختلف دفاعي، علم، فناوري و علوم‌پزشکي و صنعت به پيشرفت‌هاي شگفت‌انگيز دست يافته است.
جبهه بحران‌ آفرین در سوریه یک جبهه غربی ـ عربی ـ عبری ـ ترکی است که پشت سر گسترش تروریسم در سوریه هستند. کشورهایی چون عربستان و قطر با هزینه‌های بسیار بالا گروه‌های تروریستی را حمایت و پشتیبانی می‌کنند. آمریکایی‌ها نقش محوری و هماهنگ‌کننده را ایفا می‌کنند و صهیونیست‌ها نیز به طور مؤثری آموزش و تجهیز این گروه‌ها را در کنار ترکیه انجام می‌دهند.
اهدافی که از سوی این جبهه در سوریه با چنین هزینه‌ای دنبال می‌شود قطعا به قلمرو سرزمینی سوریه محدود نخواهد بود، گفت: سوریه نقطه آغاز تغییرات در منطقه از منظر این جبهه است. به همین دلیل است که اشتراکات زیادی میان بحران در عراق و سوریه وجود دارد و تلاش بر این بود که دامنه این بحران به لبنان هم کشیده شود.
وقتی بحران سوریه و عراق از این منظر ریشه‌یابی می‌شود می‌توان متوجه شد کسانی که در اتاق‌های فکر خودشان به این نتیجه رسیدند که باید جنگ نیابتی را در منطقه از طریق گروه‌های تروریستی دنبال کنند در پی شکل‌گیری نظم جدید و ترتیبات تازه‌ای در غرب آسیا هستند به مانند ترتیباتی که در قبل با عنوان خاورمیانه جدید از آن یاد می‌شد.
هنگامی که داعش از جدی‌ترین چالش‌های امنیت منطقه خاورمیانه و بین‌الملل بود که امنیت منطقه خاورمیانه از جمله مرزها و تمامیت ارضی جمهوری اسلامی ایران را تهدید می‌کرد. داعش تشیع را یکی از اهداف مشروع برای تجاوز می‌دانست و با توجه به نقش بارز و حیاتی که تشیع در تعریف هویتی ایرانی دارد، تهدید داعش برای امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران، یک تهدید جدی بود.
جمهوری اسلامی ایران با درک این خطر و آگاهی از اهداف و نیت‌های این گروهک تروریستی نسبت به منطقه خاورمیانه و ایران، وارد میدان مبارزه با داعش در خارج از مرزهای جغرافیای خود شد. برای دفاع از ارزش‌های دینی، اعتقادی و حرم امامان معصوم(ع) در عراق و سوریه، جوانان شیعه از کشورهای مختلف نقش داشتند ولی روحانیون حوزه های علمیه نسبت به سایر اقشار جامعه، مشتاق‌تر و تعداد حضورشان در جنگ با داعش بیش‌تر و نقششان برجسته‌تر بودند؛ از این رو همه شهدای مدافع حرم به خصوص شهدای روحانی مدافع حرم نقش مهم در اقتدار و امنیت ملی جمهوری اسلامی ایران داشته‌اند.
شهدای مدافع حرم با انگیزه بالا و ایمان باور نکردنی از زندگی، خانواده و آسایش و راحتی خود گذشتند و با عشق به جهاد و دفاع از ارزش‌ها و حرم ‌آل ‌الله، با دشمن مبارزه کردند که لازم است قدر این رویش‌های جدید و ارزشمند را دانست.
عزیزان شهید مدافع حرم علاوه بر اینکه از حریم اهل بیت(ع) در عراق و سوریه دفاع می‌کنند در خطوط مقدم تأمین امنیت ملی کشورمان نیز مبارزه می‌کنند و از تمامیت ارضی ایران دفاع می‌کنند .
شهیدان در مسیر شهادت حمایت و صبوری خانواده‌هایشان را داشتند، صبر و شکیبایی خانواده شهدا که با اشتیاق فرزندان خود را راهی جبهه‌های جنگ حق علیه باطل و دفاع از حریم اهل بیت (ع) می‌کنند، از امدادهای غیبی و الهی است و این عزیزان الگوی صبر و استقامت هستند. حکومت جمهوری اسلامی ایران در ابتدا فقط به نقش مستشاری در جنگ داخلی سوریه می‌پرداخت، اما پس از ورود مستقیم آمریکا به عنوان شیطان بزرگ در این جنگ و به شهادت رساندن نظامیان بلند پایه سپاه پاسداران، نیروهای جمهوری اسلامی چاره‌ای جز حضور در درگیری‌ها و دفاع از خود نیافتند.
در این مصاف مقدس، از شهدای این دفاع، به عنوان شهدای مدافعان حرم یاد می‌شود و این اصطلاح رواج یافت. با آغاز بحران سوریه و قدرت‌یابی گروه های تکفیری مانند داعش در عراق و سوریه، امنیت منطقه به طور جدی مورد تعرض قرار گرفت و بیم آن می‌رفت که امنیت جمهوری اسلامی ایران نیز تحت خطر قرار بگیرد فعالیت های گروه‌های سلفی تکفیری که در حقیقت بخشی از طرح‌های ایالات متحده آمریکا و هم پیمانانش برای ضربه زدن به محور مقاومت، تجزیه کشور‌های عراق و سوریه و نابودی گروه‌های مقاومت و در نهایت زدن ضربه نهایی به ایران بود، جمهوری اسلامی و شیعیان دیگر کشور‌های مسلمان را به مقابله با این طرح و گروه‌های تروریستی واداشت لذا این مجاهدان شیعه با عنوان مدافعین حرم به میدان جهاد قدم گذاشتند تا هم امنیت را به منطقه برگردانند و هم مانع از عملیاتی شدن نقشه‌های آمریکایی و صهیونیستی شوند که حاصل این ایثار و شهادت مدافعین حرم، در امان ماندن اماکن متبرکه از شر تروریست ها، برگرداندن تهدیدات امنیتی به اسرائیل و احساس خطر بیش از پیش صهیونیست‌ها، محافظت از حریم جمهوری اسلامی و در نهایت نابودی و به حاشیه راندن گروه‌های ترورسیتی تکفیری شد این پژوهش به صورت توصیفی تحلیلی و در چارچوب منطقه گرایی نوین به بررسی نقش شهدای مدافع حرم در ایجاد امنیت ملی و منطقه ای پرداخته است و با توجه به منظومه فکری رهبر معظم انقلاب، آیت الله خامنه‌ای، طرحی از فداکاری و ایثار این شهدای معظم ترسیم شده است.
شهادت در غربت، غیرت و تعصب دفاع از حریم اهل بیت (ع)، بصیرت، کمک به مظلومان مسلمان، مقابله با جریانات تکفیری و بدترین جنایتکاران تاریخ مهم‌ترین ویژگی رزمندگان و شهیدان جبهه مقاومت و مدافعان حریم اهل بیت (ع) از منظر مقام معظم رهبری است.
مقام معظم رهبری درباره شهدای مدافع حرم بیاناتی را در حضور خانواده‌هایشان ارائه نمودند :
بعضی از شهدای مدافع حرم -که امروزهم خانواده‌هایشان اینجا تشریف دارند- کسانی هستند که چند سال در جنگ تحمیلی هم شرکت کردند و آرزویشان این بوده که به شهادت برسند و به شهادت نرسیدند؛ حالا به مجرّد اینکه دیدند باب جهاد و شهادت باز است کآنّهُ پرواز کردند، رفتند و به شهادت رسیدند. این‌ها ارزش‌هایی است که در درجه‌ی اوّل، شما خانواده‌ها به آن توجّه داشته باشید. همه‌ی مردم ما باید قدر این عزیزان را بدانند و همچنین قدر شما خانواده‌ها را بدانند که بر این مصیبت‌ها صبر کردید، تحمّل کردید و این مشکلات و این سختی‌های فراق عزیزان را برای خاطر رضای الهی به جان خریدید.
شماها که به شهدا نزدیک هستید، میتوانید با ارتباط و اتّصال قلبی با آن‌ها، از آن‌ها استفاده کنید، بهره ببرید... شهید با دل‌های آشنا و مستعد همراه است، کمک میکند، هدایت میکند، تسلّا میدهد؛ این از جنبه‌ی معنوی و خدایی و اخروی. از جنبه‌ی دنیوی هم شهدای مدافع حرم، فضای کشور را تغییر دادند؛ در این چند سال مفاهیم انقلاب را زنده کردند. عدّه‌ای میخواستند مفاهیم انقلابی را کهنه و کم‌رنگ کنند؛ فداکاری این دل‌های مشتاق جوان‌های شما که بلند شدند و رفتند در هزاران کیلومتر آن‌طرف‌تر از شهر و خانه‌ی خودشان مبارزه کردند و جنگیدند، و همسر عزیزشان، پدر و مادر مهربان‌شان، فرزندان و نور چشمان‌شان را گذاشتند و رفتند، برکت پیدا کرد؛ خدای متعال به این فداکاری بچّه‌های شما برکت داد و موجب شد که در کشور بتوانند فضای جدیدی را به وجود بیاورند. درحالی‌که کشور ما هشتاد میلیون جمعیّت دارد و تعداد شهدای حرم، زیاد هم نیست امّا همین تعدادِ کم توانستند بر فضای عمومی این کشور هشتاد و چند میلیونی تأثیر بگذارند. یک نمونه‌اش را شما در همین تشییع جنازه‌ها دیدید –عکس‌های تشییع جنازه‌ی بچّه‌های شما در شهرهایتان را برای من آورده‌اند- هر جا که این‌ها تشییع جنازه شدند، این جمعیّت عظیم مردم حضور پیدا کردند.
برکات شهدای مدافع حرم در دنیای اسلام
در توصیف مقام و جایگاه شهدای مدافع حرم همین بس که رهبر معظم انقلاب در ۲۲ اسفند ۱۳۹۷ در دیدار خانواده‌های شهدای مدافع حرم تصریح کردند: «شهدای مدافع حرم که در این دوران با این ‌همه تبلیغات مخالف و معاند و جورواجور، دلشان پَر می‌کشد به سمت منطقه جهاد و شهادت، مقامشان خیلی بالا است. فرق است بین آن وقتی‌که رادیو و تلویزیون و مردم همه دارند شعار می‌دهند و یک عده هم به جبهه می‌روند و به شهادت می‌رسند - البته آن‌ها هم مقامشان خیلی بالا است- با آن وقتی ‌که این خبر‌ها نیست. این‌ها با اصرار، با التماس - که ما هم موافق نیستیم، نمی‌گوییم بروند- می‌آیند مکرر، این را می‌بینند، آن را می‌بینند، واسطه می‌تراشند برای اینکه بروند مثلاً در سوریه، در حلب یا در زینبیه مبارزه کنند و می‌روند و مبارزه می‌کنند و جانشان را در این راه می‌دهند. این‌ها خیلی مقامشان بالا است.
انتهای پیام/*

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
استان قزوین، بسیج، جامعه زنان، شهدای مدافع حرم
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
باشگاه نویسندگان
V
آرشیو