حقوق بشر اسلامی: فراتر از فردگرایی غربی

کارشناسی برجسته در حوزه حقوق بشر با مقایسه عمیق حقوق بشر اسلامی و غربی، بر تفاوت‌های بنیادی این دو رویکرد تاکید کرد. وی با اشاره به ریشه‌های الهی کرامت انسان در اسلام و نگاه جامع آن به ابعاد مختلف وجود انسان، بر ظرفیت‌های حقوق بشر اسلامی به عنوان الگویی جهانی برای تحقق عدالت و توسعه پایدار تاکید نمود.
حقوق بشر اسلامی: فراتر از فردگرایی غربی
1403/05/22 - 08:04
تاریخ و ساعت خبر:
196607
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - فارس - کارشناسی برجسته در حوزه حقوق بشر با مقایسه عمیق حقوق بشر اسلامی و غربی، بر تفاوت‌های بنیادی این دو رویکرد تاکید کرد. وی با اشاره به ریشه‌های الهی کرامت انسان در اسلام و نگاه جامع آن به ابعاد مختلف وجود انسان، بر ظرفیت‌های حقوق بشر اسلامی به عنوان الگویی جهانی برای تحقق عدالت و توسعه پایدار تاکید نمود.
در یک بررسی جامع از حقوق بشر اسلامی و غربی، کارشناسان به تفاوت‌های بنیادی این دو رویکرد اشاره کردند. در حالی که حقوق بشر غربی تحت تأثیر تحولات تاریخی و فلسفی غرب شکل گرفته و اغلب بر حقوق فردی و آزادی‌های مدنی تاکید دارد، حقوق بشر اسلامی ریشه در آموزه‌های دینی و فطرت انسان دارد و نگاهی جامع‌تر به کرامت انسان و حقوق او دارد
یکی از مهم‌ترین تفاوت‌ها، در تعریف کرامت انسان است. در اسلام، کرامت انسان ریشه الهی دارد و به همه انسان‌ها به عنوان مخلوق خدا تعلق می‌گیرد. در مقابل، در غرب، کرامت بیشتر بر اساس فلسفه‌های انسانی و حقوق طبیعی تعریف می‌شود. این تفاوت منجر به دیدگاه‌های متفاوتی درباره حقوق و آزادی‌ها می‌شود.
کارشناسان همچنین به تناقض‌های موجود در اعمال حقوق بشر غربی اشاره کردند. دوگانه‌نگری در اعمال حقوق بشر، اولویت‌دهی به حقوق برخی گروه‌ها بر دیگر گروه‌ها و استفاده ابزاری از حقوق بشر برای اهداف سیاسی از جمله این تناقض‌ها است.
در مقابل، حقوق بشر اسلامی با تاکید بر عدالت، آزادی، برابری، کرامت، امنیت و حفظ حیات، یک نگاه جامع و پایدار به حقوق انسان ارائه می‌دهد. این دیدگاه با توجه به همه ابعاد وجود انسان، می‌تواند الگوی جهانی برای تحقق توسعه پایدار باشد.
با این حال، کارشناسان بر چالش‌هایی مانند برداشت‌های متفاوت، سیاسی‌کاری و عدم شناخت کافی از اسلام در ترویج حقوق بشر اسلامی تاکید کردند.
انتهای پیام/*

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
حقوق بشر ، حقوق بشر اسلامی ، حقوق بشر غربی ،
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
باشگاه نویسندگان
V
آرشیو