نقش بی نظیر و تاریخی مقاومت زنان در صیانت از هویت جهان اسلام و تشیع

زن در جامعه اسلامی از استقلال فکری و اقتصادی برخوردار است و در جامعه با حضور سالم می‌تواند نقش‌های گوناگونی را ایفا کند و به واسطه همین نقش‌ها می‌تواند در صحنه‌ها و فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی حضور فعال داشته باشد و یکی از این نقش‌ها و یا بهتر است بگوییم تکالیفی که زن‌ها دارند مثل مردها می‌توانند به اصلاح جامعه بپردازند.
نقش بی نظیر و تاریخی مقاومت زنان در صیانت از هویت جهان اسلام و تشیع
1403/05/27 - 09:35
تاریخ و ساعت خبر:
196892
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - لیلا دولتخواه هادی سیاسی استان بوشهر در یادداشتی به تحلیل و بررسی نقش تاریخی مقاومت زنان در صیانت از هویت جهان اسلام و تشیع پرداخت و نوشت؛ در ابتدا لازم هست که توضیحی در رابطه با خود زن و شخصیت زن داشته باشیم. زن در مکتب اسلام که یک مکتب جهانی هست یک مکتب جامع هست یک مکتب کاملی هست به عنوان یک شخصیت محبوب شناخته شده و برای زن ارزش و احترام بسیار زیادی را همین مکتب قائل هست. چون در اصل مفهوم بودن انسان هیچ تفاوتی بین زن و مرد نیست یعنی اینطور نیست که ما بگوییم مثل فلاسفه غرب که زن به اصطلاح انسان نیست یا اینکه تعبیرهای ناخوشایند دیگه‌ای از شخصیت زن داشتند نه اینطور نیست در مفهوم انسان بودن نمی شود تفاوتی قائل شد بین زن و مرد و زن ها هم مثل مردها به عنوان یک عضوی از اعضای جامعه هستند و می‌توانند در نقش‌های مختلفی ظهور پیدا کنند.
زن در جامعه اسلامی همانطور که مرد از استقلال فکری و اقتصادی برخوردار هست زن هم از این استقلال‌ها برخورداراست و می-تواند به عنوان یک زن در جامعه اسلامی به عنوان یک. زن فعال با حضور سالم می‌تواند نقش‌های گوناگونی را ایفا کند می‌تواند به واسطه همین نقش‌ها کارکردهای خوبی را در جامعه ارائه بدهد، می‌تواند در صحنه‌ها و فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی حضور فعال داشته باشد از دیدگاه اسلام زن‌ها علاوه بر نقش مهم مادری و همسری که خداوند به آن ها عطا کرده. می‌توانند در جامعه نقش آفرینی کنند و یکی از این نقش‌ها و یا بهتر است بگوییم تکالیفی که زن‌ها دارند مثل مردها می‌توانند به اصلاح جامعه بپردازند و در آیات قرآن هم اشاره شده به این نکته که زن‌ها هم مثل مردها می‌توانند فضایل اخلاقی را به دست بیاورند و اینطور نیست که قرآن فقط به آقایان بگوید که شما می توانید. به مراتب قرب الهی برسید اما زن‌ها به خاطر زن بودنشان نمی‌توانند. یا آنجایی که ترک گناه را به انسان گوشزد می‌کند، خداوند اینطور نیست که بگوید خانم ها شما فقط ترک گناه داشته باشید آقایان مبرا هستند،نه اینطور نیست پس زن‌ها هم می‌توانند در جامعه به اصلاح بپردازند.
وقتی یک سیر تاریخی را مطالعه می‌کنیم در صدر اسلام به این جاها می‌رسیم که زن‌ها در عصر نبوی هم در فعالیت‌های اجتماعی و سیاسی و فرهنگی حضور فعال داشتنه اند، شرکت آن ها در بیعت‌ها، هجرت‌ها و در جنگ‌ها را ما نمی‌تونیم نادیده بگیریم دلایل و مستندات فراوانانی هست در همان بحث غدیر خم زن ها با امام علی علیه السلام بیعت کردند. به همین دلیل است که ما می گوییم زن‌های مسلمان با شروع اولین غزوات پیامبر استقبال کردند که ما می‌خواهیم در غزوات شرکت کنیم و اعلام کردند که ما می‌توانیم مجروحین را پرستاری کنیم، طبخ غذا داشته باشیم و نگهداری تدارکات را به ما بسپارید. و وقتی پیامبر این صحنه‌ها را از آن‌ها دید و میل و اشتیاق آن‌ها را، روحیه ایثار و فداکاری را در وجود این بانوان دید در واقع به آن ها اذن حضور در صحنه جنگ داد.
خانمی به اسم ام عطیه در هفت غزوه پیامبر شرکت کرده است وقتی پیامبر(ص) اجازه حضور در جنگ را به بانوان داد، این سبب اعتماد بیش تر بانوان و روحیه اعتماد به نفس در آن ها می شود، حتی در جنگ خیبر که در سال هفتم هجری صورت گرفت تعدادی از بانوان در جنگ شرکت می‌کنند، برخی پرستار بودند برخی در طبخ غذا کمک می کردند. و وقتی جنگ تمام می شود پیامبر(ص) از غنائم جنگی به بانوان هم می دهند. و این نشان از این است که در دفاع از اسلام بانوان هم شرکت داشتنه اند. یا در جنگ احد خود حضرت زهرا سلام الله علیها به عنوان شخصیتی که در جهان بی‌نظیر هست شرکت داشتند و. همچنین حضور زن‌ها در جنگ یا در پشت جبهه جنگ دوشادوش مردان از میهن خود دفاع کنند.
حضرت زهرا سلام الله علیها که به عنوان برترین بانوی عالم محسوب می شوند در واقع مقاومت و مقام و آن روحیه ظلم ستیزی که داشتند به عنوان یکی از. عناصر هویتی جهان اسلام و تشیع شناخته می شوند. خطبه حضرت زینب سلام الله علیها در مجلس یزید و باز در مجلس ابن زیاد خطبه حضرت زهرا سلام الله علیها در اوایل خلافت ابوبکر، نشان از روحیه دشمن ستیزی این بزرگواران است.

و همین رشد و تثبیت مقاومت بانوان بود که به عنوان یک عنصر ثابت در نهضت اسلام با محوریت دختر پیامبر اسلام(ص) در واقع یک نمود خاصی به خود پیدا کرد. ما در منابع تاریخی باز می‌بینیم که زنان مدینه در برابر کفار و مشرکین خیلی جنگیدند و تلاش های زیادی کردند. خود حضرت زهرا سلام الله علیها اصلا رویه مقاومتی که داشتند غیر قابل انکار است و همین روحیه مقاومت مدنی داخلی که حضرت زهرا سلام الله علیها داشتند برای اصلاح امت پیامبر اسلام(ص) در واقع خود بعدها زمینه یک سری جنبش‌های آزادی بخش شد.
در حکومت علوی همین خطبه حضرت زهرا سلام الله علیها بود که در واقع تاثیراتی که بعد از رحلت پیامبر اسلام(ص) داشتند یک سری تاثیرات خاصگذاشت و همین تاثیرات بسیار زیادی که در کربلا صورت گرفت و حوادثی که بعد از آن نشأت گرفته از همان روحیه مقاومتی حضرت زهرا سلام الله علیها و حضرت زینب کبری سلام الله علیها بود. و این وقایع و حوادثی که رخ داد در واقع در بیداری اسلامی در تاریخ معاصر تاثر زیادی داشته است.
مقاومت در جهان اسلام بدون حضور بانوان اصلاً به پیروزی نمی‌رسد، ما نمی‌توانیم عنوان کنیم جایی بیداری اسلامی اتفاق افتاده که حضور زن‌ها در آن نقش نداشته است و یا اینکه حضور نداشتنه اند. و همین نکته هم هست که در دوران انقلاب اسلامی ایران هم می‌توانیم بیان کنیم که زن‌ها نقش موثر داشتند و خود اسلام در واقع محرک و انگیزه اصلی بانوان در مشارکت آن هاست. در فعالیت‌های انقلابی اگر بانوان در پشت جبهه فعالیت نداشتند یا اینکه در خانه خود نقش مادری نداشتند و از فرزندانشون نگهداری نمی کردند زمینه حضور همسرانشان در جبهه فراهم نمی شد.
آیا انقلاب ما در واقع به پیروزی می‌رسید و خود امام خمینی رحمت الله علیه هم می فرمایند که زن ها نقش موثری داشتند در انقلاب اسلامی و به تحول چشمگیر زنان در اثر انقلاب اسلامی تاکید داشتند. و همینطور امام خامنه‌ای مدظله العالی هم دوباره به همین مطلب اشاره کرده که هرچند که جهان غرب نقش زن‌های مسلمان و مقاومت ایشان را نادیده بگیرد و کم رنگ جلوه دهد، ولی با این اوصاف باز هم تلاش بانوان نخبه جهان اسلام را نمی شود نادیده گرفت و بزرگترین خدمت به امت اسلام هست که ایشان می‌فرمایند همین تلاش بانوان. که احساس هویت آگاهی و بصیرت زنان مسلمان تاثیرات شگرف و مضاعف خودش را بر جریان بیداری اسلامی و عزت و کرامت امت اسلام داشته و نقش عظیم زنان ر نمی شود در پیشبرد اهداف اسلامی نادیده گرفت. وقتی زن‌ها مثل مردها در جامعه ما یک الگوی شایسته و کاملی را در تاریخ مبارزات. کشورهای اسلامی رقم زدند و خود زن‌ها و مردهای انقلابی کشور ما این‌ها الگو بودند این‌ها الگو شدند برای ملت‌های منطقه و حضور بانوان کشور ما. سبب شد که آ نها هم همدوش مردانشان در این حرکت‌های اعتراضی حضور موثر داشته باشند. ما زن‌ها را در کشورهای منطقه می‌بینیم مثل مصر، لیبی، بحرین، یمن که این‌ها هم وارد صحنه شدند. نمونه بارز آن در جامعه فلسطین می‌بینیم که چقدر بانوان فلسطینی نقش محوری را در جنگ و مقاومت در مقابل رژیم. صهیونیستی ایفا می کنند، چطور فرزندان خود را هر روز در زیر خاک دفن می‌کنند ولی از مبارزه‌ دست نمی‌کشند. انشاالله که هرچه زودتر سرزمین فلسطین از دست اسرائیل غاصب رها شود و به زودی بتوانیم در قدس نماز را برپا کنیم.
انتهای پیام /*

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
زنان ، مقاومت اسلامی ، مبانی اسلامی ، حضرت زینب سلام الله ، واقعه عاشورا ، زنان ایران اسلامی ، زنان مجاهد ،
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
باشگاه نویسندگان
V
آرشیو