بانوانی که در ترویج فرهنگ مقاومت و شهادت، ایثارگری کردند

مادران ایثاگران جهاد تبیین/ از میانداری پشت جبهه تا روایتگری سربازان و فرمانده هان خط مقدم

در قاموس مقاومت و ایثار؛ زنان پیشگامانی رهروتر و ایثارگرانی عاشق ترند! چرا که هم مجاهدن و هم مجاهد پرور! هم بصیرند و هم بصیرت افزا! هم متربی باهوشی هستند و هم مربی خلاق! هم شهیدند و هم روایتگر شهید!. به قولی زن مسلمان مجاهد بصیر« شهید گونه زندگی کرد تا توانست به شهادت برسد و شهید پرورش دهد».
مادران ایثاگران جهاد تبیین/ از میانداری پشت جبهه تا روایتگری سربازان و فرمانده هان خط مقدم
1403/06/06 - 09:13
تاریخ و ساعت خبر:
197318
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - منیره غلامی توکلی - در یادداشتی پیرامون « نقش زنان در ترویج فرهنگ ایثار، مقاومت و شهادت » نوشت :
"مقاومت" زمانی رنگ و عطر "ایثار" به خود می گیرد که جامعه با وحدت کلمه برای به دست آوردن یا از دست ندادن حقی مشروع با تمام وجود، علیه ظالم متجاوز مبارزه کند. در واقع روح مقاومت و ایثار برگرفته از اندیشه های توحیدی تنها در پیکره نظام های اسلامی در عالی ترین مرتبه خود تجلی پیدا می کند؛ آنجا که سرزمین جغرافیایی مسلمانان یا بنیان های شریعت شان مورد هجمه قرار می گیرد و فرد در لوای ایدئولوژی اسلامی، سلسله مراتب ایثارگری را تا متعالی ترین مرتبه خود یعنی "شهادت" طی می کند.
"شهادت" که شیرین ترین ثمره شجره طیبه ایثارگری در راه خداست، چنان در عمق جان و تربیت مسلمان ریشه دوانده و نهادینه شده است که رزمنده مجاهد برای به دست آوردنش سرزمین خود را «حَرَم» می داند و برای رسیدن به لقاء الله « .. به امیدی از این شهر به آن شهر و از این صحرا به آن صحرا در زمستان و تابستان...» رفته است .
زن و خلقتی ایثارگرانه
از تاریخ انقلاب های توحیدی پیامبران تا بزرگ ترین واقعه "ایثارمحور" جهان یعنی عاشورا، از انقلاب اسلامی مردم ایران تا مقاومت کم نظیر امروز مردم باریکه غزه، از هشت سال دفاع مقدس ایرانیان تا هشت سال دفاع مظلومانه یمن از تمامیت ارضی خود و تمام سال های نکبت دست اندازی رژیم صهیونیستی بر سرزمین فلسطین در شریان های کالبد مقاومت، خون ایثار و شهادت جاری است. در حالیکه نکته مهم و قابل تأمل و تفاخر در عملکرد این کالبد "برابری" زن و مرد در ایثارگری و بهره مندی از ثمرات این مسیر روشن الهی است. شگفت انگیزتر آنکه « چه بسا بتوان گفت: در قاموس مقاومت وایثار؛ زنان پیشگامانی رهروتر و ایثارگرانی عاشق ترند! چرا که هم مجاهدن و هم مجاهد پرور! هم بصیرند و هم بصیرت افزا! هم متربی باهوشی هستند و هم مربی خلاق! هم شهید بود هم روایتگر شهید!. به قولی زن مسلمان مجاهد بصیر« شهید گونه زندگی کرد تا توانست به شهادت برسد یا شهید پرورش دهد».

مادری آغاز ایثاگری؛ مادرانی که شهید زیستند تا شهید پرورش دهند
زن که مظهر نام "خلاقیت" خداوند است از ابتدای قدم نهادن به جهان برای انجام مسئولیت سنگین تربیت می شود که ایفای درست آن همواره نیازمند مقاومت و ایثار است . زن با مادر شدن از بدو تولد فرزندش "ایثارگری" را در معنای حقیقی کلمه تجربه می کند! در لحظه لحظه های در آغوش گرفتن نوزادش، قطره قطره شیر دادن و گام به گام قدم برداشتن با او... از این رو خواه نا خواه مفاهیم بزرگی از ابر واژه های مقاومت و ایثار را در خانه و خانواده به نمایش می گذارد.
اما زن مسلمان، زمانی که تربیت و پرورش فرزندش را تراز سبک زندگی اسلامی و برگرفته از الگوهای اول زن مسلمان – حضرت زهرا و حضرت زینب سلام الله علیهما- قرار می دهد ، او را با مفاهیم، مضامین، ارزش ها و مکتبی آشنا می سازد که مهم ترین شاخصه آن خدامحوری، ولایتمداری، دشمن شناسی و دشمن ستیزی، عدالتخواهی و دفاع از مظلوم است.
مکتب عاشورا بزرگ ترین دانشگاهی است که تمام این سرفصل ها را آموزش می دهد. این جاست که سید شهدای اهل قلم می نویسد: « شهدا؛ اصحاب اخر الزمانی سید الشهدا هستند» و اینگونه مادران علمدار و قافله سالار این خیل عظیم لشکر حسینی می شوند .
زنان، علمداران جهاد تبیین از سال های مبارزات انقلاب اسلامی تا هشت سال جنگ تحمیلی
زنانی که خود علمداری تربیت یافتگان مکتب حسینی را می کند، پهلوانانی پروش می دهند که سر مشق ایثار و شهامت را از مادر گرفته اند . آنجا که زن ایرانی در سال های مبارزه علیه طاقوت در خیابان ها دست در دست کودکان دهه 40 با مشت های گره کرده و فریادهای بلند شعار هایی چون : « تنها ره سعادت: ایمان، جهاد، شهادت » ، « برادر مجاهد، شهادتت مبارک ، برادر شهیدم، راهت ادامه دارد »؛ « سکوت هر مسلمان، خیانت است به قرآن»؛ « توپ، تانک، مسلسل دیگر اثر ندارد، حتی اگر شب و روز بر ما گلوله بارد.»؛« توپ، تانک، مسلسل دیگر اثر ندارد، به مادرم بگویید دیگر پسر ندارد.»؛ « قسم به‌روح مادرم فاطمه ندارم از کشته شدن واهمه.» سر می دادند.

زنان در روزگار مبارزه علیه طاغوت، چون سربازی غیور هم وسط میدان مبارزه بودند و هم فرماندهی جهاد تبیین را بر عهده داشتند. هم شهید می شدند و هم فرزندان و عزیزان را برای شهادت پرورش و رهسپار کارزار مبارزه می کردند . این همان جهادی است که مختص و منحصر زنان است؛ زن در معنای زن مجاهد مسلمان که « تاریخ جدیدی را پیش چشم زنان جهان گشود و ثابت کرد که می‌توان زن بود، عفیف بود، محجبه و شریف بود و درعین حال، در متن و مرکز بود. می‌توان سنگر خانواده را پاکیزه نگاه‌داشت و در عرصه‌ی سیاسی و اجتماعی نیز سنگرسازی‌های جدید کرد و فتوحات بزرگ به ارمغان آورد. زنانی که اوج احساس و لطف و رحمت زنانه را با روح جهاد و شهادت و مقاومت درآمیختند و مردانه‌ترین میدان‌ها را با شجاعت و اخلاص و فداکاری خود فتح کردند.» پیام مقام معظم رهبری به اولین کنگره هفت هزار شهید زن
جهادی مادرانه که قرار است تا ظهور منجی بشریت ولیعصر عج الله برای مبارزه با هر شکل طاغوت ادامه و دارای مؤلفه های است که مهم ترینش شوق رسیدن به شهادت، تلاش برای شهید پرورش دادن و افتخار به شهادت است که همگی در مسیر روشن ایثار و شهامت متجلی شده اند.
شاهد این مدعا لشکر هفت هزار نفره شهدای زن ایران اسلامی که بنابر فرمایش مقام معظم رهبری در « نقش معماران ایران جدید» ظهور و بروز پیدا کردند و از طرفی فرزندان شان سربازان جان برکفی شدند که در راه امام حسین(ع) و با نام امام حسین(ع) در برابر هر ستمکار متجاوزی«کل یوم عاشورا و کل ارض کربلا» را به منصه ظهور رساندند. در این میادین عاشورایی، (شهدای انقلاب اسلامی، شهدای دفاع مقدس، شهدای مدافع حرم، شهدای مدافع امنیت در ایران اسلامی و شهدای مقاومت در جهان اسلام) دست پرورده همین مادرانی هستند که شهید زیستند تا شهید پرورش دهند.
قاب هایی عکسی که فریادگر ایثار و شهامت اند
هشت سال جنگ تحمیلی، نقطه عطفی در نمایش پهلوانان کاری و قهرمان پروری زن مسلمان ایرانی است . از حضور مؤثرش همراه با کودکان خردسال در پشت جبهه و در سنگر مساجد تا بدرقه پدر ، همسر و فرزند جوان بسوی جبهه . کسی خود جهاد را تجربه کرده است قطعا در تهییج جهادگری مؤثرتر است و زن ایرانی اینگونه سربازی جان برکف در مسیر ایثار و شهامت و شهادت بود .

نکته قابل توجه که متأسفانه فقط لنز دوربین، آن را ثبت کرده و قریب نیم قرن است که در دل قاب، جای گرفته و خاک می خورد! انجام نخستین مرحله از جهاد تبیین و ترویج فرهنگ مقاومت و ایثار است که مادران، خواهران و همسران شهدا در تزویج اشک و اسپند همراه با زمزمه دعای مسافر کنار درب منازل یا رکاب اتوبوس های عازم جبهه خلق می کنند. در حالیکه فاعل و آمر به معروفند و دست دل از محبت عزیزترین موجودی می شویند که قرار است رهسپار میدان سرخ گلوله و تن کنند و چه بسا برای دست یابی عزیزشان به آرزویش یعنی "شهادت " دست به دعا بردارند .
از خواندن لالایی عاشقانه تا روایت ایثارگری پهلوانانه
وظیفه زن در میدان ترویج فرهنگ ایثار، مقاومت و شهادت به بدرقه رزمنده اش ختم نمی شود، او لحظه لحظه های جبهه و جنگ را می بیند و صدای تیر و خمپاره را می شنود! شهادت همسر و فرزند را زودتر از رسیدن "پیک شهادت" می داند و اینجاست که چادر زهرایی را به سر کرده و خطبه های زینبی می خواند! حسرت شیون در غم شهید را به دل دشمن می گذارد و داغ بر دل نشسته را چون زینب کبری « ما رأیت الا جمیلا» توصیف می کند!. روایتگر می شود.از شهیدش می گوید و راه و رسم شهید پرورش دادن را به مادران جوان می آموزد ! از شوهر و سبک و سیاق همسرداری و فرزند پروری اش می گوید و مردان غیور جبهه همان عارفان سنگر نشین و مردان دلباخته به خانواده را الگو می سازد ! و اینگونه است که شهید و خانواده اش سرنوشت ایران و ایرانی را با معرفی الگوی تراز جامعه اسلامی عوض می کند! « جوان احتیاج به الگو دارد. اینها – شهدا -الگوهای زنده‌ی کشور ما و جوان های ما محسوب می شوند.. چه کسی یاد اینها را میتواند زنده نگه دارد؟ پدران، مادران... آن همسری که مدتی با این ها زندگی کرده. رفتارهای اینها، پایبندی های اینها، دلبستگی های دینی‌شان، دلبستگی های اجتماعی‌شان، دلبستگی های عاطفی‌شان، این ها را شرح بدهند...». ( امام خامنه ای– دیدار با خانواده شهدا– 04/ تیر/ 1402)

زنان نویسنده، سرداران جبهه ادبیات مقاومت و پایداری
ادبیات پایداری، اخص ادبیات دفاع مقدس را می توان وام دار قلم زنان نویسنده ای دانست که نه تنها کلمه به کلمه و جمله به جمله ایثار، مقاومت را معنی و تفسیر می کنند و خالقان آن را به تصویر می کشند؛ بلکه مهم ترین گام در فرهنگسازی این مفاهیم را برداشته و تاریخ مقاومت و ایثار را چنان هنرمندانه ضبط و ثبت می کند که دیگر هیچ عنصری را قدرت خدشه دار کردن و از بین بردن آن نیست حتی اگر خدای ناخواسته گرد و غباری بر آن نشیند! به راستی نویسندگان زن ادبیات پایداری به ویژه داستان نویسان و خاطره نگارها را می توان «سرداران ادبیات پایداری» دانست به گونه ای که ماندگاری این فرهنگ مقدس از معجزه هنرادبی، عشق و اراده آنها به ترویج این فرهنگ است. روایتی مؤمنانه، عاشقانه و هنرمندانه از پهلوان پروری (سبک زندگی و تربیت فرزند) مادران و پدرانی که اینک آنها را ذخایر انقلاب اسلامی می نامیم تا پلهوان کاری رزمندگانی که بنابر فرموده امام خمینی(ره) « امامزادگان عشقندکه مزارشان زیارتگاه اهل یقین است».

نکته جالب توجه در نویسندگی زنان در عرصه ادبیات پایداری در کتاب هایی مانند « دا » ، « من زنده ام »، « عصمت» توجه به ویژگی « حماسه »، « ایثار »، « شجاعت »، « شهامت» و «شهادت طلبی» در زنان مبارز و شهید است که ثبت و ضبط آن توسط نویسندگان ادبیات پایداری به ویژه ادبیات دفاع مقدس، برای نسل جوان حکم ترویج فرهنگ همین مفاهیم را دارد. « عصمت ذکرهایی می‌خواند. سرم را بالا گرفتم و با تعجب گفتم: چی می‌خونی؟ گفت: دعای شهادت گفتم: چرا شهادت؟ گفت: یعنی لیاقت دارم زیر این چادر شهید بشم؟». این بخشی از شرح‌حال شهیدعصمت پورانوری در کتابی با نام خود او «عصمت» است که نشان از وجود روحیه شهادت‌طلبی در زن انقلاب‌اسلامی دارد. » کتاب عصمت سرگذشت شهید عصمت پور انوری
انتهای پیام/*

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
زن ، زن مسلمان ایرانی ، زن مسلمان مجاهد، زنان و جهاد تبیین، زن در جنگ تحمیلی ، زن در انقلاب اسلامی ، نقش زنان در ترویج فرهنگ ایثار و مقاومت و شهادت
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
حماسه و مقاومت
V
آرشیو