دلایل محبوبیت فضای مجازی در بین جوانان

محقق و دکتر جامعه شناس : آسیب های فضای مجازی از گسترش پدیده مدلینگ دختران تا تب تند عشق های مجازی / هرزه نگاری و افسردگی و انزوای اجتماعی شایع ترین بیماری های شبکه های اجتماعی

یک دکتری جامعه شناسی با اشاره به اهمیت فضای مجازی گفت: محيط الکترونيکي یا محیط شبکه ای از کامپیوتر ها دانسته می شود که با استفاده از جلوه هاي سمعی و بصری سعی دارد تا اشیا و واقعیت های سه بعدي جهان واقعي را مشابه سازي کند. اینترنت یک شبکه کامپیوتری بسیار بزرگ است که از میلیون ها شبکه کوچک تشکیل یافته است.اینترنت مانند ریل راه آهن است و وب مانند قطاری که روی آن در حرکت است.
محقق و دکتر جامعه شناس : آسیب های فضای مجازی از گسترش پدیده مدلینگ دختران تا تب تند عشق های مجازی / هرزه نگاری و افسردگی و انزوای اجتماعی شایع ترین بیماری های شبکه های اجتماعی
1402/08/24 - 10:20
تاریخ و ساعت خبر:
176413
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - آذربایجان شرقی: سولماز کاظمی فر،مشاور آسیب های اجتماعی در گفت و گویی در ارتباط با فضای مجازی اظهار داشت: تیم برنرزلی بنیان گذار شبکه جهانی وب با ایجاد یک وب سایت در سال 1991 نام خود را به عنوان نخستین طراح وب در تاریخ ثبت کرد.
در ابتدا سایت ها به وسیله کدهای بسیار ساده طراحی می شدند و تنها به صورت متن ارائه می شدند اما امروزه با پیشرفت وسیعی که در زمینه اینترنت و وب صورت گرفت می توان از امکانات صوت تصویر فیلم و سایر جلوه های دیداری و شنیداری در فضای اینترنت بهره برد.
وب:مجموعه عظیمی متشکل از متون ،تصاویر،صوت و فیلم است که با یکدیگر در ارتباط هستند.
انواع وب:
وب1:شاهراه یک طرفه بود که جریان اطلاعات از شرکت های تولید کننده به سمت کاربران مصرف کننده بود.
وب2:وب 2 حرکت از سایت های ایستا به سایت های پویا است.این امکان را می دهد که افراد در روند تولید و تکامل اطلاعات نقش بازی کنند.
وب3:همان وب هوشمند است تلاش محققان بر این است که محتوای وب سایت ها طوری نوشته شوند که علاوه بر انسان برای ماشین ها هم قابل درک باشد.
وی با اشاره به اینکه بسیاری از رسانه ها در فضای مجازی که به فضای ناامنی دامن می زنند افزود: گستره فضای مجازی این روزها همه مرزها و محدودیت‌ها را درنوردیده است و همه اتفاقات و حوادث صحیح و غلط، مهم و حساس، بدون هیچ آنالیز و فیلتری، دانسته و ندانسته ازتاثیری که بر جامعه برجای می‌گذارد، صرفاً برای دیده شدن و کلیک خوردن بیشتر در فضای مجازی بارگذاری می‌شود.
بارگذاری این گونه فیلم‌ها و تصاویر شاید سودی اندک برای ادمین یک پیج داشته باشد ولی واقعیت این است که انتشار برخی تصاویر موجبات تشویش اذهان عمومی و کاهش احساس امنیت و آرامش جامعه را در پی خواهد داشت و از سوی دیگر انتشار تصاویری مثل درگیری‌های خیابانی و .. می‌تواند به نوعی موجبات ساده‌انگاری و لوث شدن موضوع شود.
دیدن تصاویری که دارای ممیزهای اخلاقی و جنایی است توسط کودکان و نوجوانان می‌تواند تاثیرات نامطلوب بسیاری را به دنبال داشته باشد به گونه‌ای که موجبات ناامنی و تشویش روحی و روانی آنان را فراهم کند و این عارضه و مشکل در زندگی آن‌ها به انحای مختلف عوارض نامطلوب گوناگونی را به همراه داشته باشند، همچنان که می‌تواند به نوعی خشونت و لا قیدی را در وجود آنان نهادینه کند هر چند تهیه و وجود این گونه تصاویر می‌تواند به عنوان سند در اختیار پلیس قرار داده شود، ولی در هر حال انتشار بی‌قید و شرط این گونه تصاویر تبعات ناگوار و ناخوشایند بسیاری را به دنبال دارد که نیازمند ساماندهی و سازماندهی دقیق و شایسته است.
به طور حتم انتشار برخی تصاویر نامطلوب می‌تواند به آرامی و به صورت چراغ خاموش فرهنگ یک جامعه را به قهقرا و تباهی بکشان، لذا با تاثیری که اینگونه تصاویر در ناخودآگاه مخاطبان برجای می‌گذارند، به تدریج و ناخواسته نوعی ادبیات دون‌مایه جایگزین ادبیات رایج و فاخر یک جامعه می‌شود و همچنین قبح و وقاحت جرایم و اقدامات ناشایست می‌شکند و اینگونه رفتارهای نابهنجار به مرور زمان از سوی جامعه پذیرفته می‌شود و هنجارهای اجتماعی جای خود را به ناهنجاری‌ها می‌دهند.
کاظمی فر در ارتباط با تاثیرگزاری فضای مجازی بر دختران جوان خاطر نشان کرد:
سوءاستفاده از دختران به بهانۀ مدلینگ در اینستاگرام
در سال‌های گذشته آمار تکان‌دهنده‌ای از سوءاستفاده‌های جنسی از دختران به بهانۀ ورود به بازار مدل صورت گرفته است. شبکۀ اجتماعی اینستاگرام محیط بسیار مناسبی برای سودجویی و سوءاستفاده از دختران است. این افراد به بهانۀ مدلینگ و با وعده‌های کاذب در اینستاگرام صفحاتی را تولید می‌کنند تا دختران بیشتر ترغیب این حرفه شوند و سپس با جذب دختران اغفال‌شده پس از مدتی از آن‌ها سوءاستفادۀ جنسی می‌کنند
پدیدۀ عشق‌های مجازی
یکی از روش‌های دوست‌یابی و ایجاد ارتباط با دیگران استفاده از فضای مجازی است. در این میان دختران به لحاظ احساس خطر یا بروز حالت شرم در حضور جنس مخالف بیشتر ترجیح می‌دهند تا در دنیای مجازی به ارتباط با دیگران و به ‌خصوص جنس مخالف بپردازند. این ارتباطات از طریق شبکه‌های اجتماعی انجام می‌شود و پس از مدتی به ملاقات حضوری می‌انجامد. این روابط به‌ مرور زمان به وابستگی‌های عاشقانه تبدیل می‌شود و متاسفانه در اغلب این موارد افراد با انگیزه‌های متفاوتی وارد ارتباط می‌شوند که عواقب سو آن متوجه دختران خواهد بود
هرزه‌نگاری در شبکه‌های اجتماعی
یکی از مهم‌ترین خطرات شبکه‌های اجتماعی برای نوجوانان به‌خصوص دختران بازدید از کانال‌ها و صفحات مستهجن و مطالعۀ هرزه‌نگاری‌هایی است که به ‌راحتی در دسترس آن‌ها قرار می‌گیرد. این خطر ممکن است به بروز بیماری‌های روانی و بلوغ زودرس و حتی آزارهای جنسی ختم شود و باعث به وجود آمدن نگرانی در میان دختران شود
افسردگی و انزوای اجتماعی
یکی از کاربرد های فضای مجازی برقراری ارتباط با دیگران است آسانی ارتباط با دیگران در فضای مجازی چه بسا افراد را وا می دارد تا زمان بیشتری به نهایی بگذرانند و به صورت بر خط با غریبه ها صحبت کنند و ارتباط سطحی برقرار کنند و این کار به قیمت از دست دادن گفتگوهای رو در رو و فامیلی و...است.و در بلند مدت باعث انزوای اجتماعی می شود.
وی گفت: فرهنگ سازی برای استفاده مناسب از فناوری اطلاعات و فضای مجازی ، استفاده از ظرفیت هایی همچون رسانه های دیداری و شنیداری، روزنامه ها، مجلات، نشریات برای نهادینه شدن فرهنگ سایبری
برگزاری جلسات آموزشی از سوی مصادر امور فرهنگی در شهرستان ها به منظور آشنا نمودن و اطلاع رسانی به والدین در مورد فناوری های جدید به ویژه اینترنت و شبکه های اجتماعی مجازی، برگزاری کلاس های آموزشی در مدارس جهت آگاهی دادن به دختران در مورد مزایا و معایب فناوری های جدید و نحوه ی استفاده صحیح از آنها
تشویق به شرکت در فعالیت های اجتماعی و تقویت این گونه رفتارها توسط والدین، پخش آگهی های آموزنده از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در رادیو و تلویزیون در جهت افزایش آگاهی خانواده ها در خصوص خطرات ناشی از اینترنت ، گذراندن اوقات بیشتری با فرزندان در فضای بیرون از خانه به طوری که فرزندان از نظر عاطفی احساس خلأ نکنند و جهت جبران این کمبود به فضای مجازی پناه نبرند. پخش برنامه های کوتاه آموزشی درباره مزایا و معایب اینترنت از زبان ورزشکاران و هنرمندان محبوبی که عموما جوانان آنها را الگوی خود قرار می دهند.
طراحی بازی های رایانه ای به گونه ای که در آنها انواع خطرات موجود در فضای مجازی و راهکارهایی جهت آشنایی و مقابله با آنها تعبیه شده است.
طراحی و تدوین بخشی در کتاب های درسی در ارتباط با آشنایی دانش آموزان با فناوری های جدید، اینترنت و خطرات بالقوه آنها ساخت و پخش فیلم ها و سریال هایی با موضوع اینترنت و مزایا و معایب آن .
کاظمی فر در ادامه دلیل محبوبیت فضای مجازی در بین جوانان را بیان کرد:
انتشار سریع و آزادانه اخبار و اطلاعات
امکان عبور از مرزهای جغرافیایی و آشنایی با افراد جوامع و فرهنگ های مختلف
شکل گیری و تقویت خرد جمعی
امکان بیان ایده ها به صورت آزادانه و آشنایی با افکار ایده و سلایق دیگران
کارکرد تبلیغی و محتوایی
ارتباط مجازی مستمر با دوستان و آشنایان
یکپارچه سازی بسیاری از امکانات اینترنت و وب
توسعه مشارکت های مفید اجتماعی
افزایش سرعت در فرایند آموزش و کسب و کار
دیده شدن
تولید کننده محتوا به جای مصرف کننده محتوا
به اشتراک گذاشتن علاقمندی ها
تبلیغات هدفمند اینترنتی
در پایان گفت: شکل گیری و ترویج سریع شایعات و اخبار کذب
نقض حریم خصوصی افراد
انزوا و دور ماندن از محیط های واقعی اجتماعی
تاثیرات منفی رفتاری
افزایش آسیب های اجتماعی
انتهای پیام/*

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
فضای مجازی ، اسیب های فضای مجازی ، افسردگی و انزوای اجتماعی، فضای مجازی و مدلینگ دختران، فضای مجازی و هرزه نگاری ، عشق های مجازی ،
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آذربایجان شرقی
V
آرشیو