خبرگزاری زنان ایران

فرش دستبافت هریس شناسنامه جهانی دارد

تبریز-فرش هریس از جمله فرش های دست بافت معروف شهرستان هریس در خطه آذربایجان است گرچه نام اصلی این شهر به فارسی است در کشورهای مختلف جهان این شهر را به نام هریز می شناسند. که آوازه آن نه تنها در ایران که در جهان پیچیده است وفرش دستبافت هریس شناسنامه ثبت جهانی دارد.
فرش دستبافت هریس شناسنامه جهانی دارد
1403/05/16 - 11:50
تاریخ و ساعت خبر:
196472
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - آذربایجان شرقی،اولین متولی کارگاه فرش هریس گفت:از سال ۱۳۷۶ اقدام به خرید و فروش انواع قالیچه، کناره و قالی هریس کرده ام و چون متولی فرش در اداره بازرگانی قبلی و صنعت و معدن فعلی بودم اشرافیت به نوع بافت فرش ها و نهایتا مصالح مورد نیاز از لحاظ کیفیت اطلاعاتی داشتم و تقاضای بازار هدف را خوب می دانستم بهترین ها را انتخاب و خرید و فروش می کردم به دلیل تحریم صادرات ندارد، خرید و فروش در داخل کشور هم به سختی انجام می شود
بهرام نژاددرباره سرمایه اولیه فرش افزود:برای شروع این کار با توجه به افزایش نرخ انواع مصالح و رنگرزی قطعا سرمایه بیشتری را مورد نیاز است خواباندن سرمایه فشار بیشتری به خریدار می آورد و کار را سخت می کند و بیشتر سرمایه گذاری برای بافت آن ها مورد نیاز است که بدلیل رکود بازار مشکل داریم.
وی درباره بیشترین کارگاه فعال در روستای هریس بیان نمود:گارگاه ها چون غیرمتمرکز است اکثر روستاهای همجوار شهر هریس دارای گارگاه هستند و بیشترین کارگاه در روستای برازین است.
بهرام نژاد درباب تحریم ها افزود:آنچه امروز این هنر مردمی و بیشتر خانگی را دچار رکود کرده تحریم هایی است که نمی توان به خاطر آن به کشورهای اروپایی این محصول را صادر کرد و همین امر موجب شده دیگر صاحبان کارگاه ها رغبتی به سفارش آن در کارگاه های خانگی نداشته باشند و از این جهت مشاغل خانگی در این راستا نیز نسبت به گذشته دچار نوسان و کندی در تولید آن شده است.
از طرف دیگر نیز تورم و گرانی مواد اولیه و ملزومات این صنعت و نبود بازار داخلی به خاطر تنوع محصولات داخلی بخصوص فرش ماشینی تولید این نوع از فرش دستباف را کم رونق کرده است.
انتهای پیام /*

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
فرش،هریس،سوژه،کارگاه
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آذربایجان شرقی
V
آرشیو