خبرگزاری زنان ایران

آذربایجان شرقی در تولید محصول آلبالو در کشور رتبه دوم را کسب کرد

تبریز- معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی گفت:آذربایجان شرقی رتبه دوم کشور در تولید محصول آلبالو را کسب کرد.
آذربایجان شرقی در تولید محصول آلبالو در کشور رتبه دوم  را کسب کرد
1403/05/09 - 08:33
تاریخ و ساعت خبر:
196167
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - از آذربایجان شرقی، اکبر کرامتی گفت: سطح زیر کشت آلبالو در استان آذربایجان شرقی3 هزار و 89 هکتار بوده که شامل 2 هزار و 988 هکتار باغات بارور و 101 هکتار باغات غیر بارور است.
وی بیان نمود: میزان تولید آلبالو در استان آذربایجان شرقی در سال جاری بیش از 15 هزار و 506 تن برآورد می‌شود.
با اشاره به اینکه ارزش افزوده محصول فرآوری شده بیش از 3 برابر فروش محصول خام برآورد می شود 20 درصد از محصول تولیدی آلبالو استان مصرف تازه خوری داشته و 80 درصد آن به صنایع فرآوری این محصول از جمله تولید شربت، مربا، مارمالات و غیره اختصاص می یابد.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهادکشاورزی استان در ادامه گفت: شهرستانهای شبستر و مرند قطب‌های مهم تولید آلبالو در استان بوده و استان آذربایجان شرقی با تولید بیش از ۱۵ هزار تن آلبالو حدود ۱۵ درصد سطح زیر کشت باغات آلبالو در سطح کشور را دارا بوده و بعد از استان اصفهان مقام دوم کشور را به خود اختصاص داده است.
کرامتی افزود: متوسط عملکرد این محصول در سالجاری با توجه به خسارتهای وارده در سطح استان بیش از پنج تن در هکتار برآورد شده و عملکرد باغات شاخص بیش از هشت تن در هکتار است.
وی گفت: قسمت اعظم محصولات تولید شده در کارخانجات فرآوری میوه به شکل کنسانتره آلبالو، مربا، شربت و پوره به کشورهای خارجی به ویژه کشورهای حوزه خلیج فارس، آسیای میانه و روسیه صادر می‌شود.
کرامتی ادامه داد: ۹۰ درصد سطح زیر کشت استان را ارقام بومی تشکیل می‌دهند و ۱۰ درصد نیز شامل ارقام اصلاح شده آلبالو مجاری است.

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
آلبالو،آذربایجان شرقی
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
آذربایجان شرقی
V
آرشیو