محقق و کارشناس مسائل مذهبی:

غدیر تنها یک روز نیست، غدیرآغاز یک تاریخ است/ غدير اساسي ترين برنامه پيامبر اسلام(ص) براي دوام و عزت اسلام است

کارشناس مسائل مذهبی با بیان اینکه غدير اساسي ترين برنامه پيامبر اسلام(ص) براي دوام و عزت اسلام است گفت: غدیر تنها یک روز نیست، غدیرآغاز یک تاریخ است آغاز یک برنامه .برنامه ای به وسعت جهان و به عمق انسانیت.اگر تنها هدف، داشتن مدیر و حاکم یک اجتماع دریک برهه کوتاه بوده، مي شد يک فرد سياسي، یک جامعه شناس، یک مدیر، يک فرد آشنا به مسائل حقوقي، جامعه را اداره کند اما از قرائن پیداست که هدف انتخاب و انتصاب یک انسان کامل بیشتر از مدیریت یک جامعه کوچک در یک دوره کوتاه زمانی است.
غدیر تنها یک روز نیست، غدیرآغاز یک تاریخ است/ غدير اساسي ترين برنامه پيامبر اسلام(ص) براي دوام و عزت اسلام است
1402/04/13 - 09:33
تاریخ و ساعت خبر:
150437
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - عید غدیر، عید تکمیل دین اسلام است. واقعه بزرگی که اگر به آن، آن گونه که شایسته‌ بود بهاد داده میشد، مسیر تاریخی زندگی همه مسلمانان، بلکه جهانیان، طور دیگری رقم می خورد. هر ساله شیعیان واقعه غدیر خم را به جشن می نشینند ، به تکریم سادات می روند و و از این طریق در انتقال پیام غدیر به نسل های آینده و تعمیق آن در جامعه حرکت می کنند . در رابطه با اهمیت غدیر با دکتر لیلا دباغ داریان کارشناس مسائل مذهبی به گفتگو نشسته ایم.
۱-اهميّت واقعه غدير خم چيست؟
غدير اساسي ترين برنامه پيامبر اسلام(ص) براي دوام و عزت اسلام است.
پيامبر(ص) در پي نزول آيه "بَلّغ مااُنزل إلیک" و دستور خداوند، در هيجدهم ذي الحجه سال يازدهم هجري در مکاني به نام غدير خم آيه نازل شد که با اين کار دين اسلام و نعمت کامل شد. مائده (5) آية 3.
غدیر تنها یک روز نیست، غدیرآغاز یک تاریخ است آغاز یک برنامه .برنامه ای به وسعت جهان و به عمق انسانیت.اگر تنها هدف، داشتن مدیر و حاکم یک اجتماع دریک برهه کوتاه بوده، مي شد يک فرد سياسي، یک جامعه شناس، یک مدیر، يک فرد آشنا به مسائل حقوقي، جامعه را اداره کند اما از قرائن پیداست که هدف انتخاب و انتصاب یک انسان کامل بیشتر از مدیریت یک جامعه کوچک در یک دوره کوتاه زمانی است.
علامه امینی دانشمند بزرگ و محقّق، نویسنده «الغدیر»، در ابتدای نخستین جلد کتاب جهانی خود، بحثی علمی و جالب زیر عنوان «اهمیت غدیر در تاریخ» مطرح کرده است که ذکر آن بیان مقصود ماست:
"در نظر خردمندان، ارج وشرف هرچیز وابسته به نتیجه آن است و به اندازه ثمره ای است که می بخشد. بنابر این در دامنه پهناور تاریخ و موضوعات آن، مهم ترین مطلبی که با توجه به نتیجه اش دارای موقعیت شایانی است، آن بخشهایی است که پیدایش ادیان را نشان می دهد و مذاهب بر آنها پایه گذاری شده است و سرچشمه عقاید ملت ها و جمعیتهایی قرار گرفته است.
داستان غدیر از با اهمیت ترین موضوعات تاریخ است. زیرا سرایش آغاز انسانیت است به روایت انسان کامل که می خواهد انسان سازی کند
برنامه ای برای ابدیت برای همه تاریخ در سراسر دنیا رمز بزرگ بودن «غدیر» ، کمال دین و اتمام نعمت در سایه‏ تداوم خط رسالت در شکل و قالب امامت‏ بود. به فرمان پیامبر خدا(ص)مسلمانان مامور شدند «ولایت‏» را به‏ صاحب ولایت تبریک گویند و با آن حضرت بیعت کنند. رسول خدا نیز براین نعمت الهي شادماني کرد و فرمود: «الحمدلله الذي فضلناعلي جمیع العالمین.»
2-چه افراد یا جریاناتی باعث تحریف غدیر شدند؟
غدیر بزرگ است وهر آنچه بزرگ باشد دشمنان بزرگ دارد در طول تاریخ، همواره عده ای سعی کرده اند تا واقعه غدیر را کتمان، یا با فضاسازی و شبهه‌پراکنی تحریف و انکار نمایند و این رویداد مهم را به فراموشی بسپارند و به تدریج از شعاع پر نفوذ آن کم کنند..از لحظه اعلام ولایت حضرت امیر المومنین این دشمنی ها آغاز شد اولین گروه کسانی بودند که طمع حکومت داشتند وپس از آن نیز گروههایی با همین قصد هم واقعیت غدیر را تحریف کردند وهم تلاش برای کوچکنمایی آن برای اینکه بتوانند زیر سایه فراموشی اذهان چند روزی برمسند قدرت وشهرت باشند پس از رحلت پیامبر صلی الله علیه و آله و در طول هفتصد سال حاکمیت مکتب خلفا، همواره تلاش شد تا نامی از غدیر به میان نیاید و مسلمانان از آنچه در آن روز واقع شده، مطّلع نشوند
اساسی‌ترین شبهه، جایگزینی یکی از وقایع تاریخی به جای علت اصلی غدیر است که این چنین مطرح می‌کنند: در سفری که علی علیه‌السلام به یمن داشت با سپاهیان دچار اختلاف شد، و آنها برای شکایت از علی علیه‌السلام نزد پیامبر صلی الله علیه و آله آمدند و بعد از آن، پیامبر مردم را به دوستی با علی فراخواند
شبهه در مورد کلمه ولی ومعنای دوستی برای آن ،شبهه در مورد سند تاریخی اتفاق غدیر ،شبهه در مورد قابل جمع نبودن اطاعت از پیامبر وامیر المومنین،شبهه در مورد استدلال نکردن علی (ع) به غدیر و....نمونه هایی است از تلاش معاندان ولایت برای کم فروغ نمودن این حادثه مهم
3-اگر غدیر منحرف نمی شد؟
مدینه فاضله وآرمانشهری که بزرگان وحکما برای ما ترسیم کرده اند همان دنیایی بود که اگر دشمنان انسانیت به مولا مجال حکومت وزعامت می دادند رقم می خورد
چه حیف که بشریت تحمل وسعت ولایت حق را نداشت!
4-عبرت های غدیر از نظر شما چیست؟
هر زمان که جماعت انسان ها سر اطاعت وتعظیم در مقابل مقام ولایت حق فرود نیاورد ناچار شد زیر یوغ ظلم وستم گردن کج کند
زمانی که امیر المومنین را تنها گذاشتند گرفتار معاویه ها ویزیدیان شدند
وآنچه در دوران سراسر ظلم این جماعت ستمگر تجربه شد سیاهی وتباهی اهداف انسانی بود تا جایی که چه بسیار زمانها فراموش کرد چرا خلق شده وهدف از خلقت او ودنیا چه بوده؟غرق شدن در افراط وتفریط های دنیا که جز سیاهی ارمغانی برای بشر نداشته فقر وگرفتاری ،بیماری وتنهایی گوشه ای است از انچه برای بشریت به ارث گذاشته اند.

خبرنگار - ستاره آقا کریمی
انتهای پیام/*

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
عید غدیر، اهمیت غدیرخم، تحریف غدیر خم ،
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
استان ها
V
آرشیو