آثار قصه گویی در یادگیری کودکان / تقویت خلاقثیت نخستین نتیجه قصه گویی برای کودکان

دکتر لیلا پارسا مشاور و روانشناس کودک و نوجوان لین نتیجه قصه گویی برای کودکان را تقویت خلاقیت در کودکان و نوجوانان دانست و افزود:
آثار قصه گویی در یادگیری کودکان / تقویت خلاقثیت نخستین نتیجه قصه گویی  برای کودکان
1402/04/25 - 12:42
تاریخ و ساعت خبر:
151100
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - قصه هنری ناب است که توانایی بسیار خاص محسوب می شود و در صورتی که به درستی انجام شود آثار مثبت زیادی بر کودکان به جا خواهد گذاشت مثلابه هوش هیجانی کمک میکند .
قصه به مجموعه ای از حکایتها ، افسانه ها و سرگذشت هایی اطلاق می شود که در مکان و زمان خاص به وقوع افتاده و کار خارق العاده ای را به وجود آورده باشند .
در واقع قصه گویی یک هنر ناب با توانایی بسیار خاص است . در این راستا با خانم دکتر لیلا پارسا مشاور و روانشناس کودک و نوجوان گفتگویی داشتیم :
دکتر پارسا اولین نتیجه قصه گویی برای کودکان را تقویت خلاقیت در کودکان و نوجوانان بیان و کرد و گفت : کودکان پس از شنیدن قصه ای زیبا خود را کاملا با فضا و کاراکتر های داستان همسان سازی می کنند به طوری که پس ازاتمام داستان و یا هنگام شنیدن قصه خود ایده ها و راه حل ها و یا طرح هایی برای تغییر و یا پرسش های احتمالی که برایشان پیش می آید را مطرح می کنند که گه گاه کاملا بی ربط به نظر می رسد اما در واقع این وسعت فکر و خلاقیت کودکان است که آنها را به دور دست ها برده و قصه گو کاملا متوجه می شود که قصه موجب تحریک حس خلاقیت در آن ها شده است ، و یا اینکه شنیده و یافته هایش را با توجه به علاقه منحصر به فرد خود با روش های کاملا بدیع و خلاقانه با دوستان و یا اسباب بازی هایش به اشتراک می گذارد و یه تکنیک نیز میتوان بکار برد اینکه قصه ها را ناتمام برای کودکان عنوان کرد و کودک مابقی قصه را جایگزین کند که به ذهن خلاق کودک بسیار کمک می کند .
وی افزود : دادن پیشنهاد برای شخصیت قصه ها، به کودک اعلام کنیم که برای شخصیت ها پیشنهادات گوناگون بدهد که این خود باعث تقویت هوش هیجانی و قدرت حل مسئله و تفکر باز در کودکان می شود و به تغییر رفتار کودکان به طور شایانی کمک می کند در بسیاری از مواقع قصه ها به اصلاح یک رفتار ناپسند که با پند و اندز مستقیم نمی توان اشاره کرد می انجامد .
این مشاور کودک و نوجوان بیان کرد : به علت داده های پی در پی قصه ها و داستان ها به به صورت حلقه های تو در تو حوادث را به شنونده القا می کنند کودکان ونوجوان ها را وادار به دنبال کردن و تعقیت رخ داد ها می کند این خود باعث وسعت بخشیدن به حس کنجکاوی و تفحص در این گروه می شود .
این دکتر با بیان اینکه قصه گویی اولین پل ارتباطی بین قصه گو و مخاطبانش است گفت : این ارتباط مطمئنا دو سویه خواهد بود و اگر کودکانی از مشکلاتی مانند انزوا و ترس از جمع و یا خجالتی بودن رنج میبرند وارد چالش پرسمان و اظهار نظر قرار دهیم در بسیاری از مواقع خواهیم دید که به راحتی در مورد یافته های خود صحبت می کنند که این خود اولین گام برای درمان مشکلات این چنینی است .
وی همچنین گفت : داستانها و حکایت ها و ضرب المثل ها در هر کشوری در واقع همانند یک گنج با ارزش و عامل انتقال فرهنگ آن دیار محسوب می شوند کودکان با شنیدن قصه های هر کشور و یا منطقه ای با خواسته ها و عقاید ، آرمان ها و رنج ها و باور های آنجا آشنا می شوند و با خواندن قصه از گذشتگان از فرهنگ و تمدن آنها با خبر خواهند شد پس قصه میتواند مهم ترین فاکتور انتقال فرهنگ ها نیز باشد .
خانم لیلا پارسا اظهار داشت : تقویت هوش هیجانی به کودکان و نوجوانان کمک می کند تا توانایی و مهارت هایی را کسب کنند که به واسطه آنها دیگران را بیشتر و بهتر درک کنند و با دیگران ارتباط بهتری داشته باشند و همین قصه گویی باعث می شود آنها را به سمت و سویی سوق دهد که در ورای آن تمرکز در یادگیری شکل گیرد . و یا میتوان به آنها گفت که قصه مشکل خودشان را تعریف کنند مثلا اگر با دوستشان مشکل دارند آن را به شکل داستان بیان کنند و خودشان نیز در این رابطه راه حل را بیان کنند و آینده آن را بگویند .
این مشاور همچنین گفت : در پایان از کودک بخواهیم که خلاصه داستان را برایمان تعریف کند که این بازگویی کودک تعیین کننده دقت کودک در مباحث قصه و بهتر از آن علاقه های شنیداری کودک را میتوان شناسایی کرد پس تقویت مهارت گوش دادن در کودکان که یک عامل بسیار مهم شناختی است و از آنجایی که مهارت گوش دادن آموختنی است مانند مهارت های دیگر نیازمند تمرین است .
انتهای پیام/*

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
قصه گویی، ادبیات کودکان و نوجوان، خلاقیت کودک
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
کرمانشاه
V
آرشیو