قاری و مداح اهل بیت علیهم السلام:

روضه خانگی، عرصه هنرنمایی مداحان و قاریان نوجوان و جوان است / لزوم حفظ ترکیب مداحی و حقیقت و هویت آن

قاری قرآن کریم و مداحل اهل بیت علیهم السلام گفت: در این برهه از زمان که آگاهی مردم بسیار بالا رفته و همچنین رسانه های غربی توجه جوانان را به خود جلب کرده مداحی خیلی سخت تر شده چون علاوه بر تصویر کشیدن روز عاشورا باید بروز باشد و فلسفه واقعی عاشورا و شهادت امام حسین را باز گو کند و آزادگی و مردانگی مردان و زنان واقعه ی عاشورا را در روح و جان مردم نهادینه کند.
روضه خانگی، عرصه هنرنمایی مداحان و قاریان نوجوان و جوان است /  لزوم حفظ ترکیب مداحی و حقیقت و هویت آن
1402/05/13 - 06:30
تاریخ و ساعت خبر:
151910
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - تهران بزرگ : با توجه به ایام عزای سرور و سالار شهیدان، در خدمت یاسر شاهرخی قاری، مداح اهل بیت هستیم تا با وی در خصوص اهمیت برگزاری مراسم روضه و روضه خوانی اهل بیت علیهم السلام گفت وگویی داشته باشیم .
کارشناسان مباحث مذهبی و فعالان عرصه تربیت اسلامی بر این عقیده هستند که اقامه عزاداری و برگزاری مراسم روضه خوانی برای اهل بیت علیهم السلام برکات فردی و اجتماعی زیادی به همراه خواهد داشت که مهم ترین آنها هدایت و رشد و ارتقاء فکری و معنوی مخاطبین در ابعاد مختلف زندگی فردی و اجتماعی است.
در خصوص بهار عزاداری ها - محرم - که بنابر فرمایش بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران :« محرم و صفر است که اسلام را زنده نگه می دارد » و عزاداری های مختص به واقعه کربلا در تاریخ آمده است : « شروع عزاداری آن حضرت (ع) بدون فاصله بعد از شهادت آن جناب در سرزمین کربلا بود؛ نقل شده پس از آن که امام حسین (ع) از پشت اسب به زمین افتاد و اسب خون آلود آن حضرت (ع) به خیمه ها رفت، زنان و خواهران و دختران آن حضرت (ع) به محض شنیدن صدای اسب از خیمه ها بیرون ریخته و بر سر و صورت خود زدند و جناب ام کلثوم فریاد می کرد: «وامحمداه! واجداه! وانبیاه! واابالقاسماه! واعلیاه! واجعفراه! واحمزتاه! واحسناه! این حسین (ع) است که به زمین افتاده و در کربلا نقش زمین شده سرش از قفا بریده شده و عمامه و ردایش به غارت رفته و آن قدر گریست تا غش کرد» (خوارزمی، مقتل الحسین، الجزء الثانی، دار انوار الهدای، ط اول، 1418 هـ، ص 43.» که این نشان از اهمیت اجتماعی، فرهنگی و حتی سیاسی برای حیات مسلمانان و احیا دین مبین اسلام محمدی دارد .


آنچه می خوانید نتیجه ساعتی گفت وگو با این قاری و مداح تحصیل کرده اهل بیت علیهم السلام است :
سلام و عرض خداقوت دارم خدمتتان ،جناب آقای شاهرخی یک رزومه از فعالیت تان میفرمایید.
بنده هم سلام عرض می کنم یاسر شاهرخی هستم ،کارشناس تربیت مبلغ قرآن کریم ومداح فعال، عضو کانون مداحان شهرستان فردیس با سابقه بیش از ۱۵سال مداحی هیئتی و ۱۰ سال مداحی حرفه ای. دوره های مختلفی از جمله مقتل شناسی ،اوزان شعری،فراگیری دستگاه های سنتي آواز ایرانی در راستای مداحی ،اخلاق و معرفت مداحی ،تجوید قرآن کریم ،صوت و لحن قرآن کریم را جهت بهبود فعالیتم گذرانده ام. همچنین مداحی باعث شده که در همین زمینه تحصیلات دانشگاهی را در رشته تربیت مربی و مبلغ قرآن کریم ادامه دهم و این امر را مدیون استاد بزرگوارم حاج حسین جعفری که در حال حاضر مسؤلیت ریاست کانون مداحان شهرستان فردیس و همچنین رئیس بسیج مداحان استان البرز را دارند باشم که همیشه تاکیدشان بر این بوده یک مداح خوب باید قاری خوبی باشد تا بتواند موفق و یکی از منتظران امام زمان باشد و این امر باعث نگاه امام زمان به او می‌شود.
چه عاملی باعث شده که مداحی را بصورت حرفه ایی آموزش ببینید؟
با توجه به فرمایشات حضرت آقا راجع به مداحی و اشعار و سبک و سیاق و دور بودن از تحریفات و خود داری از غلو و بزرگ نمایی در زمینه ی مداحی و همچنین پرهیز از مداحی هایی که به جای بر افراشته کردن صورت اعلای دین و آیین ناب محمدی باعث شده جوامع غربی و ادیان و فرقه های مختلف این نوع اشعار و سخن ها و مراسمات
تحریف شده را به سخره بگیرند.
بنده با عشق و علاقه و ارادت مخلصانه به اهل بیت و ائمه اطهار که انشاالله لیاقت این را داشته باشم و مورد قبول آقا امام زمان قرار بگیرد وارد عرصه ی مداحی و مبلغی قرآن کریم شده ام و اصلا مسائل مالی در این زمینه برای بنده مطرح نبوده چون در زمینه کاری خودم خدا رو شکر بسیار موفق و فعال هستم که این هم لطف خداوند متعال به بنده بوده است.
با مداحی چطور میشود در روح و روان فرد تاثیر گذاشت و افراد را اقناع نموده و یک ذهنیت درست از اسلام در فرد ایجاد کرد؟
از آنجا که می‌گویند سخنی که از دل بر آید بر دل نشیند این امر کاملا مشهود است که سخنی که از دل باشد و خود مداح یا مبلغ سخنور به آن عقیده داشته و همچنین به آن عمل کند و چطور بیان کردن سخن مهم است و در زمینه مداحی همه‌ی موارد جهت بر دل نشستن مستمع صدق می‌کند از قبیل صداقت در گفتار، عمل به گفتار، آوای دلنشین، شعر پر محتوا و ....
بهترین حال خوش از نظر بنده چون با تمام وجود آن را درک کرده ام حالی است که با شوق و علاقه با مدد امام زمان و قلبی مملو از محبت اهل بیت وارد مجلسی میشوید، احساس خوب و سبک بالی را حس می کنید چه در آن جلسه مداح باشید چه مستمع و چه هر مسئولیتی که پای شما را به این وادی کشانده است.
جلوه وجودی صحنه ی عاشورا رو چگونه میتوان‌با مداحی به واقعیت تصویرنشان داد؟
در این برهه از زمان که آگاهی مردم بسیار بالا رفته و همچنین رسانه های غربی توجه جوانان را به خود جلب کرده مداحی خیلی سخت تر شده چون علاوه بر تصویر کشیدن روز عاشورا باید بروز باشد و فلسفه واقعی عاشورا و شهادت امام حسین را باز گو کند و آزادگی و مردانگی مردان و زنان واقعه ی عاشورا را در روح و جان مردم نهادینه کند.
حوزه های علمیه در این زمینه چه نقشی میتوانند داشته باشند ؟
اصولا این علم و پدیده با حوزه های علمیه گره خورده است . درباره کدام کتاب در حوزه مدح و مرثیه یک روحانی ، عالم ، و مرجع نظر نداده است ؟ چند کتاب در این حوزه سراغ دارید که دانشگاهی باشد ؟ اصلا وظيفة حوزه است که کار علمی این پدیده مهم را به عهده بگیرد . شهید مطهری فرمودند که این منبرها مولود عاشوراست ؛ یعنی این حوزه و فقاهت در دل عاشورا نهفته است ؛ اگر اباعبدالله الحسین ( ع ) ود حوزه و فقاهت نبود و اصلا دینی نمانده بود .
نظرات حضرت آقا درمورد مداحی ومداح چیست؟
ایشان با تأکید بر اینکه جذب جوانان باید با حفظ ساختار صحیح هیأت باشد ، گفتند : باید مراقبت شود تا ترکیب مداحی و حقیقت و هویت آن از بین نرود . رهبر انقلاب اسلامی ، مداحان را به استفاده از مطالب و اشعار متقن و معتبر توصیه و خاطرنشان کردند : برخی مواقع یک حرف سست و یا یک بیان نارسا و غلط ، دستاویز زیر سؤال بردن اسلام و تشیع و حمله به علمای بزرگ و معارف دینی می شود ، بنابراین استفاده از مطالب مستند و مقتن حتماً در برنامه کاری مداحان باشد
حضرت آیت الله خامنه ای ، ابتکار و نوآوری در امر مداحی را خوب و مفید برشمردند و افزودند : نوآوری نباید به هنجار شکنی و تغییر هویت مداحی منجر شود و اجرای مداح را به سمت اموری که مداحی نیست بلغزاند ؛ چرا که مداحی ، موسیقی پاپ نیست. صدا ، آهنگ و هندسه خوانندگی صورت هنر مداحی را تشکیل میدهد اما این صورت که در واقع وسیله و ابزار است نباید بر محتوا غلبه کند .
رهبر انقلاب اسلامی با اشاره به نقش آفرینی و امتحانهای خوب مداحان در دوران دفاع مقدس و همچنین در فتنه ۸۸ گفتند : مداحان به معنی واقعی کلمه مجاهدپروری و شهیدپروری کردند و در جنگ رسانه ای و فرهنگی میان جمهوری اسلامی و دشمن ، صدای رسای مداحان انقلابی کارساز بود و امروز نیز این صدای رسا همچنان باید در مقابله با جبهه گسترده دشمن کارساز باشد . حضرت آیت الله خامنه ای تلاش و نوآوری مداحان برای جذب جوانان را اقدامی خوب و تعالی بخش خواندند و در عین حال تأکید کردند : مراقب باشید ، جذب جوانان به هر قیمتی نباشد و اینگونه نشود که برای جذب جوان ، از برخی آهنگها و نواهای نامناسب استفاده شود .
ممنون از فرمایشات کارشناسانه شما و افق زیبایی که از هنر مداحی در برابر دیدگان ما گشودید.
انتهای پیام/*

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
مداح اهل بیت، قاری قرآن کریم، یاسر شاهرخی، روضه خانگی، مداحان و قاریان جوان، هویت مداحی، حقیقت مداحی ،
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
تهران بزرگ
V
آرشیو