بررسی نقش زنان غیرهاشمی در واقعه عاشورا / نمونه ای کامل از ولایت اجتماعی زن

حضور زنان در واقعه کربلا و نقش آنان در آفرینش و بسط فرهنگ عاشورایی، نشان از منزلت والای زن و جایگاه موثر اجتماعی و سیاسی آنان در عرصه جهاد و مبارزه است.
بررسی نقش زنان غیرهاشمی در واقعه عاشورا / نمونه ای کامل از ولایت اجتماعی زن
1402/05/15 - 09:30
تاریخ و ساعت خبر:
152181
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - از خوزستان، یک طلبه سطح ۲ حوزه علمیه باغملک طی یادداشتی در خصوص نقش زنان در نهضت عاشورا گفت: شان و منزلت زن در اسلام همانند مرد، عظیم و محترم بوده و خداوند در آیات متعددی از قرآن به این موضوع اشاره کرده است چون تمام انسان‌ها از یک پدر و مادر به نام آدم و حوا ریشه گرفته اند حالا می‌خواهد با هر تفکر و جنسیتی که باشد .
تنها تفاوت زن و مرد در موهبت‌هایی است که خداوند با توجه به وظایفی که بر عهده دارند بین آنها تقسیم کرده وگرنه در اصل کرامت انسانی با هم مساوی‌اند.
آنانی که مقام زن را تحقیر کرده و در صدد تضعیف نقش زنان بوده و هستند، از تعالیم اسلام بهره‌ای نبرده اند وگرنه در قرآن، کتاب آسمانی مسلمین هر کجا که از مردان نام برده شده از زنان نیز حرفی به میان آمده است.
حقیقتا زنان برای رسیدن به قله های رفیع شرافت و کرامت چیزی از مردان کم ندارند و همواره در جای جای تاریخ نامی از خود به جای گذاشته و با پیدایش اسلام نیز دوشادوش مردان خود، نقش آفرینی کرده اند.
زنان در نهضت عاشورا امامشان را تنها نگذاشتند. تاریخ گواه می دهد که چه شیر زنانی از ایشان حمایت کردند. ماریه دختر منقد معروف به عبدیه بصریه یکی از همین زنانی است که پیش از واقعه عاشورا همسر و فرزندش در جریان جنگ جمل و یاری امام علی علیه السلام به شهادت رسیده بودند. او برای به ثمر رسیدن نهضت عاشورا ثروت خود را بذل و بخشش نمود و با گریه و شیون مردان را بر یاری امام حسین علیه السلام تشویق می کرد.
طوعه نیز یک تنه جور تمام مردان نامرد کوفه را به دوش کشید. بعد از رسیدن مسلم بن عقیل به شهر، سفیر امام(ع) قصد بررسی شرایط موجود و ارسال نامه به سیدالشهدا را داشت تا به اطلاع برساند که مردم کوفه همراهش هستند. بعد از برخی اتفاقاتی که در شهر افتاد، مردم از حرف خود بازگشته و سفیر امام (ع) را تنها گذاشتند و ایشان به دنبال موقعیتی بودند تا نامه ای به امام حسین(ع) برسانند که تنها این بانوی رشید به خانه خود پناهشان داد و جانش را حفظ کرد.
دُلهم همسر زهیر نیز زمانی که اکثر یاران امام حسین(ع) او را تنها گذاشتند با تشویق همسرش ، او را به دیدار امام فرستاد که بعد از این دیدار، اشتیاق زهیر برای یاری و همراهی فرزند زهرا(س) دوصد چندان شد.
ام وهب بن عبدالله مادری بود که پسر تازه داماد خود را برای هم سفر شدن با فرزند پیامبر در روز عاشورا تشویق و ترغیب کرد. هنگامی که لشکریان عمر بن سعد سر فرزندش را به سمت او پرتاب کردند، بعد از بوسیدن سر و انداختن آن به سمت دشمن با برداشتن چوب خیمه، قصد میدان کرد اما به فرموده امام حسین علیه السلام به خیمه خود بازگشت.
همسر وهب نیز تنها شهیده زن کربلا بود که بعد از شهادت همسرش بر بالین او رفت اما توسط غلام شمر، با عمود آهنین به شهادت رسید.
ام عمرو شیرزنی است که شوهر و فرزندش در واقعه کربلا شهید شدند. ابتدا همسر او شهید شد. زمانی هم که پسرش می‌خواست به میدان برود امام حسین(ع) جلوی او را گرفتند و عرض کردند که تو جوانی و تازه پدرت شهید شده و مادرت تنها است، به خیمه بازگرد. اما ام عمرو که زنی دیندار بود با رضایت قلبی خود، فرزندش را برای یاری امام (ع)آماده کرد و به میدان فرستاده و فرزندش نیز در راه احیای حق به شهادت رسید.
انتهای پیام/*

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
زنان ، عاشورا، کربلا ، نقش زنان در واقعه کربلا، ولایت اجتماعی زنان،
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
خوزستان
V
آرشیو