فواید شیر مادر از بهبود در رشد شناختی کودک تا هوشمندی و تضمین سلامتی

فریده باوند پور کارشناس مامایی گفت : شیر مادر علاوه بر این که تمام ویتامین‌ها و مواد مغذی مورد نیاز کودک شما را در شش ماه اول زندگی تأمین می‌کند، سرشار از موادی است که برای مبارزه با بیماری‌ها از کودک محافظت می‌کند.
فواید شیر مادر از بهبود در رشد شناختی کودک تا هوشمندی و تضمین سلامتی
1402/05/15 - 10:10
تاریخ و ساعت خبر:
152187
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - شیر مادر بهترین منبع تغذیه، مقوی‌ترین نوع شیر و تأمین‌کننده‌ امنیت غذایی نوزاد پس از تولد و ورودش به دنیایی
جدید است و لازم است که تا ۲ سالگی تغذیه با شیر مادر برای نوزاد ادامه پیدا کند.
بهبود رشد شناختی کودک و همچنین هوشمندی کودکان تا حدود زیادی توسط تغذیه با شیر مادر امکان می پذیرد. ابتلای نوزادان به بیماریها در سالهای ابتدایی زندگی کاهش می یابد، در صورتیکه منحصراً با شیرمادر تغذیه کنند در این رابطه با کارشناسس مامایی فریده باوندپور گفتگویی انجام شده است .
شیر مادر در دوران کودکی سلامتی او را تضمین می‌کند
باوند پور در گفتگو با خبرنگار زنان نیوز ، اظهار داشت : شیر مادر علاوه بر این که تمام ویتامین‌ها و مواد مغذی مورد نیاز کودک شما را در شش ماه اول زندگی تأمین می‌کند، سرشار از موادی است که برای مبارزه با بیماری‌ها از کودک محافظت می‌کند.

این کارشناس مامایی افزود: یروس‌های معده، اسهال، بیماری‌های دستگاه تنفسی تحتانی، عفونت‌های گوش و مننژیت در نوزادانی که با شیر مادر تغذیه می‌شوند کمتر رخ می‌دهد و زمانی هم که به وجود می‌آید خفیف است و تغذیۀ نوزاد فقط با شیر مادر یعنی بدون غذای جامد، شیر خشک یا آب، به مدت حداقل شش ماه بیشترین محافظت را از کودک به عمل می‌آورد.
وی ادامه داد: نوزادانی که از سینه مادر تغذیه می‌شوند، بهتر یاد می‌گیرند که به اندازۀ برطرف شدن گرسنگی‌شان غذا بخورند که این بعدها منجر به الگوهای غذا خوردن سالم‌تری می‌شود.
تغذیه با شیر مادر موجب حفظ رابطه عاطفی و روحی با کودک می‌شود
باوند پور با اشاره به اینکه تغذیه با شیر مادر موجب حفظ رابطه عاطفی و روحی با کودک می‌شود، تصریح کرد: البته در بعضی از موارد هم شاهد این خواهیم بود که واقعا شیر مادر کم است و نوزاد را سیر نمیکند. در این حالت هم بهترین کار استفاده هم‌زمان از شیر مادر و شیر خشک خواهد بود. توجه داشته باشید که استفاده از شیر خشک به‌تنهایی معایبی دارد.
ضرورت حمایت مسئولان از مادران شاغل
در ادامه با تاکید بر اهمیت شیر مادر جهت مادران شاغل گفت: این قشر از مادران برای اینکه خودشان و فرزندانشان از این موهبت الهی بهره‌مند شوند نیاز به حمایت مسئولان دارند که امید است در قانون حمایت از جوانی جمعیت این موضوع مد نظر قرار گیرد و مادران شاغل بتوانند از از 9 ماه مرخصی بعداز زایمان و پاس شیر به مدت یکساعت در روز استفاده نمایند..
به گزارش خبرنگار زنان نیوز ، بهداشت جهانی توصیه می‌کند که تمام نوزادان پس از تولد از شیر مادر تغذیه کنند. شیر مادر تا ۶ ماهگی مواد و انرژی مورد نیاز نوزاد را تأمین می‌کند. پس از آن نوزاد نیاز به انرژی بیشتری دارد که از ماه ۶ به بعد در کنار مکمل‌ها و مواد غذایی دیگر ادامه پیدا می‌کند.
شیردهی نوزادان تامین کننده گرما، صمیمیت، نزدیکی و تماس مادر و فرزند است و با بهره‌مندی از شیرمادر و برقراری پیوند عاطفی مستحکم و متقابل مادر و شیرخوار، به تکامل روحی و شناختی کودک کمک می‌شود و همچنین بهترین عامل سلامت عمومی و رشد و تکامل اوست و به یقین این کودکان در آینده از تعادل روانی مناسب‌تری برخوردار خواهند بود.
گفتنی است ۱ تا ۷ آگوست مصادف با ۱۰ تا ۱۶ مردادماه به عنوان هفته جهانی ترویج تعذیه با شیر مادر نام‌گذاری شده است.
انتهای خبر : / گل

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
شیر مادر ، تغذیه با شیر مادر ،
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
کرمانشاه
V
آرشیو