صمیمانه با خبرنگاران محجبه استان اصفهان؛ صمیمانه با خبرنگاران محجبه استان اصفهان؛ صمیمانه با خبرنگاران محجبه استان اصفهان؛

بانوان خبرنگار قلم و احساس را برای توصیف بهتر اخبار درهم آمیختند/ انقلاب به بانوان خبری بها داد

بانوان خبرنگار با تلاش های پیگیرانه خود حدود ۷۰ درصد از فعالان حرفه ای و تخصصی در عرصه رسانه را تشکیل می دهند.
بانوان خبرنگار قلم و احساس را برای توصیف بهتر اخبار درهم آمیختند/ انقلاب به بانوان خبری بها داد
1402/05/17 - 09:12
تاریخ و ساعت خبر:
152274
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - از اصفهان، در آستانه روز خبرنگار برآن شدیم تا با محوریت بانوان محجبه خبرنگار، قلم به دست شویم تا به بررسی دغدغه های بانوان خبرنگار و جایگاه آنان در عرصه مطبوعات بپردازیم.
کفعمی از خبرنگاران مورد تجلیل در همایش خبرنگاران در هفته عفاف و حجاب، در گفتگویی کوتاه عنوان کرد: یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های اکثر خبرنگاران مباحث مالی و در برخی موارد عدم وجود امنیت شغلی هست.
از دیگر دغدغه‌های مهم که از برخی همکاران شنیده‌ام، بحث عدم امکان حضور بانوان در برخی مکان‌ها و جلسات مهم بوده است.

وی افزود: در ارتباط با جایگاه بانوان در عرصه مطبوعات خوشبختانه اکنون بانوان دغدغه‌مند و تاثیرگذار در رسانه‌های کشور بیش از پیش دیده می‌شوند. تلاش بانوان و میزان دغدغه‌مندی آن‌ها برای بیان مشکلات و مسائل بسیار است اما هنوز اندکی از مسئولین دربرابر بانوان خبرنگار پاسخگو نیستند.
زهره قندهاری از خبرنگاران خوش ذوق که دستی بر هنر شعر و شاعری دارد؛ اظهار کرد: خبرنگارانی که به دنبال راهکار برای حل مشکلات و آسیب ها در جامعه هستند خود با دغدغه های نهفته ای روبرو هستند که به چند مورد از آنها اشاره می کنم.
خبرنگاران به عنوان قشر نخبه جامعه می توانند در راستای بهبود وضعیت کنونی تاثیرگذار باشند. بانوان خبرنگار که اغلب دوسوم جامعه خبرنگاران را در اصفهان تشکیل می دهند اغلب علاوه بر نقش مادری و همسری در جایگاه یک فرد رسانه ای ایفای نقش می کنند. در خصوص دغدغه های بانوان خبرنگار سخن بسیار است. اغلب آنها وقتی وارد رسانه ای می شوند به صورت حق التحریر حقوق دریافت می کنند و مدیران مسئول هیچ تعهدی در قبایل بیمه و حقوق ثابت اداره کاری به خبرنگاران نمی دهند.
وی گفت: با توجه به وضعیت تورم در جامعه یک بانوی خبرنگار نمی تواند به طور مستقل زتدگی کند؛ چراکه با دستمزد اندک نمیتوان خرج یک زتدگی معمولی را درآورد.
اغلب بانوان خبرنگار در رسانه ها بیمه نیستند و حقوق ثابت ندارند همین امر باعث می شود که مدیران مسئول به محض اینکه مایل نباشند با خبرنگاری کار کنند با او قطع همکاری می کنند و این فرد باید بگردد ببیند کدام رسانه نیرو می خواهد تا دوباره وارد کار شود؛ همین عدم ثبات شغلی در خبرنگاری باعث شده است که در سال های اخیر با کمبود نیروی کار خبری مواجه شویم که در راستای آن مدیران مسئول با یک خبرنگار هم کار خبری و هم بخش بازرگانی را تغذیه می کنند و بارها در برنامه های خبری دیده شده است که یک خبرنگار هم کارمند است هم نیروی تبیلغاتی و روابط عمومی و چند کار را با هم انجام می دهد.

قندهاری بیان کرد: اغلب اینگونه بانوان به صرف انجام دادن چند کار و شرط و شروط مدیران مسئول حقوق ثابت می گیرند و بیمه می شوند که تعداد آنها محدود است این در حالی است که خبرنگاران زن پا به پای خبر نگاران مرد در همه عرصه ها هستند و تلاش می کنند.
یکی دیگر از موضوعات که به سلامتی خبرنگاران برمی گردد عارضه های جسمی مانند گردن درد و کمر درد است که مردان نیز به ان مبتلا می شوند اما زنان به دلیل آناتومی بدن سریع تر درگیر می شوند. در این میان هزینه ویزیت و دارو بسیار زیاد است و خبرنگاران با وجود حق الزحمه های اندک نمی توانند به طور کامل خود را درمان کنند اگر وزارت ارشاد برای این موضوع تسهیلاتی را برای بانوان خبرنگار نظیر کلاس های ورزشی و کاردرمانی و فیزیوتراپی در نظر میگرفت با قشر عظیمی از خبرنگاران آسیب دیده روبرو نمیشد چراکه پیشگیری بهتر از درمان است.
این خبرنگار باسابقه خاطرنشان کرد: جایگاه زنان در عرصه خبرنگاری زمانی محکم تر خواهد شد که برای دفاع از حقوق آن ها قوانین محکمی توسط مراجع و متولیان امر وضع شود.
خبرنگاران هیچ سازمان یا ارگان حمایت کننده ای ندارند. خبرنگاری طفل بی پدر و مادر است که متولی خاصی ندارد و گاهی ارگان های ذیرربط می خواهند در حقش مادری کنند.
اگر خانه های مطبوعات کشور این اختیار را داشتند که می توانستند به صورت جامع و کامل پیگیری امورات خبرنگاران را بر عهده بگیرند بسیار خوب بود البته به شرطی که وزارت ارشاد، سازمان بیمه تامین اجتماعی و اصناف نیز حمایت کنند.
یکی دیگر از مباحث ورود قارچ گونه خبرنگاران به ویژه بانوان در عرصه خبری است و پس از مدتی خروج ناگهانی آنها از دنیای خبری است.
گاهی برخی از افراد این واژه پرطمطراق را که می شنوند دهانشان آب می افتد برای ورود به این عرصه اما به محض ورود متوجه می شوند که اگر عاشق نباشی نمیتوانی به کارت ادامه دهی کاری پرزحمت که دقت و سرعت در آن حرف اول را می زند و پس از مدتی آن را رها می کنی.
اگر بخواهیم دغدغه های ریزتر بانوان خبرنگار را مطرح کنیم در این مقال نمی گنجد و من به همین چند مورد بسنده می‌کنم.
وی در ادامه به جایگاه خبرنگاران اشاره و تصریح کرد: رسالت خبرنگاری آن هم برای بانوان از جایگاه خاصی برخوردار است. حضرت زینب سلام الله علیها به عنوان اولین بانوی کربلا پیام برادرش امام حسین علیه السلام را پس از عاشورا در کربلا قرائت کرد و آنچه در کتب خوانده ایم از چنان صلابت و تحکمی در گفتار و کردار برخوردار بود که توانست رسالت
واقعه بی نظیر تاریخی کربلا را به گوش جهانیان برساند و تا امروز گفته های حضرت زینب سلام الله علیها پیام آور قیام عاشورا دهان به دهان می چرخد و کهنه و قدیمی نمی شود
با این مقدمه‌ می توان گفت بانوان خبرنگار در عرصه مطبوعات باید علاوه بر حجب و حیا و عفاف در راستای ولایت مداری و استحکام نظام مقدس جمهوری اسلامی قدم بردارند و امیدآفرین باشند.
وی افزود: بانوی خبرنگار باید شان و منزلت خود را در همه عرصه ها با پوشش، کلام و رفتارش حفظ کند و آنچه می‌گوید برگرفته از مطالعات و تحقیقات باشد.
نه اینکه بدون مطالعه و تحقیق و مشاهده موضوعی را مطرح کند که حاصلش هراس و دلهره برای مردم باشد.
یک بانوی خبرنگار نباید با لباس مهمانی در جلسات خبری حاضر شود چراکه باعث خدشه دار شدن به جایگاه بانوان در عرصه مطبوعات می شود.
یک بانوی خبرنگار نباید با آرایش غلیظ و پوشش نامناسب وارد عرصه خبری شود؛ چراکه هر جایگاهی حرمتی دارد که نباید به آن آسیب وارد کرد.
بانوی خبرنگاری که عفت کلام نداشته باشد و نداند چگونه با مردم برخورد کند همان بهتر که از این گردونه خارج شود. فحاشی و پرخاشگری در شان یک بانوی خبرنگار نیست حتی اگر با بدترین بی حرمتی ها مواجه شود.
اما مسئولان تمام دستگاهها و ارگان ها نیز باید برای همه خبرنگاران به خصوص بانوان ارزش قائل شوند و شانیت و شخصیت آنها را حفظ کنند.

زهرا نصیری خبرنگار روزنامه کیمیای وطن و پایگاه خبری ربیع بیان کرد: خبرنگاری حرفه ای آمیخته با درد و فریاد مردم برای بیان واقعیات و مطالبات مردمی است اما خبرنگاران خود چالش های نهفته و دردهای ناگفته فراوانی دارند که البته سهم خبرنگاران زن در این میان بیشتر و سنگین تر است.
وی در پاسخ به این سوال که دغدغه خبرنگاران چیست، گفت: به طور کلی عدم احساس امنیت شغلی، میزان در آمد حداقلی نسبت به سختی کار، عدم عدالت جنسیتی در شغل خبرنگاری، خلاء حمایت از جانب قانون مطبوعات، نداشتن صنف فعال و منسجم، ورود بدون بدون ضابطه افراد به عرصه خبر، عدم منشور اخلاقی ،مسکن هبرنگاران،هزینه ایاب و ذهاب و... از جمله مهم ترین دغدغه های خبرنگاران زن است. زنان خبرنگار آسیب‌پذیرترین و مظلوم‌ترین قشر جامعه هستند چرا که نگاه ابزاری به زنان خبرنگار، ساعت های کاری نامنظم، عدم بهره مندی از امکانات زنان شاغل مانند مرخصی زایمان، ساعت شیر، حقوق و مزایای کم و محرومیت از بیمه مواردی است زنان خبرنگار را می آزارد ؛ این قشر درآمد ثابت و شغل دولتی ندارند که با تکیه بر پشتوانه مالی آن آسوده خاطر باشند.این در حالی است که زنان خبرنگار مانند سایر زنان شاغل مسئولیت مادری و همسرداری را نیز به عهده دارند و فشار روحی و استرس شان خیلی زیاد و بیشتر است لذا خبرنگاری حرفه و هنر است و با توجه به شرایط اقتصادی کنونی، چنانچه به کار خبری علاقه و عشق نداشته باشی نمی توانی موفق عمل کنی.
نصیری از خبرنگاران خوش اخلاق در مورد سوال جایگاه بانوان خبرنگار در عرصه مطبوعات، اظهار کرد: در حال حاضر افراد زیادی به طور مستقیم و غیر مستقیم در کشور در بخش های مطبوعاتی فعالیت دارند.که این فعالیت هم در فضای مجازی و دیجیتال و هم در عرصه مکتوب و روزنامه نگاری است.
بانوان خبرنگار با تلاشهای پیگیرانه خود حدود ۷۰ درصد از فعالان حرفه‌ای و تخصصی در عرصه رسانه را تشکیل می‌دهند و این زنان هستند که دغدغه‌مندتر ، پیگیرتر و مسوولانه‌ تر مسائل شهر، استان و کشور را رصد می کنند.
فعالیت زنان در عرصه مطبوعات در دوران بعد از انقلاب فعالانه بوده و پست‌های مختلفی از جمله روزنامه‌نگاری، سردبیری و مدیر مسئولی نشریات در رسانه‌ها را بر عهده دارند که این مسله نشان از توانمندی زنان همپای مردان دارد. دربسیاری ازحوادث و جنگ ها زنان خبرنگار مورد اماج حملات قرار گرفته و جان خود را درراه ارمانشان فدا کرده اند و این مسله یعنی اینکه چقدر زنان به کارشان پایبند هستند .

زینب تاج الدین از خبرنگاران فعال در حوزه ایثار و شهادت که سابقه طولانی در این زمینه دارد، خاطرنشان کرد: بانوان همان طور که در عرصه های اجتماعی زیادی موفق بوده اند، درحوزه رسانه نیز همپای با خبرنگاران مرد حضور چشمگیری داشته و دارند و چه بسا که توانایی کاری خبرنگاران زن کمتر از خبرنگاران مردان نیست . اینکه هنوز بعضی ها از سر کم لطفی زنان را در عرصه کار خبر کم توان تر از مردان می بینند یا بنا به شرایطی همچون حضور در موقعیت های خاص، اولویت را به مردان می دهند، جای تعجب دارد. نگاه دقیق تر و موشکافانه تر بانوان در موضوعات خبری و گزارشاتی که توسط آنها نوشته می شود، تایید کننده این موضوع است که بانوان خبرنگار پتانسیل خوبی برای موفقیت در این حوزه دارند. از اتفاق در بیشتر موقعیت ها زنان خبرنگار توانسته اند با قلم و احساس خود بهتر به بیان رویدادها و توصیف اتفاقات و وقایع بپردازند. امیدوارم روز به روز جایگاه بانوان خبرنگار به جایگاه اصلی آن نزدیک تر شود.
وی در پایان افزود: بانوان خبرنگاران دغدغه های فراوانی دارند. این دغدغه ها شاید برای بانوان متاهل که مسوولیت یک زندگی را نیز در کنار کارشان دارند، شاید بیشتر باشد. بهتر است مسوولان رسانه ای این موضوع را در تصمیم گیری های خود لحاظ کرده و به ویژه در تنظیم ساعت کاری بانوان خبرنگار متاهل، انصاف را رعایت کنند و حتی الامکان یک روز در هفته را به صورت دورکاری به آنها اختصاص دهند. درآمد کم، استرس زیاد، نداشتن امنیت شغلی و ... نیز از دیگر دغدغه های بانوان خبرنگار است.
انتهای پیام/ زهرا صمیمی

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
روز خبرنگار، خبرنگاران زن، خبرنگاران انقلابی، دغدغه های خبری ،
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
استان ها
V
آرشیو