به بهانه زائر پذیری قصر شیرین در ایام اربعین حسینی / بخش سوم

از آثار باستانی قصر شیرین چه می دانید ؟ /نهر شاه گدار و کاخ خسرو تا کاروانسرای عباسی

کاخ خسرو که ساخته خسرو پرویز ساسانی برای همسرش شیرین بود، واقع در نخلستان‌های ‌‌‌‌قصر شیرین است که اکنون از آن جز ویرانه‌‌‌‌ای باقی نمانده است. البته با وجود ویرانی‌های بسیار‌‌‌، هنوز در قسمت‌هایی از بنا ایوان‌های بازمانده از آن نمایان است.
از آثار باستانی قصر شیرین چه می دانید ؟ /نهر شاه گدار و کاخ خسرو تا کاروانسرای عباسی
1402/06/13 - 07:56
تاریخ و ساعت خبر:
162640
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - آثار تاریخی قصرشیرین عبارتند از: کاخ خسرو - چهارقاپی - کاروانسرای عباسی قصر شیرین - بان قلعه -حوش کری
نهر شاه گدار - قلعه جوانمیر - حاجی قلعه
کاخ خسرو یا در اصطلاح محلی حوش کوری
کاخ خسرو که ساخته خسرو پرویز ساسانی برای همسرش شیرین بود، واقع در نخلستان‌های ‌‌‌‌قصر شیرین است که اکنون از آن جز ویرانه‌‌‌‌ای باقی نمانده است. البته با وجود ویرانی‌های بسیار‌‌‌، هنوز در قسمت‌هایی از بنا ایوان‌های بازمانده از آن نمایان است. در این ایوان‌ها اتاق‌های مسقف طاقی قرار داشت که سه طاق آن، مدخل یک دهلیز طویل را تشکیل ‌‌می‌داد. مدخل اصلی این عمارت، از وسط ایوان به یک سرازیری راه داشت و از آنجا به عمارت خصوصی شاه وارد ‌‌می‌شد.

چهارقاپی
یا چهارقاپو یا آتشکده‌ چهارقاپی به‌صورت چهارطاقی، از مصالحی مانند لاشه سنگ و ملات گچ ساخته شده است. این بنا مربوط به دوران ساسانی و جزو آثار ملی ثبت شده در ایران است. چهارقاپی به‌معنای چهار در و عنوانی برای آتشکده‌های عصر ساسانی است. این آتشکده، از آتشکده‌هایی است که دالان طواف داشته‌اند. به مرور زمان، رواق آتشکده تخریب شده؛ اما آثاری از این بنا هنوز هم قابل رؤیت است. این آتشکده مربعی شکل و سقف آن به‌صورت گنبدی ‌‌‌‌است.

کاروانسرای عباسی قصر شیرین
قصرشیرین در مرز مبادلات اقتصادی قرار دارد. همین موضوع باعث شد که در دوران صفوی، مثل هر شهر مهم دیگر ایران، در قصر شیرین هم کاروانسرایی احداث شود. بخشی از این کاروانسرا در دوره پهلوی ترمیم و بازسازی شد. متأسفانه در زلزله۷/۳ریشتری سال ۱۳۹۶ بخش زیادی از کاروانسرا تخریب شد؛ اما هنوز هم می‌تواند جاذبه جالبی برای گردشگری باشد.

بان قلعه
محوطه بان قلعه از جاهای دیدنی قصرشیرین است که مربوط به دوره اشکانیان می باشد که در تاریخ ۲۶ اسفند ۱۳۸۷ با شمارهٔ ثبت ۲۵۴۹۰ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.بنای معروف بان قلعه یا قلعه خسرو در داخل شهر قصرشیرین و در کنار خیابان مدرس این شهر قرار دارد. که اثری به جای مانده از دوران خسرو دوم ۶۲۸ – ۵۹۰ میلادی پادشاه ساسانی است. این بنا به صورت تپه نسبتا بزرگی دیده می شود که تنها بخشی از ساخت و سازهای ضلع غربی آن قابل رویت است.

انتهای پیام /*

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
قصر شیرین ، آثار تاریخی، کاخ خسرو، کاروان عباسی، چهارقابی، بان قلعه، حوش کری
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
استان ها
V
آرشیو