مسئول تعلیم و تربیت سپاه ولی عصر(عج) خوزستان عنوان کرد:

جاذبه های معنوی مهمترین ابزار ایجاد نشاط در مساجد / خوزستان بیش از 3000 مسجد دارد

مسئول تعلیم و تربیت سپاه ولی عصر(عج) خوزستان گفت: برآورده شدن نیاز فردی و اجتماعی افراد به وسیله جاذبه های معنوی یکی از مهمترین ابزارهای ایجاد نشاط در مساجد است. جاذبه معنوی یعنی پاسخ گویی به نیازها و سوالات اساسی انسان ها.
جاذبه های معنوی مهمترین ابزار ایجاد نشاط در مساجد / خوزستان بیش از  3000 مسجد دارد
1402/05/31 - 09:59
تاریخ و ساعت خبر:
162795
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - از خوزستان، حجت الاسلام و المسلمین امین ذوالفقاری طی یادداشتی در خصوص کارکردهای نشاط مساجد گفت: انسان دو وجه مادی و معنوی دارد. صرفا اکتفا کردن به جاذبه های مادی باعث تنزل سطح مساجد است. روح ارتباط با خدا و راهیابی به محضر پروردگار در اوقات استجابت دعا، ایجاد محافل، دورهمی ها و همدل کردن همسالان و تسابق در کارهای خیر، برآورده شدن نیازهای فردی و اجتماعی با برگزاری دوره های علمی و اردوهای زیارتی، فرهنگی و حتی تفریحی، زمینه ساز ایجاد نشاط حقیقی در جامعه خواهد شد.
اسلام، مسجد را نه تنها محلی برای عبادت بلکه برای عبودیت در نظر گرفته است. مکانی که می توان در آن آموزش داد، تربیت و حکومت کرد. بنابراین مرجع حاکمیت و محل اتصال حاکمیت با مردم را می توان مسجد قرار داد.
اولین اقدام پیامبر برای تشکیل حکومت، تاسیس مسجد بود تا با اجتماع مردم بتوان مسائل فردی و اجتماعی و حاکمیتی را حل و فصل کرد. امام علی(ع) نیز محل قضاوت خودشان را مسجد کوفه قرار داده بودند. امام رضا(ع) در مسجد می نشستند و به مشکلات مردم رسیدگی می کردند. همچنین امام باقر(ع) و امام صادق(ع) در مسجد به تعلیم و تعلم و آموزش می پرداختند. همه این ها نشان می دهد که کارکرد مساجد چقدر متنوع و گسترده بوده است.
هدف اصلی بنای مسجد نه تنها عبادت بلکه عبودیت، تعالی انسان ها و از بین بردن غفلت است .مسجد هم محل عبادت های فردی و هم جمعی است لذا گفته اند فردی که در نزدیکی مسجد سکونت دارد بهتر است که نمازش را در مسجد بخواند.
متاسفانه برخی ها بنا دارند که مسجد را به انزوا ببرند. ایجاد مجموعه هایی غیر از مساجد اشکالی ندارد اما نباید ارزش و جایگاه آن را کمرنگ کنند. از امام مجتبی (ع) سوال کردند غفلت چیست؟ فرمودند" الغفله ترکُکَ المسجد و طاعتک المفسد" غفلت آن است که مسجد را ترک کنی و از تبهکار فرمان بری. اقامه و برپایی نماز برای ذکر خداست و یاد خدا برای تقابل با غفلت است.
مساجد نباید شخصی سازی و خانواده سازی شوند. مسجد وقف الله است است و قبیله سازی خلاف حکم خداست.
استان خوزستان در حال حاضر بیش از 3 هزار مسجد دارد که نزدیک به 40 درصد آنها پایگاه مقاومت بسیج هستند و این یعنی کارکرد مسجد با ادغام پایگاه های بسیج ارتقا یافته است. مجموعه های فرهنگی حاکمیتی از جمله سازمان تبلیغات اسلامی، وزارت ارشاد، سازمان اوقاف و میراث فرهنگی می توانند در بهبود کارکرد مساجد نقش آفرین باشند.
انتهای پیام/*

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
مسئول تعلیم و تربیت سپاه ولی عصر(عج) خوزستان، مساجد، نشاط و پویایی، تربیت اسلامی، جاذبه معنوی
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
استان ها
V
آرشیو