قالی کردستان بر دار رونق / بانوی کارآفرین کُردستانی که برای ۵۰ نفر اشتغال ایجاد کرد

سمیه کریم زاده بانوی 29 ساله ی کردستانی است که بر حسب علاقه خود به فرش وارد چرخه تولید فرش دستباف شده و اکنون 50 نفر در کارگاه‌ وی مشغول کار شده‌اند.
قالی کردستان بر دار رونق / بانوی کارآفرین کُردستانی که برای ۵۰ نفر اشتغال ایجاد کرد
1401/11/02 - 10:42
تاریخ و ساعت خبر:
144449
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - از کُردستان، این روزها یکی از مهم‌ترین مسائل مهم کشور، مباحث اقتصادی بوده و بحث و بررسی مسائل اقتصادی و تحلیل آینده پیش روی جامعه نقل محافل عمومی شده است و در این بین افرادی هستند که تمامی مشکلات اقتصادی حاکم بر جامعه را بر گردن تحریم انداخته و برخی از مسؤولان نیز با استفاده از این موضوع تحریم‌ها را مقصر اصلی برخی کاستی‌ها و مشکلات اقتصادی دانسته و این‌چنین بهانه تحریم را پوششی بر سوء مدیریت‌های خود قرار داده‌اند.
اما در این بین افراد و جوانانی انقلابی و متخصص بدون توجه به چنین تنگناهایی که از باب تحریم برای کشور به وجود آمده این موضوع را به فرصتی برای نشان دادن قدرت و توانایی جوان ایرانی قرار داده و پا در عرصه علمی و تولیدی با اتکا به توان داخلی کشور قرار داده‌اند.
فرش‌بافی به‌خودی‌خود چندین شغل جانبی از جمله پشم‌چینی، پشم‌ریسی، رنگرزی، چله‌کشی، نقشه‌کشی، تهیه خامه‌های پشمی و ابریشمی، شور فرش، پرداخت، رفوگری و فروشندگی فرش را به همراه دارد. بنابراین نقش فرش در اشتغالزایی و کسب درآمد غیر قابل انکار است. امروز فرش کردستان بیشترین شهرت خود را مدیون بافندگان مرکز شمالی کردستان (سنندج، بیجار) است که سوابق طولانی‌تر در قالی‌بافی و گلیم‌بافی دارند.
کم نیستند زنانی توانمند که توانسته اند نه تنها در این عرصه خود به فعالیت بپردازند بلکه برای بانوان دیگر هم اشتغال آفرینی ایجاد کنند که سمیه کریم زاده بانوی 29 ساله ی دیواندره ای که امروز در شهرستان سقز ساکن است یکی از این خانم هاست که در این زمینه با وی به گفتگو نشستیم که در ادامه می خوانید؛

چگونه با سبک فرش بافی آشنا شدید؟
قالیبافی برایم هنری جالب بود و بعد از آن علاقه ای که به این رشته پیدا کردم سببی شد تا بتوانم آن را دنبال کنم که درست کردن یک تابلو فرش آیت الکرسی و تشویق استادم آغازی بر شروع و ادامه دادن این هنر در زندگیم شد.
این هنر چه تاثیری در زندگی شما داشته است؟
مطمناً انسان با سرگرم شدن به هر کاری و به اضافه علاقه در کنار آن سهمش آرامش خواهد بود و بالطبع من هم با هنر قالیبافی آرامش در زندگیم حاکم شد و خوشبختانه درآمد خوبی هم نصیبم می شود.
• برای چند نفر در این حوزه اشتغالزایی ایجاد کرده اید و آیا در نظر دارید که در آینده این شغل را توسعه دهید؟
در حال حاضر به صورت متمرکز در کارگاه حدود ۳۵ نفر ودر منزل هم ۳۵نفر مشغول به کار هستند که در قسمت فرش های سنتی وتابلو فرش کار می کنند و اگر مسئولین کمک کنند مطمناً خواهیم توانست آن را گسترش دهیم و خانم های زیادی در این کارگاه ها مشغول به کار خواهند بود.
• خانم های خانه دار چگونه میتوانند در خصوص قالیبافی آموزش ببینند؟
خانم هایی که نیاز به اموزش دارند یا در کارگاه یا در منزل به صورت رایگان در بحث آموزش می توانیم کمکشان کنیم.
• هزینه تهیه یک فرش دستبافت چقدر است و ایا سود آن کافی است ؟
اگر فرش ۱۲متری باشد ۸۵میلیون فقط دستمزدش خواهد بود، البته بستگی به طرح و نقش دارد اگر۱۲متری رج بالا باشه هزینه زیادتری دارد اما در کل بستگی به رنگ و طرح دارد و فرش ۱۲متر رج بالا با بافت فرش ۲۰۰میلیون .هزینه خواهد بُرد.
مسئولین تا چه حد توانسته اند در حوزه تسهیلات به شما کمک کنند؟
مسئولین کمک نکردند و تنها از طریق بسیج سازندگی ۵۰میلیون تومان وام به من تعلق گرفت که اگر تسهیلات بیشتر را برای بنده در نظر بگیرند و روال آن کمی آسانتر شود مطمنا می توانم آن را توسعه دهم و افراد زیادی را صاحب شغل کنم.
در این زمینه چه راهکار و پیشنهادی دارید؟
چون استان کردستان از مراکز و قطب‎های فرش در ایران است، ساخت شهرکی به اسم شهرک فرش و قرار دادن سوله‌های بزرگ در اختیار ما برای تولید فرش‌های بزرگ می‌تواند نخستین اقدام باشد، چراکه اگر فضای بزرگ و استاندارد در اختیار ما باشد، قطعاً تولیدمان را بهتر و به صورت علمی ارائه می‌دهیم. همچنین می‌توانیم فرش کردستان و ایران را بیش از پیش و بهتر به جهانیان معرفی کنیم و اگر طراح‌ها و رنگرزی‌های بیشتری به ما بپیوندند، می‌توان تولید فرش و تابلوفرش را بیشتر کرد و کارآفرینی و اشتغال برای جوانان را افزایش داد.
سخن آخر شما؟
استان ما نیروی انسانی و ظرفیت زیادی دارد و تقاضامندیم که دستگاه‌های دولتی زمینه ایجاد اشتغال را برای تولیدکنندگان فراهم کنند تا جوانان بعد از فارغ‌التحصیل شدن به طرف هنر فرش گرایش پیدا کنند.
اما این روزها حال این صنعت در استان کردستان خوش نیست و با رکود مواجه است، به طوری‌که میزان تولیدات این استان کاهش پیدا کرده و اکنون نیز از سهم صادرات استان کردستان در این حوزه اطلاعات دقیقی در دست نیست، اما به زعم برخی کارشناسان این رقم فقط به ۱ تا ۲ درصد از کل صادرات فرش کشور تعلق دارد.
گفتنی است؛ در صورت حمایت مسؤولان از سرمایه‌گذاران حوزه فرش دستباف، امکان افزایش تعداد کارگاه‌های تولید فرش در استان وجود داشته و همین هنر ـ صنعت می‌تواند زمینه شکوفایی اقتصادی استان و اشتغال جوانان را فراهم آورد.
خبرنگار - مهوش رحیمی
انتهای پیام/

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
بانوان کارآفرین، زنان کردستانی، قالی بافی، اشتغالزایی، طنین یاس
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
استان ها
V
آرشیو