روزگاری که اتوبوس‌سواران لژنشین بودند

هر چند حدود ۳ دهه است که اتوبوس‌های دو طبقه با تهران خداحافظی کرده‌اند، اما بزرگترها به خوبی یادشان است که در دهه ۳۰ اتوبوس های دوطبقه به عنوان وسایل نقلیه مسافرکش‌های جدید، لوکس و مدرن از انگلیس به تهران آمدند تا با جولان در خیابان‌های پایتخت، ذوق و شوق پایتخت‌نشینان را برانگیزند.
روزگاری که اتوبوس‌سواران لژنشین بودند
1402/01/29 - 18:06
تاریخ و ساعت خبر:
147057
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - یکی از قدیمی‌ترین ایستگاه‌های اتوبوس دوطبقه حوالی سه راه افسریه بود که بعدها به خیابان هنگام منتقل شد. «عسگرسپهرزاد» راننده بازنشسته شرکت واحد که پدرش از اولین رانندگان اتوبوس‌های دو طبقه شرکت واحد تهران بوده خاطرات شیرینی از روزهایی که سوار شدن به اتوبوس‌های شرکت واحد نقل می‌کند: «اولین اتوبوس‌های دوطبقه‌ای که از انگلیس به تهران آمد قرمز رنگ بودند و در ۴ مسیر میدان امام حسین به میدان انقلاب، دانشگاه پلیس یا زندان قصر فعلی به میدان توپخانه، محدوده سیدخندان تا سر خیابان شریعتی و دانشگاه علم و صنعت تا میدان امام حسین فعال بودند.»
سپهرزاد در ادامه می‌گوید: «مردم برای سوار شدن به این اتوبوس‌ها صف می‌کشیدند چون معتقد بودند طبقه دوم اتوبوس‌ها لذت سواری را دو برابر می‌کند. آنها به کنایه می گفتند طبقه بالا به دلیل زاویه دید مناسبی که دارد مثل لژ سینماست و کسانی را که طبقه دوم اتوبوس می‌نشستند لژنشین می‌نامیدند.»
راننده با صدای ضرب اتوبوس را نگه می‌داشت
این شهروند که در کنار پدرش رانندگی اتوبوس‌های دو طبقه را تجربه کرده می‌گوید:‌ «این اتوبوس‌ها کلاج نداشت و رانندگی با آن خیلی آسان بود. راننده داخل یک کابین می‌نشست و شاگرد طبقه بالا می‌رفت و هر وقت کسی می‌خواست پیاده شود شاگرد روی داشبورد ضرب می گرفت تا راننده ماشین را نگه دارد. البته برخی اتوبوس ها که درشان از عقب باز می‌شد زنگ داشتند که شاگرد پیاده شدن مسافران طبقه بالا را با به صدا درآوردن زنگ به اطلاع راننده می‌رساند.»
همشهری آنلاین
انتهای پیام/م

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
اتوبوس - بليت، اتوبوس، تهران قدیم، هویت شهری، اتوبوس - شرکت واحد ،اتوبوسرانی تهران و حومه، خودرو - تاکسی، اتوبوس و مینی‌بوس،
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
طبیعت و گردشگری
V
آرشیو