تبیین ضرورت اجرای آیین‌نامه کاهش مصرف کیسه‌های پلاستیکی

دبیر اجرایی ستاد برگزاری هفته محیط زیست گفت: تبیین ضرورت اجرای آیین‌نامه کاهش مصرف کیسه‌های پلاستیکی در سند محوری اقدامات هفته محیط زیست (۱۶ تا ۲۲ خرداد) در سال ۱۴۰۲، تعیین شده که به تصویب دولت مردمی و انقلابی سیزدهم رسیده است.
تبیین ضرورت اجرای آیین‌نامه کاهش مصرف کیسه‌های پلاستیکی
1402/02/24 - 09:53
تاریخ و ساعت خبر:
148190
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - محسن نقیلو با اشاره به اینکه هفته محیط زیست امسال با پیام نهضت ملی کاهش آلودگی‌های پلاستیکی برگزار می‌شود، به سابقه نامگذاری روز جهانی محیط زیست اشاره کرد و افزود: تاریخچه نامگذاری روز جهانی محیط زیست به سال ۱۹۷۲ یعنی ۵۰ سال پیش برمی‌گردد. در آن سال برای نخستین بار، سازمان ملل متحد کنفرانسی را با موضوع انسان و محیط زیست در شهر استکهلم سوئد برگزار کرد. همزمان با برپایی این کنفرانس، مجمع عمومی سازمان ملل قطعنامه‌ای راتصویب کرد که منجر به تشکیل UNEP (برنامه محیط زیست سازمان ملل) شد.
وی افزود: شعار امسال روز جهانی محیط زیست، راه حل‌ها برای آلودگی پلاستیک انتخاب شده است و براین اساس، هفته محیط زیست در سال جاری با پیام محوری نهضت ملی کاهش آلودگی‌های پلاستیکی در سراسر کشور برگزار می‌شود.
مدیرکل روابط عمومی و امور رسانه سازمان حفاظت محیط زیست، اهداف برگزاری هفته محیط زیست را نمایش رسانه‌ای وضعیت بحرانی محیط زیست در جهان، ایجاد حساسیت برای اجرای مسئولیت اجتماعی و لزوم همیاری و مشارکت همگان برای رفع این معضل جهانی، تبدیل فرهنگ محیط زیستی به معارف عمومی در میان اقشار مختلف مردم و مسئولان و ارتقای فرهنگ عمومی همچنین آشنایی عموم مردم با اهداف، دیدگاه‌ها، سیاست‌ها، برنامه‌ها و ماموریت‌های سازمان حفاظت محیط زیست برشمرد.
دبیر اجرایی ستاد برگزاری هفته محیط زیست درباره روز شمار هفته محیط زیست امسال گفت: اولین روز از هفته محیط زیست (۱۶ خرداد) به نام دیپلماسی جهانی- منطقه ای، مدیریت تغییر اقلیم و آب، اجرایی کردن راهکار‌های کاهش گرد و غبار نامگذاری شده است.
دبیر شورای اطلاع رسانی سازمان حفاظت محیط زیست گفت: (۱۷ خرداد) تنوع زیستی و حفاظت از گونه‌های گیاهی و جانوری در معرض انقراض با مشارکت جوامع محلی، (۱۸ خرداد) محیط زیست، محیط‌بان، ترویج فرهنگ ایثار و شهادت، (۱۹ خرداد) محیط زیست، رسانه، آموزه‌های دینی، مسئولیت اجتماعی همگانی و خانواده، (۲۰ خرداد) محیط زیست، صنعت سبز، پسماند و پیشرفت پایدار دانش‌بنیان، (۲۱ خرداد) محیط زیست، اقتصاد دریا محور، گردشگری تالاب‌ها، اشتغال، تسهیل فرایند‌ها و رشد تولید و (۲۲ خرداد) محیط زیست، فناوری‌های نوین، سمن‌ها و مشارکت‌های داوطلبانه مردمی نامگذاری شده است.
نقیلو با اشاره به رویکرد‌ها و سیاست‌های اجرایی هفته محیط زیست بر ایجاد هماهنگی با دستگاه‌ها و تشکل‌های فعال در پویش ۸۰ میلیون محیط بان به منظور برجسته‌سازی اهمیت و ضرورت حفاظت از طبیعت و تنوع زیستی و جلب مشارکت و همراهی مردم با برنامه‌های حفاظتی تاکید کرد.
وی گفت: تقویت دانش و آگاهی افزایی و امید بخشی به مردم از طریق رسانه ملی و دیگر رسانه‌های ارتباط جمعی، بهره‌برداری از ظرفیت و نفوذ اجتماعی هنرمندان، ورزشکاران و نخبگان در راستای فرهنگ‌سازی حفاظت از محیط زیست، زمینه‌سازی مشارکت حداکثری تشکل‌های مردم نهاد در برگزاری برنامه‌های هفته محیط زیست از طریق خانه‌های محیط زیست، تقدیر از فعالان مردمی و اقدامات داوطلبانه در حوزه حیات‌وحش، جمع‌آوری زباله از زیستگاه‌های حیات وحش توسط جوامع محلی، آموزش و فرهنگ‌سازی درباره مدیریت میدانی در زمان ورود گونه‌های جانوری به مناطق شهری و روستایی به عموم مردم، حمایت از فناوری‌های نوین سازگار با محیط زیست با رویکرد حمایت از خرید کالا‌های ساخت ایران، برگزاری کارگاه‌های آموزشی برای اقشار مختلف مردم و اجرای مراسم پاکسازی پسماند در مناطق محیط زیستی در مبادی ورودی شهر‌ها با توجه به آغاز تعطیلات تابستانی از جمله رویکرد‌ها و سیاست‌های اجرایی هفته محیط زیست امسال است.
مدیرکل روابط عمومی و امور رسانه سازمان حفاظت محیط زیست افزود: تبلیغ فرایند‌ها و طرح‌های امیدآفرین، تبیین آثار مثبت اجرای طرح‌های محیط زیستی و تاکید بر عدم کلنگ زنی و افتتاح طرح‌های فاقد ارزیابی محیط زیستی به عنوان یک راهبرد از جمله اولویت‌های رسانه‌ای سازمان حفاظت محیط زیست در برگزاری هفته محیط زیست است که بر محوریت جهاد تبیین و اطلاع رسانی صحیح، شفاف و به هنگام تدوین شده‌اند.
وی خاطرنشان کرد: موضوع برگزاری هفته محیط زیست یک موضوع فرابخشی است و سازمان‌ها و وزارتخانه‌هایی که در این هفته رویدادی دارند، می‌توانند برای هماهنگی با دبیرخانه ستاد برگزاری با شماره ۴۲۷۸۱۴۷۵ در ساعات اداری تماس بگیرند.
باشگاه خبرنگاران جوان
انتهای پیام/ن

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
کیسه‌های پلاستیکی،محیط زیست،طبیعتگردی
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
طبیعت و گردشگری
V
آرشیو