مقایسه ای از ارزش زنان و دختران قبل و بعد از انقلاب؛ از حضور در مشارکت های اجتماعی تا نقش آفرینی در عرصه‌های مدیریتی

آمارها نشان می‌دهد در سال‌های اول پیروزی انقلاب نرخ باسوادی زنان ایرانی ۲۴ درصد بود و در سال ۱۳۵۵ نرخ باسوادی در میان زنان استان کردستان تنها ۱۴.۹۸ درصد بود، اما با گذشت چهار دهه از پیروزی انقلاب اسلامی و براساس آمارهای موجود نرخ با سوادی زنان استان در سال ۱۴۰۰ به ۷۸.۸۲ درصد رسیده بود
مقایسه ای از ارزش زنان و دختران قبل و بعد از انقلاب؛ از حضور در مشارکت های اجتماعی تا نقش آفرینی در عرصه‌های مدیریتی
1402/03/03 - 12:21
تاریخ و ساعت خبر:
148594
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - از کردستان، حدود نیمی از جمعیت یک میلیون و ششصد هزار نفری استان کردستان را بانوان تشکیل می دهند، زنانی که روزی دختر بودند و از وقایع و ارزششان در پیش از انقلاب آگاهی داشته اند، اگر بخواهیم نیم نگاهی به وشعیت دختران و زنان قبل و بعد از انقلاب داشته باشیم به خوبی قابل مشاهده است که انقلاب اسلامی همانند اسلام ارزش را به زنان بازگرداند چرا که تقريبا در هيچ دوره‌اي، زنان ايراني به طور کامل از حقوق اجتماعي محروم نبوده‌اند، اما زنان پس از پيروزي انقلاب به لحاظ شاخص‌هاي آموزشي و بهداشتي به سطح مطلوب‌تري رسيده‌اند.
زنان کردستان در پیروزی انقلاب اسلامی نقش خاصی ایفا کردند، هم در مرزداری سهم قابل توجهی داشتند و هم اینکه در پرورش مرزدارانی که جانانه از انقلاب و کشور دفاع کردند.
نقش زنان کردستان جدای از کمک به پیروزی انقلاب، در تثبیت آن ماندگارترین لحظه ها را ثبت کردند که تقدیم شهدایی در مقابله با گروهک های ضدانقلاب و هشت سال دفاع مقدس مصداق و گواه این ادعاست.
اما حال به مناسبت روز دختر می خواهم نگاهی به وضعیت زنان و دختران کردستان در شاخص های مختلف با بعد از انقلاب داشته باشیم که در ذیل می خوانید؛
**نرخ با سوادی دختران و زنان کردستانی از 14 درصد به حدود 80 درصد رسیده است
در زمان رژیم شاهنشاهی درس خواندن و باسواد شدن فقط مخصوص افراد و خانواده‌های خاص بود و بیش از نیمی از جمعیت کشور از نعمت سواد حتی در حد خواندن و نوشتن بی بهره بودند، این در حالی بود که سران ممکلت در آن زمان ادعای پیشرفت داشتند.
در این میان زنان از وضعیت خیلی بدتری برخوردار بودند و تنها حدود یک سوم از بانوان کشور از داشتن سواد آن هم در حد خواندن و نوشتن بهره‌مند بودند و زنان روستایی از این میزان سواد نیز بی نصیب مانده بودند و نابرابری زیادی بین باسوادی زنان و مردان وجود داشت.
با پیروزی انقلاب اسلامی تمام موانع و سدها شکسته و زمینه باسوادی اقشار مختلف جامعه فراهم شد و دیگر سواد فقط مختص افراد خاص نبود و امروز که بیش از چهار دهه از پیروزی این انقلاب می گذرد، مسیر سوادآموزی تمام اقشار جامعه فراهم و عدالت آموزشی بین زنان و مردان فراهم شده است.
آمارها نشان می‌دهد در سال‌های اول پیروزی انقلاب نرخ باسوادی زنان ایرانی ۲۴ درصد بود و در سال ۱۳۵۵ نرخ باسوادی در میان زنان استان کردستان تنها ۱۴.۹۸ درصد بود، اما با گذشت چهار دهه از پیروزی انقلاب اسلامی و براساس آمارهای موجود نرخ با سوادی زنان استان در سال ۱۴۰۰ به ۷۸.۸۲ درصد رسیده بود.
**به ازای هر 100 هزار خانم 100 ماما داریم
کردستان یکی از استان هایی است که قبل از انقلاب از لحاظ بهداشت، درمان ، تجهیزات پزشکی و بیمارستانی در رده بسیار پایینی قرار داشت و از هیچگونه امکانات تشخیصی با تکنولوژی بالا برخوردار نبود، اما هم اکنون به برکت انقلاب اسلامی امکانات مختلفی از جمله ام آر آی، سی تی اسکن، دستگاه شتاب دهنده خطی و آزمایشگاه های متعدد و مجهز به امکانات روز در استان وجود دارد و شهرها و روستاهای استان در حوزه بهداشت و درمان در وضعیت مطلوبی قرار دارند.
بعد از انقلاب ورود به تحصیلات تکمیلی برای زنان خاصه پزشکی، مورد تایید بزرگان و علما قرار گرفت. علت این امر هم حفظ حریم زنان در مراجعه به پزشک همجنس بود لذا حضور زنان پزشک بعد از انقلاب رشد قابل توجهی پیدا کردبه طوری که از ۵۹۷ متخصص زن قبل از انقلاب به ۳۰هزار متخصص و یک رشد قابل توجه رسیده‌ایم و اکنون به ازای هر ۱۰۰هزار خانم، ۶۰ماما داریم که مطابق استانداردهای جهانی است.
**حضور زنان و دختران در رشته های ورزشی
در حوزه ورزشی، زنان مسلمان ایرانی پس از انقلاب موفق شدند با حفظ زینت حجاب، در عرصه جهانی و رقابت‌های بین المللی در رشته‌های گوناگون ورزشی بدرخشند؛ پیش از انقلاب تنها ۵ مدال آن هم فقط در عرصه رقابت‌های آسیایی سهم زنان ایرانی بود؛ زنان ورزشکاری که از سوی رژیم ستمشاهی مجبور به کشف حجاب برای شرکت در مسابقات نیز بودند. در حالی که اکنون نزدیک به 200 مدال در رشته‌های مختلف از آن بانوان ایرانی است.
**سهم ۲۰ درصدی زنان کردستان از پست‌های مدیریتی
با اشاره ای به نقش زنان و فعالیت در عرصه‌های مدیریتی ، می توان گفت که پیش از انقلاب اسلامی مدیران زن تنها بیش از ۶ درصد را دربرمی گرفته اما اکنون این نقش مدیریتی به بیش از 40 درصد رسیده است، اما طبق آمار سال 1400 در استان کردستان، از مجموع ۴۵۷ پست مدیریت میانی در استان ۶۶ نفر معادل ۱۴.۴ درصد را بانوان تشکیل می‌دهندT همچنین در مدیران پایه نیز از مجموع یک هزار و ۳۷۸ پست، ۲۲۱ نفر معادل ۱۶ درصد بانوان هستند و در میان مدیران عملیاتی نیز از مجموع چهار هزار و ۸۱۴ پست، یک هزار و ۱۵۲ نفر معادل ۲۳.۹ درصد بانوان بوده است.
رهبر انقلاب هم می گویند: «در کشور ما در هیچ مقطعی از تاریخ، نه در گذشته، نه در دوران غربزدگی، این همه زن تحصیل‌کرده نداشتیم؛ این همه زن فعّال در فعّالیّتهای اجتماعی، در فعّالیّتهای فرهنگی، در فعّالیّتهای علمی نداشتیم؛ این همه بانوی مؤثّر در سرنوشت اجتماعی نداشتیم؛ این همه بانوان دارای فهم سیاسی و تحلیل سیاسی نداشتیم» حال دختران ما هم باید این چنین در دفاع از جمهوری اسلامی و این انقلاب تمام تلاش و همت خود را بکار گیرند تا در سرنوشت اجتماعی کشورشان موثر باشند.
انتهای پیام/*

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
جایگاه زن در انقلاب اسلامی، جایگاه زن قبل از پیروزی انقلاب اسلامی، مشارکت های اجتماعی زنان، زنان و عرصه های مدیریتی ،
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
استان ها
V
آرشیو