نگاهی بر عنوان صله رحم در سیره امام رضا(ع)

صله رحم در سیره امام رئوف(ع) از جایگاه ویژه‌ای برخوردار است و برای آن آداب و آثاری نیز ذکر شده است. در این گفت‌وگو سعی شده تا گوشه‌ای از تأکیدات ایشان در باب صله رحم بیان شود.
نگاهی بر عنوان صله رحم در سیره امام رضا(ع)
1402/03/08 - 10:05
تاریخ و ساعت خبر:
148892
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - از بوشهر؛ صله رحم یکی از آداب موکد در دین اسلام است و آثار و برکاتی در زندگی انسان دارد که همواره در آیات و روایات متعددی به آن سفارش شده است، ضمن تبریک میلاد حضرت رضا(ع)، این امام رئوف نیز در سیره خود به اهمیت و جایگاه صله رحم اشاره فراوان داشته است؛ جایگاه صله رحم در سیره امام رضا(ع) موضوعی است که مریم مزارعی، کارشناس دینی و مبلغ حوزه علمیه در گفت‌وگویی به آن اشاره کرده است.
جایگاه صله رحم در سیره امام رضا علیه السلام را تبیین کنید.
خداوند بزرگ و بلند مرتبه در آیه ی ۸۳ سوره ی بقره می فرمایند و یاد کن هنگامی را که از بنی اسرائیل پیمان گرفتیم که جز خدا را نپرستید و به پدر و مادر و خویشان و.... نیکی کنید. نظیر این آیه، آیات دیگر نیز وجود دارد که بر این امر تاکید فراوان دارد اما با مرور بر سیره امام رضا علیه اسلام نیز به اهمیت این موضوع می‌توان اشاره کرد. در روایتی از ایشان نقل شده است که: خدا سه چیز را قرین سه چیز ساخت به نماز و زکات فرمان داد؛ پس هر کس زکات نپردازد نمازش پذیرفته نیست و به شکر خدا و پدر و مادر امر کرد؛ پس هر کس شکر پدر و مادر را به جا نیاورد، شکر خدا نکرده است و به تقوای الهی و صله رحم فرمان داد، پس هر کس صله رحم نکند، تقوای الهی را رعایت نکرده است.
مصادیق و شیوه های صله ی رحم در سیره ی امام هشتم(ع) کدام است؟ لطفاً توضیح دهید.
صله رحم فقط به معنای رفتن به خانه ی بستگان نیست؛ بلکه مصادیق فراوانی دارد که مصداق کاملش این است که پیش از دیگران نیاز بستگان را بر طرف و آنان را خوشحال کنیم.
از طرفی مرز صله رحم به بستگان خوب و با ایمان محدود نمی شود بلکه وظیفه‌ای اخلاقی و الهی است. از این رو چنانچه پدر و مادر و دیگر خویشاوندان مومن نیز نباشند احترامشان لازم و بر رفع نیازهای آنان تاکید شده است لکن این ارتباط تا جایی است که به دیگر احکام دین آسیبی نرسد. باتوجه به گستره‌ی پیوند خویشاوندی از یک سو و ناتوانی انسان‌ها در رعایت آن با همه‌ی خویشاوندان از سوی دیگر، در آیات و روایات به رعایت ترتیب در پیوند خویشاوندی توجه شده است. برپایه ی روایات یاد شده مراتب صله ی رحم به شرح زیر است:
۱- پدر و مادر و از میان ایشان مادر مقدم است.
۲- برادران و خواهران
۳- دیگر اقوام نسبی (عموها، عمه ها)
۴- بستگان نسبی (دامادها و ...)
احسان و احترام به والدین به عنوان اولین اولویت های صله ی رحم است این امر چنان مهم است که حتی شرک آنان مانع احسان به آنان نیست و حق مادر به قدری گسترده و مهم است که حتی از حق پدر برتر است تا جایی که امام رضا علیه السلام در تقدم ایشان به مادر فرمود: بدان که حق مادر عازم ترین حقوق و واجب ترین آن است زیرا او به گونه ای فرزند را حمل کرد که هیچ کس دیگری را چنین حمل نمی کند.
آثار دنیوی و اخروی صله ی رحم در سیره و روش امام رضا(ع) به چه شکل بیان شده است؟
صله ی رحم نزد خدای سبحان چنان مهم است که آن را از جهت پاداش، سریع ترین عبادت قرار داده و افزون بر پاداش اخروی، پاداش دنیوی و زودهنگام برای آن مقرر داشته است.
امام رضا علیه السلام میفرمایند: خدا تقوای الهی را با صله ی رحم همراه ساخت پس هر کس صله ی رحم نکند تقوای الهی ندارد؛ در نتیجه دیگر اعمال نیکش پذیرفته نیست و کار او پیامدهای دنیوی و اخروی سختی خواهد داشت.
آثار قطع صله ی رحم را بیان بفرمایید؟
الف) امام رضا«ع» می‌فرماید: بدترین مردم از نظر اقتصادی کسی است که به دیگران در معاش خود، معاش ندهد و مردم در پرتو او زندگی نکنند.
ب) بخل، امام رضا (ع): بخیل از غذای مردم نمی خورد تا مردم از غذای او نخورند.
ج) خشمگین شدن خداوند، امام رضا (ع) فرمودند: هر که فقیر مسلمانی را ملاقات کند و بر او بدانگونه که بر غنی سلام می کند، سلام نکند، خداوند در روز قیامت
در حالی که بر او خشمگین است ملاقات خواهد کرد.
آیا در سیره امام رضا(ع) علل کمرنگ شدن صله رحم و عوامل آن آسیب شناسی شده است؟ لطفاً به اختصار توضیح دهید.
یکی از دلایلی که امروز صله ی رحم کمرنگ شده اشتغال بیش از حد در امور دنیوی است. در حالی که در حدیثی از امام رضا(ع) نقل شده: بکوشید که زمانتان را به چهار بخش تقسیم کنید: زمانی برای مناجات با خدا، زمانی برای تأمین معاش، زمانی برای معاشرت با برادران ومعتمدانی که عیب هایتان را به شما می شناسانند و در دل شما را دوست دارند و ساعتی برای کسب لذت های حلال.
پس معاشرت با برادران دینی طبق این حدیث که در باب صله رحم است نباید فراموش شود چرا که دیدار آنان منشأ رزق مادی و معنوی است.
انتهای پیام/*

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
.ندند/ئد.تد
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
استان ها
V
آرشیو