یک فعال فرهنگی :

حفظ رسومات ملی؛ علقه های فرهنگی - تربیتی متناظر بر ملیت و هویت کشور را محکم تر می کند

یک فعال فرهنگی در خصوص حفظ رسومات ملی چون شب یلدا گفت: این آداب و رسوم عاطفه بچه هارو به کشورشان بیشتر میکند. و آن رشته های نامرئی ک بین قلب بچه ها با آب و خاک این وطن هست محکمتر خواهدکرد.پیوندهای عاطفی ک بین اعضا خانواده در این سنت ها هست بچه هارا نسبت به خانواده ِعلاقمندتر کرده و به خانواده و خاک وطن خود پاییندتر خواهند شد . همچنین زنده نگهداشتن این رسوم به شکل ویژه سبب میشود بچه ها به سمت وسوسه های غرب سوق داده نشوند.
حفظ رسومات ملی؛ علقه های فرهنگی - تربیتی متناظر بر ملیت و هویت کشور را محکم تر می کند
1402/10/01 - 08:42
تاریخ و ساعت خبر:
178079
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - تهران بزرگ : با فرارسیدن شب یلدا برآن شدیم با یکی از افراد فرهیخته منطقه ۶ تهران به گفتگو بنشینیم و در رابطه با این شب سوالاتی از محضر ایشان بپرسیم.
سلام وقت شما بخیر،
لطفا خودتون رو معرفی کنید و بفرمایید در چه عرصه هایی فعال هستید.
سلام عرض میکنم. بنده فکور هستم معاون پرورشی و تربیت بدنی آموزش پرورش منطقه ۶ تهران.خدارو شاکر هستم درطی سی سال خدمتم تمام فعالیت هایم در حوزه آموزش معارف دین و معارف قرآن بوده.و همه تلاشمان این بوده که بچه هارا در رسیدن به آرمان های بلند امام و ارزش های والای دین هدایت کنیم. اگرچه بنده شاگردکوچکی در این مکتب بزرگ هستم ولی عمرم را در این مسیر گذاشتم و ازخداوند متعال میخواهم اگر لحظه ای و یا دمی از زندگی من باقی مانده آن را در این مسیر قرار دهد تا ان شاالله امام زمان و شهدا از ما رضایت داشته باشند.
عرصه فعالیت های ما بیشتر در زمینه فرهنگی هنری ، آموزشی، اردوهای دانش آموزی ، مهارت های دانش آموزی در حوزه مشاوره و حفظ سلامت روان و پیشگیری از آسیب های دانش اموزان هست و سعی کردیم در این حوزه علاوه بر استفاده از روش های تئوری با حضور دانش آموزان در فضاهای مهارتی بخصوص در انواع اردوها تحت عنوان اردوهای تمام ساعتی
زوایای مختلف این بچه هارا ببینیم و در این فعالیت ها حداکثر تلاش این است که دانش آموز ضمن تفریح و تفرج با مسائل اخلاقی با مسائل اجتماعی آشنا شوند و همچنین ایجاد روحیه اعتماد به نفس و امادگی لازم برای شرایط سخت رادر وجودشان تقویت کنیم.
باتوجه به فرارسیدن شب یلدا بفرمایید تاریخجه شب یلدا از چه زمانیست و جرا این شب را جشن میگیرند؟
ایران باستان از قدیم سابقه طولانی در داشتن آداب و رسوم بسیار ارزشمند دارد و انواع اداب و رسوم رو با توجه ب اقلیم‌و موقعیت جغرافیایی و فرهنگ خاص آن منطقه در بردارد.یلدا یکی از همان برنامه های باستانی هست که از چندین سال گذشته به ما رسیده ویکی از زیباترین سنت های باستانی ایران است. یلدا ازشب آخرپاییز یعنی غروب ۳۰آذر شروع و تا طول آفتاب اولین روز زمستان ادامه دارد. این شب با شب های قبل شاید فقط یک دقیقه فاصله زمانی نداشته باشد اما آن چیزیکه باعث ارزشمندتر شدن این شب می شود این است که همه دور هم‌جمع میشوند و کنارهم هستند و همین امر باعث میشود ما قدر لحظات در کنار هم ودور هم بودن را بدانیم. ما‌ملت عاطفی و با محبت و سرشار از ایمان و باور هستیم‌.
دراین شب همه کوچکترها به دیدن بزرگترهامیروند و به نصایح و پندهای بزرگترها گوش میدهند و خانواده کلاس درسی میشود برای صله رحم و احترام بین اعضا و این خود دریایی از عاطفه و محبت است واین‌نشانه هایی از ارزش های سنت ایران است. واین سنتها هست ک باعث میشه ما هویت ایران و ایرانی را بشناسیم و به فرهنگ عمیق ایران پی ببریم .در شب یلدا جمع شدن خانواده ها دور هم نمادی از وحدت و محبت، عشق اعضا خانواده ایرانی است و با آداب و احکام اسلام هم هم خوانی داردچرا که در اسلام هم به صله رحم و احترام به پدر مادر تاکید بسیار شده است و میبینیم بعد از وارد شدن اسلام به ایران این آداب و رسوم در ایران حفظ شد و تقویت یافت. و با رنگ و بوی اسلامی شکوه بیشتری پیدا کرد .
در این شب علاوه بر اینکه خانواده ها کنارهم هستند و انواع تنقلات را مصرف می کنند از گرفتن فال حافظ هم بهره مند میشوند .
حافظ لسان الغیب است و این لقب بخاطر این است که ایشان حافظ قرآن کریم بودند و این ارتباط عمیق بین سنت و مذهب است.. اگر بتونیم همین ارتباط عمیق رسوم ایران باستان با دین مبین اسلام‌رو به دانش آموزان انتقال دهیم قطعا پایه و ریشه این بچه ها در خاک ایران محکمتر خواهد شدو کمک می کنیم که این بچه هابتوانندبا عشق و علاقه و محبت بیشتر به وطن ایران اسلامی وبه آموزه های اخلاقی پایبند باشند.
اقداماتی که آموزش و پرورش در زنده نگه داشتن این رسم ایرانی انجام می دهد چیست؟
رویکرد آموزش و پرورش ،هویت بخشی به دانش آموز است و تلاش کردیم به این سنت های ایرانی اسلامی بیشتر بها دهیم و سعی کردیم تمام این سنت ها و آداب و رسوم رو تحت عنوان فعالیت های دانش آموز محور، در سطح کلاس ها با تلاش خود دانش اموزان زنده نگه داریم. آموزش پرورش هم با تمام قوا حاضر شده و معلمان و معاونین پرورشی با به وجود آوردن فضای نمایشگاهی ب شکل شاد با استفاده از لباس های محلی و خوراک های محلی ، سرودهای سنتی ملی و... در این زمینه خدمت می کنند. بچه ها با شناخت بیشتر این آداب و رسوم ها وارتباط عمیق این آداب با دین اسلام هویت ایرانی اسلامی خود را هرچه بیشتر خواهند شناخت.
به نظر شما رسومات ایرانی چه اثری بر روی نوجوانان دارد؟باتوجه به هجمه غرب بر فرهنگ ایران اسلامی چه کارهایی انجام بشود که این رسومات کمرنگ نشوند و در نسل های آینده ماندگار شود؟
این آداب و رسوم عاطفه بچه هارو به کشورشان بیشتر میکند. و آن رشته های نامرئی ک بین قلب بچه ها با آب و خاک این وطن هست محکمتر خواهدکرد.پیوندهای عاطفی ک بین اعضا خانواده در این سنت ها هست بچه هارا نسبت به خانواده ِعلاقمندتر کرده و به خانواده و خاک وطن خود پاییندتر خواهند شد . همچنین زنده نگهداشتن این رسوم به شکل ویژه سبب میشود بچه ها به سمت وسوسه های غرب سوق داده نشوند. تمام این رسومات باید جوری برگزار بشه ک برای بچه ها جذاب و لذت بخش باشد و خاطرات شیرینی برایشان بجا بمانده و در مقابل هجمه های دشمن مقاوم باشند.

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
شب یلدا، حظ رسومات ملی، هویت ایرانی اسلامی،
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
تهران بزرگ
V
آرشیو