جمهوریت و اسلامیت نظام هر دو به انتخابات است و نقش زنان در انتخابات چگونه است؟

رأی اکثریت اگر نباشد، مشروعیت به فعلیت و تحقق نمی‌رسد و حتی امام معصوم علیه‌السلام، بدون حمایت مردمی و در قالب کنش‌های معمول دنیایی، خانه‌نشین یا مجبور به صلح یا شهید عاشورا می‌شود. یعنی مشروع‌ترین انسان‌های خلقت وقتی قرار است با توان و محاسبات دنیایی و نه کمک‌های غیبی، امر دینی را پیش ببرند، نیازمند توده‌های مردمی برای حمایت و تشکیل حکومت و فعلیت بخشیدن به آن امور دینی هستند.
جمهوریت و اسلامیت نظام هر دو به انتخابات است و نقش زنان در انتخابات چگونه است؟
1402/12/04 - 13:23
تاریخ و ساعت خبر:
190456
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - تهران بزرگ : اصل مطلب در مسئله‌ی انتخابات، ایجاد حماسه‌ی سیاسی است؛ حضور حماسی مردم در پای صندوق‌ها است. هر رأیی که افراد به یکی از این نامزد‌های محترم می دهند رأی به جمهوری اسلامی داده‌اند.
رأی به هر نامزدی، رأی به جمهوری اسلامی است؛ رأی اعتماد به نظام و ساز و کار انتخابات است. در درجه‌ی دوم هم، رأی به کسی است که یا شما، یا آن برادر و خواهر دیگر، یا بنده‌ی حقیر تشخیص داده‌ایم که برای آینده‌ی کشور مفیدتر از دیگران است.
جمهوریت و اسلامیت نظام هر دو به انتخابات وابسته است، چراکه تحقق جمهوریت و مردم‌سالاری و حاکمیت مردم در اداره کشور هیچ راهی جز برگزاری انتخابات ندارد. با انتخابات است که ولی فقیه از طریق منتخبان ملت در مجلس خبرگان تعیین می‌شود؛ ضمن اینکه نمایندگان مجلس هم باید طبق مقررات و معارف اسلامی، قوانین را مصوب کنند.
در باب به‌هم‌آمیختگی جمهوریت و اسلامیت در ایران چند نکته قابل تشریح و تبیین و تأمل است:
اول آنکه مقبولیت و مشروعیت با هم درآمیخته است. در قریب به اتفاق کشورهای جهان، مقبولیت به خودی خود دارای ارزش است و رأی اکثریت را «حق» در نظر می‌گیرند، حال آنکه اکثریت می‌تواند اشتباه هم بکند و گرچه برای رسیدن به وفاق اجتماعی و سیاسی ناچار از رجوع به رأی اکثریت هستیم، اما رأی اکثریت الزاماً منطبق بر حق نیست.
در عین حال، همین رأی اکثریت اگر نباشد، مشروعیت به فعلیت و تحقق نمی‌رسد و حتی امام معصوم علیه‌السلام، بدون حمایت مردمی و در قالب کنش‌های معمول دنیایی، خانه‌نشین یا مجبور به صلح یا شهید عاشورا می‌شود. یعنی مشروع‌ترین انسان‌های خلقت وقتی قرار است با توان و محاسبات دنیایی و نه کمک‌های غیبی، امر دینی را پیش ببرند، نیازمند توده‌های مردمی برای حمایت و تشکیل حکومت و فعلیت بخشیدن به آن امور دینی هستند.

زنان با توجه به این‌که ۵۰درصد جامعه را تشکیل می‌دهند باید به سرنوشت خود و کشور حساس بوده و با مشارکت حداکثری در انتخابات، زمینه شکست دشمنان و پیروزی ملت ایران را فراهم سازند. بانوان با القای افکار و اندیشه‌های صحیح خود در مورد انتخابات می‌توانند عزم اعضای خانواده را برای حضور پررنگ‌تر در روز انتخابات جزم نمایند و به‌عنوان محور و الگوی خانواده وظیفه دارند شاخص‌های انتخاب درست را در اختیار فرزندان و سایر اعضای خانواده قرار دهند. شاخص‌هایی، چون تعهد، تخصص، امانتداری، پاکدامنی، دوری از فساد، کارآمدی در مدیریت اجرایی کشور، دانستن نیاز‌های جامعه و مردم، هوشمندی، بابرنامه‌بودن، پایبندی به ارزش‌ها و آرمان‌های انقلاب، پایبندی به تعهدات مطرح‌شده و اخلاق‌مداری از شاخص‌های مهم در انتخاب کاندیدای اصلح است که باید توسط زنان و مادران برای اعضای خانواده به‌ویژه افراد جوان‌تر تبیین و تشریح شود.
برای این‌که یک زن بتواند در حضور پررنگ‌تر اعضای خانواده در انتخابات مؤثر واقع شود، دارا بودن چندین ویژگی می‌تواند مفید باشد:
یک زن باید آگاهی سیاسی و اجتماعی بالا داشته باشد. زنی که از دانش و آگاهی خوبی در حوزه‌های سیاسی و اجتماعی برخوردار باشد، بهتر می‌تواند اعضای خانواده را قانع و ترغیب به مشارکت در انتخابات کند. مهارت‌های ارتباطی و تعاملی قوی زنان معیار دیگری است. زنانی که مهارت بالایی در برقراری ارتباط، گوش‌دادن، همدلی و قانع‌سازی داشته باشند، می‌توانند خانواده را بیشتر تحت تأثیر قرار دهند. همچنین پایبندی به ارزش‌های اخلاقی و شهروندی سبب التزام یک زن به اصول و ارزش‌هایی مانند مسئولیت‌پذیری، مشارکت‌جویی، عدالت‌خواهی و ... می‌شود و می‌تواند سرمشق و الگویی برای دیگر اعضای خانواده باشد. بنابراین، زنان آگاه، متعهد و با قدرت بیان و ارتباط بالا، قادرند نقش موثری در مشارکت هرچه بیشتر خانواده در انتخابات ایفا کنند.»
انتهای پیام/*

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
یادداشت ، مشروعیت نظام، انتخابات ،حضور اکثریتی در انتخایات،
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
باشگاه نویسندگان
V
آرشیو