تاریخ نگار گلستانی:

نقش پررنگ «زنان» در انقلاب اسلامی ستودنی است

«غلامرضا خارکوهی» تاریخ نگار گلستانی با بیان اینکه نقش زنان در انقلاب اسلامی نسبت به سایر انقلاب‌ها نقش برجسته و زیبنده ای است، افزود: نادیده گرفتن برخی از خدمات به زنان بی‌انصافی است متاسفانه برخی شرط انصاف را رعایت نمی‌کنند و واقعیت‌ها را نادیده می‌گیرند.
نقش پررنگ «زنان» در انقلاب اسلامی ستودنی است
1401/11/13 - 08:11
تاریخ و ساعت خبر:
144639
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - از گلستان، اسلام برخلاف جوامع و تمدن جاهلیت که زنان را حقیر و ضعیف می‌شمرد و آنان در خدمت فساد و ابتذال قرار می‌گرفتند مقام و منزلت بخشید.
زنان نه تنها در پیروزی انقلاب اسلامی سهم بزرگی را ایفا کردند بلکه در تثبیت نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران حرف نخست را می‌زدند درحقیقت مقام و منزلت زن توسط انقلاب اسلامی تجلی یافت.
خبرنگار طنین یاس گفت‌وگویی با «غلامرضا خارکوهی» تاریخ نگار گلستانی درخصوص «نقش و جایگاه زنان در انقلاب اسلامی» صورت داد که خواندن آن خالی از لطف نیست.
تاریخ نگار گلستانی با بیان اینکه زنان در انقلاب اسلامی ایران پا به پای مردم حضور داشتند، گفت: انقلاب اسلامی ایران تنها انقلاب دوجنسیتی است بدین معنا که زنان همپای مردان از سال 1341 لغایت 1357 که انقلاب به پیروزی رسید برای دفاع از انقلاب حضور موثری داشتند.

غلامرضا خارکوهی با تاکید بر اینکه نقش‌آفرینی زنان علیه رژیم منحوس پهلوی نمایشی نبود، افزود: بسیاری از زنان به دلیل مبارزات سیاسی که در دوران پهلوی داشتند مورد شکنجه، زجر و سختی قرار گرفتند و به زندان افتادند.
وی مشارکت جدی زنان در پخش اعلامیه‌های سیاسی علیه رژیم پهلوی را حائز اهمیت برشمرد و خاطرنشان کرد: زنان در هیچ یک از انقلاب‌های دنیا به اندازه‌ی انقلاب اسلامی، نقش سیاسی اجتماعی ایفا نکردند.
تاریخ نگار گلستانی گفت: انقلاب اسلامی تنها انقلابی بود که بیشترین مشارکت زنان را در مبارزه به خود اختصاص داد همچنین حضور زنان در دوران دفاع مقدس، مشارکت در رفراندوم ها و انتخابات مختلف ستودنی است زنان همواره در صحنه‌های سیاسی، اجتماعی، اقتصادی، بهداشتی و درمانی به خوبی نقش آفرینی کردند.
خارکوهی با بیان اینکه نقش زنان در انقلاب اسلامی نسبت به سایر انقلاب‌ها نقش برجسته و زیبنده ای است، افزود: نادیده گرفتن برخی از خدمات به زنان بی‌انصافی است متاسفانه برخی شرط انصاف را رعایت نمی‌کنند و واقعیت‌ها را نادیده می‌گیرند.
تاریخ نگار گلستانی ادامه داد: اگر خدماتی که به زنان در دوران انقلاب اسلامی ارائه شد را نسبت به زمان قبل از انقلاب مقايسه کنیم متوجه می‌شویم که این خدمات در دوران انقلاب چقدر افزایش داشته است.
وی تصریح کرد: قبل از انقلاب اسلامی توجهی به کرامت، اشتغال، شخصیت و احترام به زنان نمی‌شد حتی در دستگاه‌های دولتی دوران پهلوی به زن به چشم یک عروسک نمایشی نگاه می‌کردند از دربار شاه گرفته تا کدخدا و بخشدار همگی زن را ملعبه و به چشم یک عروسک نگاه می‌کردند این انقلاب اسلامی ایران بود که به زن بها داد.
تاریخ نگار گلستانی از مشکلات اقتصادی و معیشتی مردم گلایه کرد و افزود: دولتمردان باید خدمات اقتصادی را افزایش دهند زیرا بیشترین فشارها را زنان متحمل می‌شوند زیرا مدیریت خانه بر عهده زنان است.
خارکوهی درخصوص جایگاه زنان در قبل و بعد از انقلاب اسلامی اظهار کرد: قبل از انقلاب اسلامی شاهد بیشترین مرگ و میرها در بین زنان، دختران و نوزاد دختر بودیم همچنان روند بیماری در زنان افزایشی بود بیشترین بی‌سوادی و ترک تحصیل مربوط به دوران قبل از انقلاب بود.
وی افزود: در دوران انقلاب اسلامی شاهد بیشترین جذب دختران در مدارس و دانشگاه‌ها بودیم همچنین بیشترین اشتغالزایی در مراکز درمانی به بانوان اختصاص داشت که نباید نادیده گرفته شود.
خارکوهی گفت: هنوز از شرایط ایده‌آل فاصله داریم و باید این خلأها را پر کنیم آمارهای رسمی نشان می‌دهد که حتی زنان در پیشرفته ترین کشورها هم از امنیت برخوردار نیستند همیشه در معرض تهدید، تجاوز، اخراج، فقر و فشار روحی روانی قرار دارند.
به گزارش طنین یاس، بانوان به برکت انقلاب شکوهمند اسلامی ایران و هدایت پیامبرگونه رهبر کبیر انقلاب اسلامی حضرت امام خمینی(ره) چنان بینش سیاسی بهره‌مند شدند که دشمنان اسلام و انقلاب از گمراه کردن زنان درمانده و ناتوان شدند.
مصاحبه: سمیرا رجبی
انتهای پیام/*

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
انقلاب اسلامی، نقش زنان
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
استان ها
V
آرشیو