یادداشت تحلیلی؛

عملکرد طرح نور فراجا در الزام رعایت حجاب در جامعه

طرح عفاف و حجاب (نور) فراجا طرحی که با حذف "گشت ارشاد" جای خالی آن به وضوح احساس می شد، سعی نموده به دور از تنش و حساسیت ها، مدیریت عملیات روانی را تا حدودی به دست گیرد و این نشان از دوراندیشی تصمیم گیرندگان این طرح دارد.
عملکرد طرح نور فراجا در الزام رعایت حجاب در جامعه
1403/04/30 - 08:10
تاریخ و ساعت خبر:
195636
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - طرح عفاف و حجاب (نور) فراجا طرحی است هر چند آزمایشی، که با حذف "گشت ارشاد" جای خالی آن به وضوح احساس می شد؛ به محض اجرای آن استقبال مردم و سیل تقدیر و تشکر از فراجا از جانب طیف های مختلف فرهنگی و اجتماعی صورت گرفته است. از اهدا گل و شیرینی به مأموران ناجاگرفته تا تقدیر و تشکر با چاپ بنر و اعلامیه و سیل تماس های تلفنی با مرکز پاسخگویی فراجا
البته این طرح مخالفانی هم داشته؛ بدنه دولت و مدیران از ابتدا، رسانه های داخلی و خارجی، نخبگان فرهنگی و اجتماعی که خط فکری منتقدین دلسوز جامعه از منتقدین معاند کاملا جدا و روشن است. معاندین بسیار تلاش کردند تا این مخالفت را به بدنه مردم تسری داده و مسئله ایجاد کنند.
عملکرد فراجا در این طرح با تأنی و صبوری همراه بوده و سعی نموده به دور از تنش و حساسیت ها، مدیریت عملیات روانی را تا حدودی به دست گیرد تا در انجام ماموریت خود موفق عمل نماید، این نشان از دوراندیشی تصمیم گیرندگان این طرح دارد. علی أیُّ حال این طرح مانند هر طرح دیگری با اشکالاتی همراه است که امید است مورد بازبینی و اصلاح قرار گرفته و به تقاضای عموم مردم استمرار پیدا کند:
- فقدان نیروی زبده آموزش دیده ناجا در واجب فراموش شده یعنی احکام مربوط به امربه‌معروف و نهی از منکر.... بعضاً نگاهی مبنی بر عدم اعتقاد به وجوب آن در جامعه، برخلاف آموزه های روایی وجود دارد که به نظر نگارنده شایسته است مطابق با روایات اهل بیت علیهم السلام اصلاح گردد.
- عدم جذب و کمبود نیروی نسوان در ناجا جهت تکمیل تیم دستگیری مختص بانوان
- عدم ضمانت اجرایی مؤثر نسبت به هتاکان و متجریان این قانون؛ مجازات پیش بینی شده صرفا با دو بار تذکر و اخطار و نهایتا دستگیری است که باید با دو رویکرد پیشگیری و بازدارندگی متناسب باشد و در راستای آن لزوما گزینه هایی از جمله استفاده از ظرفیت مشاوره روانشناختی نیز تعریف گردد.
- عدم پوشش جامع و همه جانبه این طرح نسبت به تمامی اماکن عمومی و خدماتی؛ نه صرفا میادین و چهارراه ها بلکه پارک ها، کافی شاپ و رستوران ها، مراکز خرید، سواحل، حتی ادارات و بانک ها نسبت به کارکنان زن خود و غیره در دستور کار این طرح قرار گیرد.
- عدم حمایت و همکاری ۳۶ سازمان و نهاد متولی دیگر از این طرح بصورت عملیاتی؛ از جمله طراحان و تولید کنندگان لباس، واردکنندگان لباس و دیگر سازمان ها و نهادهای دیگر که مجال ذکر در این مقال نیست.
اجرای این طرح نشان داد که باید اقتدار از دست رفته نیروی انتظامی بازگردانده شود؛ اقتداری که در دولت یازدهم و دوازدهم محدود گردید تا پلیسی که ضامن و حافظ امنیت است هر چند با قانون اشتباه، در مسیر باطل که عقلا معترفند قانون بد بهتر از بی قانونی است، در انزوا و انفعال قرار گیرد. این در تاریخ ماندگار خواهد بود. پذیرش و گردن نهادن عده زیادی از بانوان بدپوشش به قوانین این طرح و در راستای آن شناسایی هتاکان سازماندهی شده حجاب و عفاف، خود گواه مدعاست.
نویسنده: نیکدخت دانشی
انتهای پیام / *

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
عملکرد نیروی انتظامی در طرح نور، طرح عفاف و حجاب فراجا، طرح نور، الزام رعایت حجاب، گشت ارشاد، مقابله با بدپوششی
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
حجاب و عفاف
V
آرشیو