رئیس کل بانک مرکزی برکنار شد

همزمان با موجی از انتقادات از عملکرد تیم اقتصادی دولت رئیسی در حوزه بازار ارز و سکه که با تورم بی سابقه همراه شده است خبرگزاری فارس از تغییر رئیس کل بانک مرکزی خبر داد.
رئیس کل بانک مرکزی برکنار شد
1401/10/08 - 20:42
تاریخ و ساعت خبر:
143954
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - همزمان با موجی از انتقادات از عملکرد تیم اقتصادی دولت رئیسی در حوزه بازار ارز و سکه که با تورم بی سابقه همراه شده است خبرگزاری رسمی دولت از تغییر رئیس کل بانک مرکزی خبر داد.
محمدرضا فرزین در جلسه امروز هیئت دولت به عنوان رییس کل جدید بانک مرکزی معرفی و جایگزین علی صالح آبادی شد.
در کارنامه علمی محمدرضا فرزین که دکتری اقتصاد و عضو هیئت علمی دانشگاه علامه طباطبایی با رتبه دانشیاری است، مقالات و سوابق پر شماری به چشم می‌خورد اما آنچه به نظر می‌رسد آنچه دولت را برای انتخاب او در این مقطع مجاب کرده است، مسئولیت‌های متعدد وی در حوزه پولی و بانکی است.
فرزین از سال گذشته مدیرعامل بانک ملی است و پیش از آن نیز از سال ۱۳۹۲ رئیس هیئت مدیره بانک کارآفرین و در سالهای ۱۳۹۸ تا ۱۴۰۰ مدیرعامل آن بانک بود. عضو حقیقی شورای پول و اعتبار به‌عنوان نماینده رئیس‌جمهور، عضو هیئت مدیره بانک کشاورزی، دبیر کارگروه طرح تحول نظام بانکی و دبیر کارگروه ارزش‌گذاری پول ملی از دیگر سوابق فرزین در حوزه پولی و بانکی در سالهای گذشته است.
ریاست هیئت عامل صندوق توسعه ملی، معاونت اقتصادی وزیر امور اقتصاد و دارایی و دبیری ستاد هدفمند کردن یارانه‌ها در دولت دهم به‌عنوان یک پروژه بزرگ و ملی نیز مسئولیت‌های دیگر فرزین بوده است.
سخنگوی دولت ۱۳ آذر از انجام تغییرات مدیریتی در سطوح ملی و استانی خبر داده بود که پس از تغییر وزیر راه و شهرسازی، رئیس شورای اطلاع‌رسانی دولت و ۳ تن از استانداران، امروز رئیس کل جدید بانک مرکزی نیز از هیئت دولت رأی اعتماد گرفت.
ریاست فرزین در بانک مرکزی امیدبخش بهبود وضعیت ارز است
رئیس شورای اطلاع رسانی دولت:
* دانش و تجربه دکتر فرزین در حوزه پولی و بانکی و توانایی او در اجرای طرحهای بزرگ ملی، امیدبخش بهبود بویژه در زمینه ارزی است. در جلسه دولت همچنین ضمن قبول استعفای دکتر صالح آبادی و تشکر از ایشان مقرر شد از خدماتشان در بخش‌های دیگر دولت استفاده شود.
حمایت خبرگزاری دولت از عملکرد رییس برکنار شده بانک مرکزی
ایرنا نوشت:
* اگرچه نوسانات یک ماه اخیر ارز، انتقاداتی را نسبت به عملکرد بانک مرکزی ایجاد کرده بود اما نگاهی به کارنامه صالح آبادی در مدت ۱۵ ماه تصدی مسئولیت این بانک نشان میدهد وی در طی این مدت، اقدامات موثری را در زمینه کنترل رشد نقدینگی و تورم، انضباط بخشی به عملکرد بانک ها ازطریق اقداماتی مانند کنترل رشد ترازنامه، اجرای کامل قوانین کلیدی از جمله قانون چک، تقویت وصولی‌های ارزی و.. انجام داده است.
* شاخص کل‌های پولی در ۱۵ ماه گذشته نیز نشان می‌دهد روند رشد دوازده‌ماهه پایه پولی با آغاز به کار دکتر صالح ابادی و متاثر از رویکرد انضباط گرایانه دولت و سیاست‌های پولی و نظارتی فعال بانک مرکزی کاهش قابل توجهی را تجربه نموده و از ۴۲.۶ درصد در پایان تیرماه ۱۴۰۰ به ۳۴.۵ درصد در مهرماه امسال رسید.
* شاخص تورم نیز در یکسال و نیم گذشته دستخوش تغیرات کاهشی محسوس شد. نرخ تورم نقطه به نقطه در بهمن ۱۳۹۹ (۶۵.۳ درصد) و نرخ تورم متوسط دوازده در شهریور ماه سال ۱۴۰۰ (۵۹.۳ درصد) بالاترین ارقام خود را چهل سال اخیر تجربه کرده ‌بود.
برترین ها
انتهای پیام/م

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
ارز، بانک مرکزی، تورم، دولت، رئیس کل بانک مرکزی ،
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
سیاسی
V
آرشیو