جزئیاتی از لایحه پیشگیری از آسیب‌دیدگی زنان/ قاسم‌پور: این لایحه بخش مهمی از مسائل زنان را پوشش می‌دهد

رئیس فراکسیون زنان و خانواده مجلس ضمن اشاره به جزئیاتی از لایحه پیشگیری از آسیب‌دیدگی زنان گفت: این لایحه بخش مهمی از مسائل زنان را پوشش می‌دهد.
جزئیاتی از لایحه پیشگیری از آسیب‌دیدگی زنان/ قاسم‌پور: این لایحه بخش مهمی از مسائل زنان را پوشش می‌دهد
1402/01/19 - 22:21
تاریخ و ساعت خبر:
146549
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - فاطمه قاسم‌پور رئیس فراکسیون زنان و خانواده مجلس شورای اسلامی در گفت‌‌وگو با خبرنگار سیاسی خبرگزاری فارس با اشاره به اهمیت لایحه پیشگیری از آسیب‌دیدیگی زنان و ارتقای امنیت آنان اظهار کرد: در لایحه پیشگیری از آسیب دیدگی زنان و ارتقای امنیت آنان در برابر سوءرفتار که بیش از 10 سال از عمر آن می‌‌گذرد، سعی شده است حمایت از زنان در شرایط آسیب‌دیدگی در اجتماع و خانواده تعریف شود و ضمن حفظ نهاد خانواده، کرامت زن نیز مورد توجه قانونگذار قرار گیرد.
وی افزود: بر همین اساس رویکرد لایحه را رویکرد حل مسئله تعریف کردیم و سعی کردیم با تعریف اقدامات پیشگیرانه، حمایتی و کیفری این هدف را محقق کنیم.
رئیس فراکسیون زنان و خانواده مجلس تصریح کرد: در لایحه ضمن تقسیم کار بین دستگاهی، از زنان در مقابل سوءرفتار در محیط‌های عمومی، کار، آموزشی و... حمایت صورت گرفته است.
وی اضافه کرد: در اقدامات پیشگیرانه تعریف‌شده در لایحه، آموزش و آگاهی‌بخشی به زنان و مردان، مهارت‌افزایی، بهبود فضای کالبدی شهری و... در نظر گرفته شده، در بخش حمایتی نیز برای زنان و خانواده‌هایی که درگیر آسیب‌دیدگی هستند، خدمات مشاوره و مددکاری و سایر اقدامات حمایتی تعریف شده است.
قاسم‌پور با بیان اینکه سعی شد در بخش کیفری برخی خلأهای قانونی پوشش داده شود، ادامه داد: مثلاً درخواست یا پیشنهاد رابطه نامشروع با زن و تشدید مجازات این جرم در محیط های کاری، یا اجبار زن به ازدواج، یا برخی سنت‌های غلطی که آسیب‌های جدی به همراه دارد و مصداق بارز ظلم به زن است مثل خون‌بس و... در این لایحه مورد توجه قرار گرفته است.
وی افزود: به طور کل تلاش کردیم سلسله اقداماتی همه‌جانبه در بخش‌های مختلف آموزشی، رسانه‌ای، مشاوره‌ای، حقوقی و... تعریف کنیم تا زنان در عرصه اجتماعی و خانواده احساس کرامت و امنیت بیشتری داشته باشند.
وی با اشاره به نگاه کشورهای غربی به زنان و خانواده ایرانی، درباره میزان اثرگذاری این لایحه بیان کرد: یک نگاه منفی که کشورهای غربی به ایران دارند و متأسفانه در سال‌های اخیر با بازی‌گردانی جریان‌های برانداز و دشمنان نظام پررنگ‌تر شده این است که جمهوری اسلامی ایران نسبت به زنان بی‌توجه است؛ در حالی‌که حقیقتاً آن‌چه پس از انقلاب اسلامی در عرصه زنان رقم خورد این بود که راه سومی پیش پای زن ایرانی قرار گرفت تا بتواند استعدادهای خود را به ظهور و بروز برساند و مسئولیت اجتماعی خود را با ملاحظات خانوادگی و با در نظر گرفتن استعدادها و اشتیاق خود محقق سازد.
رئیس فراکسیون زنان و خانواده مجلس گفت: جمهوری اسلامی تاکنون سعی کرده موانع موجود در این مسیر را مرتفع کند. اگرچه نمی‌توان منکر کاستی‌ها بود. بخشی از این کاستی‌ها هم در نتیجه غالب‌شدن نگاه‌های غربی و بعضاً متحجر در جریان سیاست‌گذاری‌ها و برنامه‌ریزی‌ها بوده. در هر حال، این لایحه چارچوبی در داخل برای حمایت بیشتر از زنان فراهم می‌کند و نشان دهنده داشته های رویکرد جمهوری اسلامی به مساله زن است.
قاسم‌‌پور در پاسخ به این سوال ک این لایحه تا چه میزان می تواند از حقوق زنان و خانواده دفاع کند؟ گفت: ما تلاش خود را کردیم که تا حد امکان و با توجه به نظرات مختلف کارشناسی و نخبگانی و دستیابی به اجماعی نظری، دفاع از حقوق زنان و خانواده را به صورت توأمان در لایحه داشته باشیم.
وی درباره اینکه آیا این لایحه پاسخگوی مطالبات حوزه زنان خواهد بود نیز توضیح داد: حوزه زنان در ساحت تقنین خلأهایی دارد و این لایحه قطعاً همه مطالبات زنان را تأمین نخواهد کرد اما به نظر می‌رسد می‌تواند بخش مهمی از مسائل زنان را پوشش دهد و مطالبات را پیش برد.
رئیس فراکسیون زنان و خانواده مجلس در پاسخ به این پرسش که با توجه به اهمیتی که این مسئله دارد، از نمایندگان مجلس چه انتظاری دارید؟ گفت: طی دو سال اخیر در کمیسیون اجتماعی به عنوان کمیسیون اصلی بررسی لایحه، زحمات بسیاری برای اصلاح نسخه ارسالی از دولت کشیده شد. با گروه‌های مختلف اندیشه‌ای و افراد و کارشناسان متعددی جلساتی داشتیم و طی بحث‌ها و گفت‌وگوها و رفت و برگشت‌ ایده‌ها به این نسخه دست یافتیم. ضمن آن‌که سعی کردیم در ارتباط و تعامل با دستگاه‌های مجری هم تکالیف دستگاه‌ها را واقعی‌تر تعریف کنیم تا قانون در فرآیند اجرا دچار مشکل و مانع نباشد. در هر صورت، این انتظار را از همکاران خود در مجلس داریم که در صحن به لایحه رأی مثبت دهند.
قاسم‌پور در پایان گفت: در این هفته این لایحه در دستور صحن است و به رأی نمایندگان گذاشته خواهد شد.
پایان پیام/*

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
لایحه حمایت از زنان، لایحه زنان و خانواده، فاطمه قاسم‌پور، لایحه پیشگیری از آسیب‌دیدگی زنان،
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
سیاست داخلی
V
آرشیو