رئیسی: کسانی که در آموزش و پرورش روحیه تحول ندارند از مسیر تحول کنار بروند

رئیس‌جمهور گفت: اساتید و دانشجویان دانشگاه فرهنگیان نقش مهمی در تحقق سند تحول آموزش و پرورش دارند تا این سند نه در سخن بلکه در عمل بتواند جای خود را در آموزش و پرورش و به ویژه در مدارس پیدا کند.
رئیسی: کسانی که در آموزش و پرورش روحیه تحول ندارند از مسیر تحول کنار بروند
1402/02/17 - 13:56
تاریخ و ساعت خبر:
147916
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - سید ابراهیم رئیسی ظهر امروز در مراسم گرامیداشت مقام معلم در دانشگاه فرهنگیان با بزرگداشت روز معلم و شهید مطهری، اظهار کرد: همه از رهنمودهای مقام معظم رهبری در روز معلم بهره بردیم. جامع ترین سخنان در رهنمودهای رهبر معظم انقلاب اسلامی وجود داشت که مخاطب هم شما بودید و هم من و همکارانم در دولت. اقتضای اجرای منویات رهبری این است که ابتدا در وزارت آموزش و پرورش و سپس در همه بخش های دولت همه همت کنند برای تحقق این منویات.
وی ادامه داد: ایجاد تحول یعنی وضع موجود را خوب شناختن و آن را به وضع مطلوب هدایت کردن و رفع کاستی‌ها و تقویت نقاط قوت یک اتاق اندیشه‌ورزی می‌خواهد که بهترین جا برای این کار دانشگاه فرهنگیان است. بهترین مشاوران برای برنامه‌ریزی دانشگاه فرهنگیان است و این دانشگاه باید مورد مشورت قرار گیرد. اساتید و دانشجویان آینده ساز این دانشگاه نقش مهمی در تحقق سند تحول آموزش و پرورش دارند تا این سند نه در سخن بلکه در عمل بتواند جای خود را در آموزش و پرورش و به ویژه در مدارس پیدا کند.
رئیس‌جمهور خاطرنشان کرد:‌ این حرف درستی است که باید تحول را در مدرسه آغاز کرد و من تاکید دارم که وزارت آموزش و پرورش حتما از نگاه‌ها و نظرات اساتید و دانشجویان این دانشگاه استفاده کند. این طور نشود که برنامه‌ای ارائه شود و مجریان امروز و آینده نسبت به این برنامه بیگانه باشند یا نسبت به این برنامه تبیین نشده باشند.
وی تاکید کرد: در حوزه آموزش و پرورش چهار دهه تجربه را پشت سر گذاشته‌ایم. نباید بعد از این کماکان نگاه آزمون و خطایی داشته‌باشیم. دوره آزمون و خطا گذشته است. تاکید دارم که مهمترین دستور کار شورای عالی آموزش و پرورش اجرای فرمایشات رهبری است و باید بررسی کند که چرا سند بنیادین آموزش و پرورش هنوز اجرایی نشده‌است. اگر کسانی در مجموعه مدیریت آموزش و پرورش هستند که آمادگی و روحیه تحول را ندارند و به وضع موجود عادت کرده باشند نمی گویم با آنها برخورد شود یا کنار گذاشته شوند اما حتما از مسیر تحول کنار بروند تا در این حوزه تحول ایجاد شود. انتخاب مدیران باید مبتنی بر نگاه تحولی باشد. همه سطوح مدیریتی باید نگاه تحولی داشته باشند تا تحول رخ دهد. کانون تحول در آموزش و پرورش، دانشگاه فرهنگیان است. باید نگاه همراه باشد با پیشرفت، خلاقیت، ابتکار و نوآوری و مهارت آموزی و مهارت افزایی. کشور به این نگاه نیاز دارد.
رئیسی همچنین با بیان اینکه یکی از حوزه‌های لایحه رتبه‌بندی معلمان که پیگیری و بعد از ۱۱ سال اجرایی شد، توجه به معیشت معلمان بود، افزود: تکریم معلمان، حفظ کرامت و شان معلمان و کیفیت کار معلمان و معیشت معلمان مورد توجه است. در افکار عمومی اینگونه تصور شد که رتبه بندی معلمان مساوی با معیشت آن‌هاست که این مساله فقط یک بخش از رتبه‌بندی است و همه مسائل فقط معیشت نیست. البته نیاز معیشتی معلم باید برطرف شود اما منزلت، کرامت و شان معلم حتما باید حفظ و بر کیفیت کار معلم افزوده شود. بنابراین دانشگاه فرهنگیان و رشته معلمی با سایر رشته‌ها فرق می‌کند. ما می‌خواهیم بچه‌های این کشور را دست معلمان بدهیم. کسانی که شرایط لازم را داشته باشند حتما باید تبدیل وضعیت شوند. پسندیده نیست که حقوق معلمان حق‌التدریس با تاخیر پرداخت شود. باید در زمان خودش این حقوق پرداخت شود این وظیفه دستگاه‌های اداری است.
رئیس جمهور همچنین با بیان اینکه هزینه‌های نظام آموزش و پرورش در دولت هرچند قابل توجه است اما معتقدیم این هزینه‌ها، سرمایه‌گذاری است و نباید نگران هزینه کردن بود، گفت: میزان بهره‌وری آموزش و پرورش باید مورد ارزیابی ماهانه، هفتگی و روزانه قرار گیرد. کاهش میزان بهره‌وری موجب نگرانی است بنابراین همواره باید افزایش کارآمدی مورد توجه باشد.
ایسنا
انتهای پیام/ن

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
سید ابراهیم رئیسی،آموزش و پرورش،رئیس‌جمهور
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
سیاسی
V
آرشیو