گزارش بین‌الملل «زنان نیوز»

غرب به نتیجه رسید ؛ افزایش دینداری بر کاهش جرم و بزهکاری تاثیر مستقیم دارد

مذهب جوانان را از پیامد‌های مضری مانند خودکشی یا جنایت مصون می‌دارد و به آن‌ها کمک می‌کند تا در جوامع محروم انعطاف‌پذیر باشند.
غرب به نتیجه رسید ؛ افزایش دینداری بر کاهش جرم و بزهکاری تاثیر مستقیم دارد
1402/03/22 - 08:59
تاریخ و ساعت خبر:
149461
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - از البرز؛ نتیجه مطالعات گسترده ۶۶ ساله، بایرون جانسون استاد برجسته علوم اجتماعی دانشگاه بیلور آمریکا گزارش می‌دهد: اخیراً علاقه روزافزونی به نقش نهاد‌های دینی و سازمان‌های مذهبی در مقابله با معضلات مختلف و به‌ویژه آسیب‌های اجتماعی مانند جرم و بزهکاری افزایش یافته است.
در نتیجه، درک ماهیت رابطه بین دین و جرم ممکن است، بینش‌های بسیار مورد نیاز را برای کمک به تصمیم گیرندگان و شاغلین در اجرای یک سیستم عدالت کیفری مؤثرتر ارائه دهد.
برای مثال، تحقیقات دقیق می‌تواند داده‌های مهمی را برای ارزیابی نقش هزاران نفر از افراد با انگیزه‌ایمان، عبادت‌گاه‌ها و سایر گروه‌های مبتنی بر‌ایمان علاقه‌مند به کاهش جرم و برنامه‌های بازپروری مجرم به دست آورد.
رویکرد‌های مبتنی بر‌ایمان برای راهنمایی جوانان در معرض خطر، درمان مواد مخدر، عدالت ترمیمی، بازسازی شناختی مجرمان یا تحول معنوی زندانیان در حال حاضر در اکثر جوامع وجود دارد.
بنابراین، درک اینکه چگونه دین می‌تواند از جرم و جنایت جلوگیری کند یا به جوانان محله‌های بد کمک کند تا علی‌رغم محیط اطراف خود انعطاف‌پذیر باشند، یک موضوع مهم و مرتبط با سیاست است.
حقیقات می‌تواند به ما کمک کند نه تنها بفهمیم که چگونه‌ایمان ممکن است اهمیت داشته باشد، بلکه چگونه این رویکرد‌های مبتنی بر‌ایمان را می‌توان اصلاح و بهبود بخشید تا تأثیر بیشتری بر اهداف مدنی مشترک - مانند کاهش جرم و امنیت عمومی - که برای همه ارزشمند است، داشته باشد.
یکی از اولین مطالعاتی که نور جدیدی بر رابطه دین و جنایت می‌افکند نه یک جرم‌شناس، بلکه توسط یک اقتصاددان به نام ریچارد فریمن در دانشگاه هاروارد انجام شد.
از آنجایی که بزهکاری و جرم و جنایت به شدت در مناطق فقر‌زده یا آنچه دانشمندان علوم اجتماعی دوست دارند، جوامع بی‌سازمان اجتماعی بنامند متمرکز است، فریمن بر پروژه‌های مسکن و جوامع فقیر در بوستون، شیکاگو و فیلادلفیا تمرکز کرد.
اگرچه این درست است که جرم و جنایت در جوامع محروم متمرکز است، اما این نیز درست است که اکثر جوانان فقیر شهری به جرم و جنایت و انحراف روی نمی‌آورند، حتی اگر در مکان‌هایی زندگی می‌کنند که میزان جرم و جنایت بیشتر از حد معمول است.
مطالعه فریمن به ویژه مفید بود زیرا عواملی را شناسایی کرد که به این نوجوانان کمک کرد تا به «جوانان تاب‌آور» تبدیل شوند - بچه‌هایی که با وجود محله‌های بدی که در آن زندگی می‌کنند از مشکل دوری می‌کنند. بیش از یک دهه بعد، مطالعه فریمن در سال ۱۹۸۶ را تکرار کردم و به حمایت تجربی قوی از نتیجه‌گیری‌های او دست یافتم - مشارکت فعال در یک کلیسا نقش محافظتی حیاتی ایفا می‌کند و به جوانان کمک می‌کند تا در برابر تأثیرات منفی زندگی در محیط‌های فقیرانه اقتصادی مقاوم باشند.
با کمک تعدادی از مطالعات مهم در طول دو دهه گذشته، و چندین بررسی سیستماتیک این نشریات علمی، روشن شده است که ادبیات تحقیق دین و جنایت همانطور که برخی از محققان به طور گمراه‌کننده پیشنهاد کرده‌اند، بی‌نتیجه نیست. این بررسی‌ها شواهد ثابت و فزاینده‌ای را مستند می‌کنند که نشان می‌دهد افزایش تعهد یا مشارکت مذهبی به افراد کمک می‌کند تا از جنایت و بزهکاری اجتناب کنند.
اما آیا این یافته‌های تحقیقاتی با تحقیقات اخیر سازگار است؟ به منظور پاسخ به این سؤال، اخیراً جامع‌ترین بررسی سیستماتیک انجام شده تا به امروز در مورد ادبیات تحقیق مربوطه در مورد دین و جنایت را تکمیل کردم. این بررسی ۲۷۳ مطالعه در مورد دین و جنایت را که بین سال‌های ۱۹۴۴ و ۲۰۱۰ منتشر شد، نشان می‌دهد. ۹۰ درصد از مطالعات (۲۴۷ از ۲۷۳) افزایش دینداری را با کاهش معیار‌های مختلف جرم و بزهکاری مرتبط می‌دانند. تنها دو مورد از ۲۷۳ مطالعه گزارش می‌دهند که مذهب با پیامد‌های مضر مرتبط است.
به عنوان مثال، یک ارزیابی از (IFI)، یک برنامه زندان مبتنی بر‌ایمان واقع در واحد کارول ونس در ریچموند، به این نتیجه رسید که فارغ‌التحصیلان برنامه IFI نسبت به گروه مشابه زندانیان، به طور قابل‌توجهی نرخ دستگیری کمتری پس از آزادی از زندان داشتند. عدم شرکت در IFI (۱۷. ۳ درصد در مقابل ۳۵ درصد). به طور مشابه، کسانی که برنامه IFI را تکمیل کردند، نسبت به گروه مقایسه، به میزان قابل توجهی کمتر از گروه مقایسه شدند (۸ درصد در مقابل ۲۰. ۳ درصد).
به زبان ساده، افزایش دینداری با کاهش جرم همراه است. وزن این شواهد به ویژه در پرتو این واقعیت جالب است که دین همچنان توسط بسیاری نادیده گرفته می‌شود. برای مثال، بیهوده به دنبال یافتن هرگونه ارجاع به دین در کتاب‌های درسی جرم‌شناسی و عدالت کیفری است. این به این دلیل است که بسیاری از دانشمندان علوم اجتماعی، علیرغم شواهدی که نشان می‌دهد مذهب یک عامل محافظتی مهم است، نقشی را که دین در کاهش جرم بازی می‌کند نادیده گرفته یا نادیده می‌گیرند.
با بیان متفاوت، مذهب جوانان را از پیامد‌های مضری مانند خودکشی یا جنایت مصون می‌دارد و به آن‌ها کمک می‌کند تا در جوامع محروم انعطاف‌پذیر باشند.
حتی قانع‌کننده‌تر این واقعیت است که بیشتر مداخلات مبتنی بر‌ایمان تمایل به انجام داوطلبانه دارند و در نتیجه مقرون به صرفه هستند. در عصر دولت مبتنی بر شواهد و مبارزات اقتصادی بی‌سابقه، به نظر می‌رسد عاقلانه‌تر است که به احتمالات فراوانی که مذهب و رویکرد‌های مبتنی بر‌ایمان می‌توانند در مورد مسائل جنایت و عدالت به همراه داشته باشند، توجه‌اندیشمندانه‌تری داشته باشیم.
جانسون استاد برجسته علوم اجتماعی در دانشگاه بیلور و نویسنده کتاب «خدای بیشتر، جنایت کمتر»: چرا‌ایمان مهم است و چگونه می‌تواند اهمیت بیشتری داشته باشد، را منتشر کرده است.
انتهای پیام/*

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
جوانان، مذهب، دین، آسیب اجتماعی، فارغ التحصیلی
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
بین الملل
V
آرشیو