بانوی قرآنی و هنرمند روستایی چشم انتظار ، گوشه چشمی از حمایت مسئولین

روایت خانم سابکی از ترک تحصیل بخاطر ازدواج تا اخذ مدرک بین المللی/ هنرمند ورزشکاری که چادر مانع پیشرفتش نشد!

روایت کبری سابکی هستم از آهالی روستای محروم و دورافتاده چاه ملک که در فاصله ی ۲۰ کیلومتری شهرستان ریگان قرار دارد
روایت خانم سابکی از ترک تحصیل بخاطر ازدواج تا اخذ مدرک بین المللی/ هنرمند ورزشکاری که چادر مانع پیشرفتش نشد!
1402/06/07 - 09:15
تاریخ و ساعت خبر:
162802
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - خانم کبری سابکی از بانوان هنرمند و کارآفرین یکی از روستاهای شهرستان ریگان استان کرمان است که توانسته با شناخت توانمندی ها و علاقمندی های خود در چندین رشته هنری از جمله صنایع دستی ( بومی - محلی )، آرایشگری در قواره بین المللی گام های محکمی بردارد .
وی که در کنار کسب مهارت و کمک به اقتصاد خانواده ، دلمشغولی زیاد فرهنگی به ویژه برای دختران و زنان جوان روستا دارد ، با برگزاری کلاس های آموزشی قرآن و حضور با حجاب اسلامی در جامعه به ویژه جوامع بین المللی ، مبلغ و معرفی توانمند و تأثیرگذار در معرفی زن مسلمان ایرانی است .
خبرنگار زنان نیوز، گفت وگویی با این بانوی موفق کارآفرین که گلایه هایی هم از مسؤلین حامی کارآفرینان دارد ، انجام داده است که خواندن آن خالی از لطف نیست.
بانوی کارآفرین از دل روستای محروم در 20 کیلومتری شهرستان ریگان
بوی گل و گلاب از کوچه هایش می آید و مرد و زن دنبال کار و زندگی هستند و برای خودشان برنامه ای دارند و از کسی توقعی هم ندارند و همیشه دست شکرشان بالاست و کسی هم از دیگری رنجیده خاطر نمی شود...
وی در ابتدای کلام بابیان اینکه بنده، کبری سابکی هستم از آهالی روستای محروم و دورافتاده چاه ملک که در فاصله ی ۲۰ کیلومتری شهرستان ریگان قرار دارد، گفت: به دلیل فرهنگ و رسم و رسومات منطقه ی محل زندگی ما دختران را خیلی زود به خانه بخت میفرستند و بنده نیز از این قائله مستثنی نبودم و مرا ۹ سالگی به خانه بخت فرستادند.

بحمدالله ازدواج خیلی خوبی داشتم و تشکیل خانواده هیچوقت جلوی پیشرفت من را نگرفت و مرا از رسیدن به آرزوهایم باز نداشت.
وقتی ازدواج مانع ادامه تحصیل برای دختر با استعداد روستا می شود !
این بانوی کارآفرین روستایی ادامه داد : به نظر من ، همسر خوب همیشه باعث پیشرفت انسان می شود . همسرم در سختی ها و آسانی ها کنارم بود و هست و مرا حمایت می کند.
با اینکه ازدواج کرده بودم درسم را ادامه دادم . دوران دبستانم را در روستای چاه ملک گذراندم. خیلی علاقه داشتم برای ادامه تحصیل در مقطع راهنمایی ثبت نام کنم اما به دلیل اینکه در روستای ما برای مقطع بالاتر مدرسه وجود نداشت و میبایستی برای ادامه تحصیل به روستای رحمت آباد می رفتم و بعد هم وضعیت تأهلم، مدیر مدرسه از ادامه تحصیلم جلوگیری کرد و ثبت نام نشدم !

کشف استعدادها و پرداختن به علاقمندی ، راز موفقیت خانم سابکی
وی در حالیکه گویی هنوز حسرت آن روزهای از دست رفته را می خورد ، افزود : آنها گفتند که ما متاهل پذیرش نمیکنیم! متأسفانه وقتی دیدم نمی‌گذارند ادامه تحصیل بدهم رفتم سراغ بقیه کارهایی که به فراگیری آنها علاقه داشتم ، هنرهایی مانند آرایشگری ... با وجود دو تا فرزند این حرفه را ادامه دادم و در کنار این برنامه های آموزشی توجه به ورزش و سلامت روح و جسم را اولویت کارم قرار دادم و در باشگاه بدنسازی و دفاع شخصی ثبت نام کردم و اکنون کمربند قهوی دفاع شخصی را گرفتم.
جهاد تبیین هنرمند قرآنی روستا در عرصه فرهنگی در جوامع بین المللی!
سابکی با اشاره به اینکه ورود به کارهای فرهنگی -عقدیتی یکی دیگر از اقداماتی بود که با توکل به خدا و حمایت خانواده به آن پرداختم، گفت : ابتدا در منزل خودم ، کلاس روان خوانی و حفظ قرآن برای بچه ها برگزار کردم و سالانه 20 شاگرد قرآنی تربیت می کنم که حافظ قرآن یا مشغول به حفظ قرآن هستند .
این بانوی کارآفرین روستایی ادامه داد : با عشق و علاقه ایی که به حرفه ی آرایشگری داشتم بر خودم لازم دانستم که این علاقه ایی که به ارایشگری دارم در سطح بین‌المللی ادامه بدهم و رسیدن به این هدف را برای آینده کاری ام واجب می دانستم .

برای تبلیغ عفاف و حجاب و نشان دادن حیای زن ایران تصمیم گرفتم با پوشش اسلامی وارد محیط بین المللی ترکیه شوم با حفظ حجابم با حفظ پوشش اسلامی مؤفق به اخذ مدرک شدم.
وی با تأکید بر اینکه من چون مدرک بین المللی گرفتم، دوست دارم در همین روستا دور افتاده یک محیط آموزشگاهی ایجاد کنم، بیان کرد: اما متأسفانه مسئولین با من همکاری نمی کنند . برای مثال با درخواست وام برای‌ توسعه کارم و ورود به مرحله ی آموزشگاهی موافقت نشد ! ؟
این بانوی هنرمند ریگانی افزود : با اینکه یک بانوی کارآفرین روستایی هستم و می توانم با آموزش بانوان روستا هم کمکی به اقتصاد آنها داشته باشم و هم با رفت و آمد سایر همشهری ها روستا را رونق بخشیم اما تا کنون مساعدتی انجام نشده است!
سابکی با اشاره به اینکه شغل بیشتر مردم اینجا سوخت بری است، بیان کرد : اگر من میحط این کار را ایجاد کنم اکثریت بانوان به این شغل روی می اورند و مشغول به کار میشوند و همین کار باعث میشود همسران کمتری از انها دنبال سوخت بری برود
وی در پایان گفت وگو با اشاره به اینکه بنده در حرفه پته دوزی و دوخت لباس سنتی (لباس بلوچی) نیز جز حرفه ای ها هستم اما سرمایه ای ندارم که آموزش را شروع کنم، اظهار امیدواری کرد تا « ان شاءالله مسئولین حمایت کنند تا ما بتوانیم ایجاد اشتغال کنیم...»
انتهای پیام/*

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
#کرمان #ریگان #اشتغال
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
استان ها
V
آرشیو