مسئول نهضت پیشرفت بانوان شهرستان فهرج

پیشگامی زنان در انقلاب علیه ظلم و فساد از طلیعه ظهور تا انقلاب اسلامی ایران

زنان در طلیعه ظهور اسلام از پیشگامان عرصه ایمان بودند.به نقل همه مورخان حضرت خدیجه(س) نخستین کسی بود که به رسول خدا(ص) ایمان آورد و اولین شهید در راه اسلام پدر و مادر عمار(یاسر و سمیه) بودند.
پیشگامی زنان در انقلاب علیه ظلم و  فساد از طلیعه ظهور تا انقلاب اسلامی ایران
1402/11/25 - 09:36
تاریخ و ساعت خبر:
190116
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - از کرمان - اینکه اسلام نگاه متفاوت همراه با کرامت به زن را نه تنها تبلیغ بلکه در دستور العمل های خود قرار داده امری اظهر من الشمس است . زن در اندیشه ها و آموزه های اسلامی هم پای مردان به درجات عالی انسانی و معرفتی دست می یابد و درخور توانمندی ها و ذات وجودی اش مسئولیت های مختلفی بر عهده می گیرد که شأن او را به مراتب ارتقا می بخشد . یکی از این نقش ها ، نقش دختری ، همسری و مادری است ، چیزی که اندیشه های غربی آن را ترد می کنند و با تقبیح این نقش هاست که بزرگترین آسیب ها به نظام خانواده و جامعه شان وارد کرده اند . به مناسبت مبعث پیامبر اسلام (ص) و اعیاد شعبانیه با شهمرادی مسئول نهضت پیشرفت بانوان شهرستان فهرج گفت وگویی انجام داده ایم .
⬅️لطفا در رابطه با جایگاه زنان در سیره نبوی توضیحاتی ارائه بفرمائید؟
در طلیعه ظهور اسلام زنان از پیشگامان عرصه ایمان بودند.به نقل همه مورخان حضرت خدیجه(س) نخستین کسی بود که به رسول خدا(ص) ایمان آورد و اولین شهید در راه اسلام پدر و مادر عمار(یاسر و سمیه) بودند.
البته زنان دیگری هم بودند که به خاطر اسلام آوردن شکنجه های فراوانی را به دل و جان خریدند.
احترام به شخصیت زنان و ارزش گذاری به آنان در سنت نبوی در یک جریان تاریخی که حضرت با سخن منطقی دختر تمیمه او را تائید کرد و نظر او را پسندید و فرمان مطابق نظر دختر تمیمه را فرمودند نشانگر احترام به شخصیت زن در اجتماع است.
در برخورد و رفتارهای حضرت از ابتدای رسیدن به مقام رسالت تا آخرین روزهای عمر ایشان نظاره گر رفتارهای معمول،معقول و منطقی و انسانی در معاشرت با زنان در جامعه بوده و همیشه این موارد در تاریخ بسیار ذکر شده است.
⬅️ لطفا در رابطه با نقش حضرت محمد(ص) به عنوان احیاگر هویت زن توضیحاتی ارائه نمائید؟
رسول اکرم(ص) در خصوص موقعیت زنان،سنت شکنی با جامعه آن روز عرب نموده و انسانهای برجسته رد از میان زنان و مردان به لحاظ دارا بودن فضائل اخلاقی معرفیمی نماید.از رسول خدا(ص)نقل است که علم طلبی را برای زنان مانند مردان لازم و آن را فریضه دانسته و هیچ زن و مردی را از قاعده مستثنا نکرده است.در جایی دیگر پیامبر اسلام مردانی که حق همسر خود را از بین ببرند را ملعون می شمارد اما در مقابل هرگز زنی را نفرین نمی کند.
پیامبر(ص) در تاکید رفتار محبت آمیز، تاکید خداوند را نیز مطرح می کند و می فرماید خداوند تبارک و تعالی می فرمایند:نسبت به زنان رئوف تر از مردان باشید.
برخلاف جامعه آن روز عرب که زن در آن فقط ابزاری در دست مردان و از جایگاهی حتی پست تر از حیوانات برخوردار بود.حضرت محمد(ص) با دین خود برای زنان جایگاه ویژه ای قائل شدند که نه تنها در آن زمان غیر قابل تصور بود بلکه دنیای امروز هم با همه ادعایش در ایجاد حقوق مساوی میان زن و مرد، هنوز نتوانسته راه اعتدال را به طوری که همه اعضای جامعه در جایگاه اصلی خود خود قرار گیرند را در پیش گیرد‌و این نشان از نبوغ الهی پیامبر خاتم دارد‌.
انتهای پیام/*

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
#کرمان #جایگاه_زن
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
کرمان
V
آرشیو