انتخابات اصلح از دیدگاه آیات و روایات

از دیگر معیارهای مسئولیت‌های بزرگ، رسیدن به بلوغ رشدی و علمی است. اگر برای مسئولیت تکلیفی چون نماز و روزه بلوغ عقلی لازم است و در شرط ازدواج نکاح بیان شده است (نساء، آیه ۶)؛‌در مسئولیت‌های بزرگ، بلوغ علمی و رشدی مطرح شده است. هرچه مسئولیت بزرگ‌تر باشد بلوغ کاملی‌تری از نظر عقلی لازم است.
انتخابات اصلح از دیدگاه آیات و روایات
1403/03/22 - 19:50
تاریخ و ساعت خبر:
194424
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - تهران بزرگ - حسنینان از بانوان بسیجی سپاه محمد رسوال الله تهران بزرگ در یادداشتی با موضوع انتخاب اصلح از دیدگاه آیات و روایات نوشت : همه انسان‌ها در سرنوشت خود سهیم هستند و در انتخابات قرآن،‌ اهل‌بیت(ع) و سخنان مقام معظم رهبری ملاک است. سؤال این است که انتخاب اصلح چیست؟ چون کسانی که شورای نگهبان تعیین می‌کند همگی صالح هستند.
در نظام اسلامی، انتخابات تنها به عنوان یک حق برای مردم نیست بلکه به عنوان یک وظیفه و تکلیف دینی و ملی همگانی بوده و در تمام انتخاباتی که به هر منظور پیش می‌آید شرکت کنند.
امت اسلامی در انتخابات وظیفه حساسی دارند لذا باید فردی را که می‌خواهند انتخاب کنند، فقط برای رضای خدا و مصلحت امت اسلامی باشد و در انتخاب آن‌ها هیچ گونه انگیزه ای، “غیر از انتخاب اصلح که تنها راه حاکمیت صالحان است”، نداشته باشند
با مطالعه و بررسی متون دینی بویژه قرآن کریم، برخی معیارها برای احراز صلاحیت افراد جهت پذیرش مسئولیت می‌توان یافت که به برخی از مهمترین آنها اشاره می‌شود:
اخلاق نیک
خداوند پس آنکه حضرت محمد (ص) را به رسالت برگزید در وصف او بر اخلاق نیک پیامبر (ص) تاکید فرمود: «وانک لعلی خلق عظیم» (قلم، ۴) و در آیه ۱۵۹ آل عمران خطاب به پیامبر می‌فرماید «اگر تو دارای خلق نیک نبودی قطعا مردم از گرد تو پراکنده می‌شدند». بر اساس این آیات نخستین ویژگی حاکم یا فرد مسئول، برخورداری از اخلاق نیک است…

صداقت
در آیه ۸۸ سوره هود، آن حضرت به قومش می‌فرماید: «من از جانب خداوند برگزیده شدم تا شما را اصلاح کنم و قصدی جز اصلاح شما ندارم تا آنجا که بتوانم» از این جمله حضرت هود که به قومش می‌فرماید «ما ارید الا الاصلاح مااستطعت» یعنی در حد توانم اصلاح خواهم کرد، می‌توان اهمیت صداقت را دریافت. فرد مسئول یا کسی که قرار است مسئولیتی را بپذیرد نباید قول و وعده‌های بیهوده و خارج از توان خود به مردم بدهد. دروغ گفتن برای رسیدن به یک منصب، شایسته یک انسان مومن نیست.
امانتداری و توانمندی
خداوند در آیه ۵۸ سوره مبارکه «نساء» می‌فرماید: «إِنَّ اللّهَ یَأْمُرُکُمْ أَن تُؤدُّواْ الأَمَانَاتِ إِلَي أَهْلِهَا؛ «خدا به شما فرمان مي‏دهد که امانت‏ها را به صاحبان آنها رد کنید» منصب و مقام یکی از مهمترین امانتهاست که باید به اهلش واگذار شود. حضرت علی علیه‌السَّلام در عهدنامه مالک می‌فرمایند: «اخْتَبِرْهُمْ بِمَا وُلُّوا لِلصَّالِحِینَ قَبْلَکَ فَاعْمِدْ لِأَحْسَنِهِمْ کَانَ فِی الْعَامَّهِ أَثَراً وَ أَعْرَفِهِمْ بِالْأَمَانَه»؛ «آنان را بیازمای به خدمتی که برای والیانِ نیکوکار پیش از تو، عهده‌دار بوده‌اند و بر آن کس اعتماد کن که میان همگان، اثری نیکو نهاده و به امانت از همه شناخته‌تر است و امتحان خود را پس داده.(نهج‌البلاغه، نامه، ۵۳)
روایت پیامبر مکرم اسلام صلی‌الله‌علیه‌وآله در این رابطه بسیار گویاست که می‌فرماید کسی که به کاری گماشته می‌شود، در حالی‌ که می‌داند در میان مسلمانان فردی وجود دارد که برای آن مسئولیت شایسته‌تر، و به قرآن و سنت آگاه‌تر است، در این صورت، قطعاً به خدا و رسول خدا و همه‌ مؤمنان خیانت کرده است.
از جنس مردم بودن
ملاک کاندیدای اصلح از جنس مردم بودن و دلسوز و مهربان بودن است. کاندیدایی که مردمی نباشد، دلسوز و مهربان نسبت به اقشار مستضعف و محروم هم نخواهد بود. در آیه ۱۲۸سوره «توبه» خداوند می‌فرماید؛«لَقَدْ جَاءکُمْ رَسُولٌ مِّنْ أَنفُسِکُمْ عَزِیزٌ عَلَیْهِ مَا عَنِتُّمْ حَرِیصٌ عَلَیْکُم بِالْمُؤْمِنِینَ رَؤُوفٌ رَّحِیمٌ؛ قطعاً براي شما پیامبري از خودتان آمد که بر او دشوار است‏ شما در رنج بیفتید او به هدایت شما حریص و نسبت به مؤمنان دلسوز و مهربان است» فرد مسئول باید مردمی باشد تا بتواند خدمت کند و نسبت به حل مشکلات آنها دغدغه داشته باشد. به تعبیر مقام معظم رهبری: «انتخابات در کشور ما باید مسابقه‌ای برای خدمت باشد، نه مسابقه‌ای برای کسب قدرت.
عدم دوستی با دشمنان
در سوره نساء خداوند تمایل به دوستی با بیگانگان و دشمنان اسلام را از خصلت منافقان دانسته است. امروز از مهمترین ویژگی کاندیدای اصلح عدم دوستی با دشمنان نظام اسلامی است. دشمنانی که از هر فرصتی برای ضربه زدن به نظام و انقلاب استفاده می‌کنند. دوستی با دشمنان ملت مسلمان ایران خیانت به ملت و آرمان‌ها و ارزش‌های مردم ایران است و تجربه نیز ثابت نموده که این کار نتیجه‌ای جز افزایش فشارها و تهدیدها نداشته است.
بلوغ رشدی و علمی
از دیگر معیارهای مسئولیت‌های بزرگ، رسیدن به بلوغ رشدی و علمی است. اگر برای مسئولیت تکلیفی چون نماز و روزه بلوغ عقلی لازم است و در شرط ازدواج نکاح بیان شده است (نساء، آیه ۶)؛‌در مسئولیت‌های بزرگ، بلوغ علمی و رشدی مطرح شده است. هرچه مسئولیت بزرگ‌تر باشد بلوغ کاملی‌تری از نظر عقلی لازم است. در آیات قرآنی از رسیدن به بلوغ اشد کامل سخن به میان آمده است که بسیاری از مردم در سن چهل سالگی بدان می‌رسند.
اما بلوغ رشدی کامل در علم و دانش نیازمند دوره‌های تخصصی علمی و عملی است که حضرت موسی(ع) ناچار می‌شود برای گذراندن این دوره نزد عالم ربانی برود. (کهف، آیه ۶۶) پیامبران مسئولیت‌های معمولی خود را با رسیدن به بلوغ اشد به عهده گرفته‌اند. (یوسف، آیه ۲۲؛ قصص، آیه ۱۴) حضرت ابراهیم(ع) نیز مسئولیت امامت را زمانی به دست آورد که با آزمونهای سختی مواجه شده و از آن بحران بیرون آمد، آنگاه بود که به این مسئولیت دست یافت. (بقره، آیه ۱۲۴) نشانه‌های این بلوغ در نوع رفتار شخص از جمله با وقاربودن در رفتار، گفتار سدید و استوار، مشورت با دیگران، سکوت و خاموشی متفکرانه، پاسخگویی پس از درنگ، افزایش آستانه صبر و استقامت و مانند آن نمایان می‌شود که در آیات قرآنی و آموزه‌های روایی به آنها اشاره شده است.
قدرت و توانمندی
« إِنَّ اللَّهَ اصْطَفاهُ عَلَیْکُمْ وَ زادَهُ بَسْطَةً فِی الْعِلْمِ وَ الْجِسْمِ »« خداوند او (طالوت) را بر شما برگزیده و او را در علم و قدرت وسعت بخشیده است »(سوره بقره، آیه 247)
در این آیه شریفه علم و توانایی ملاک گزینش طالوت از سوی خداوند معرفی شده است. این دو ملاک با تناسب هر کاری برای افرادی که عهده دار آن می شوند، ضروری است زیرا بدون برخورداری از توانایی علمی و جسمی لازم، امکان انجام مناسب آن کار وجود نخواهد داشت .
فرد اصلح که انتخاب می شود باید ملاک های بالا را داشته باشد .همانند شهید جمهورمان که تمامی این‌ملاک ها درونشان نهادینه شده بود .

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
انتخاب اصلح ، معیار انتخاب اصلح از دیدگاه قرآن ، معیار انتخاب اصلح ار منظر ایات و روایات
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
تهران بزرگ
V
آرشیو