ابعاد ملکوتی ازدواج پیامبر اکرم (ص) با حضرت خدیجه

رئیس تبلیغات اسلامی بیجار: حضرت خدیجه (س) بازوی محکمی برای همراهی در مسیر الهی پیامبر اسلام / ماموستا جعفری: حضرت خدیجه س بهترین الگوی عشق و دلدادگی برای زنان مسلمان است

۲۴ شهریورماه امسال مصادف است با سالروز ازدواج پیامبر خوبی‌ها با بزرگ بانوی عرب که در حجاب و عفاف زبان زد عام و خاص بود و همین تقوای اللهی ایشان بود که شایسته آغاز سلسله رسالت شد و مسیر هدایت نسل‌های بعدی به سبب همین ازدواج، روشنایی یافت و پویا ماند.
رئیس تبلیغات اسلامی بیجار: حضرت خدیجه (س) بازوی محکمی برای همراهی در مسیر الهی پیامبر اسلام / ماموستا جعفری: حضرت خدیجه س بهترین الگوی عشق و دلدادگی برای زنان مسلمان است
1403/06/24 - 10:09
تاریخ و ساعت خبر:
197877
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - کردستان : ایثار و وفاداری نسبت به یکدیگر اولین درس مهم در زندگی مشترک محسوب می‌شود که برای همه مسلمانان جهان الگوی ارزشمند و قابل‌توجه زندگی باشکوه پیامبر اسلام (ص) و حضرت خدیجه (س) است، آموزه‏ای که برای هیچ نسلی کهنه و قدیمی نیست و اگر برای آغاز یک شروع بی‌پایان زوج‌های جوان موردتوجه و دقت قرار گیرد، بقای آن پیوند را مادام‌العمر خواهد کرد.
بدون شک این جمله که می‌گوید «پشت سر هر مردم موفقی، بانوی حکیم و ایثارگر وجود دارد» حقیقت دارد، زیرا وقتی به زندگی پیامبر (ص) در هدایت و رهبری جامعه عرب که در جهالت و گمراهی شدید به سر می‌برند، بدون شک نقش حمایتی، حکمت، ایثار و همراهی حضرت خدیجه (س) آن چنان مهم و ضروری است که اگر نبود، امروز سرنوشت دین خدا رنگ دیگری به خود گرفته بود و چه‌بسا به روزگار انجیل و تورات گرفتار می‌شد.
مقام حضرت خدیجه (س) به‌عنوان اولین بانوی که به دین اسلام لبیک گفت به‌قدری شایسته است که ایشان در کنار چهار بانوی کامل این دنیای فانی و سرآمد بانوان روز حساب در کنار حضرت فاطمه (س)، حضرت مریم و حضرت آسیه قرار دارد و سایر بانوان تاریخ‌ساز و با عفاف جهان به مقام ایشان غبطه می‌خورند، زیرا ایشان مادر دومین بانوی عالم، حضرت فاطمه (س) هستند.
این سؤال را اینجا باید پرسید که پرداختن به زندگانی پیامبر (ص) و حضرت خدیجه (س)، در زندگی امروزی ما چه ضرورتی دارد؟ باید گفت که اسلام یک دین کامل و جامع برای تمام دوران و جوامع بشری است، الگوپذیری از این زندگی در پایداری زندگی جوانان آینده هم تأثیر مستقیم دارد.
ازدواج پیامبر (ص) و چگونگی عمل ایشان، الگو و ملاک‌های مهمی را برای جوانان امروزی دارد، در زندگی یک رشته اصول و قواعد اخلاقی و رفتاری میان زوجه وجود دارد که از یک چهارچوب خاص پیروی می‌کند، در زندگی بزرگان دین اسلام که ابتدا باید به پیامبر (ص) و حضرت خدیجه (س) اشاره داشت، مهم آن است که بانوی منزل چه خصوصیت‌های ویژه‌ای داشته باشد تا در زندگی یار و همراه باشد.
فضایل اخلاقی حضرت خدیجه (س) بود که پیامبر اسلام ایشان را برگزیدند
حجت‌الاسلام سعد الله جمادیان رئیس تبلیغات اسلامی شهرستان بیجار گفت: حضرت خدیجه (س) پیش از زندگی مشترک با پیامبر (ص) یکی از امانت‌داران امین قوم قریش محسوب می‌شدند، بانوی که این چنین با رعایت اخلاق و تکذیب نفس به چنین فضیلت والا رسیده بود، به‌سادگی و بدون زحمت دست نیافته بودند و ایشان پیش از آنکه به دین اسلام بیایند نیز در قوم خود به پاک‌دامن و اخلاق حسنه شهرت داشتند و سرآمد زنان هم عصر خود بودند.
وی افزود: فضیلت بارز دیگر آن حضرت در صفا و صمیمیت ایشان با خوش‌رفتاری و خوش‌اخلاقی بود، چنین فردی با این خصوصیت است که در عشق و علاقه به پیامبر زیبایی‌ها غرق می‌شود و در زندگی شخصی و تجاری، ذره‌ای اخلاق و عفاف و حجاب را فدای مشغله کاری نمی‌کند و آن‌چنان وضعیت موجود و موقعیت زمانی را مدیریت می‌کنند که گویی شخص پیامبر (ص) مستقیم بر اعمال ایشان نظارت و راهنمایی دارند.
رئیس اداره تبلیغات اسلامی شهرستان بیجار توضیح داد: حضرت خدیجه (س) از بزرگ‌ترین بانوان اسلام به شمار می‏رود، زیرا ایشان اولین بانوی هستند که با تمام وجود اسلام آوردند و خود را مکلف به انجام واجبات و مستحبات دین می‎دانست و حتی ایشان اولین بانوی هستند که نماز را اقامه کردند و نام خود را برای همیشه تاریخ در صدر نام‌های بزرگان دین اسلام ثبت و ضبط کردند.
وی با اشاره به اینکه همسر پیامبر (ص) با مسیحیان و سایر ادیان مباحثه داشتند، اظهار کرد: در رسالتی که پیامبر (ص) بر دوش داشتند و باید برای آن وظیفه اللهی تمام تلاش و کوشش خود را به کار می‌بست، تنها حضرت خدیجه (س) بودند که می‌توانستند بازوی محکمی برای همراهی در این راه الهی باشند، انتخاب یک همسر شایسته در زندگی، واجبی است که شاید این روزها کمتر به آن توجه شده است.
*حضرت خدیجه فراتر از یک الگوی زن مسلمان است
ماموستا جعفری عالم اهل‌سنت بیجار گفت: حضرت خدیجه (س) با آنکه یک بانوی مسلمان است و می‌تواند بهترین الگوی عشق و دلدادگی برای زنان باشد، ایشان یک الگوی کامل برای مردان مسلمان نیز هستند، زیرا همسر خاتم پیامبران، هم در روابط‌عمومی با مردم یک الگوی کامل است و هم در روابط خانوادگی فراتر از یک همسر نقش‌آفرینی کرد.
وی افزود: بحث مورد اشاره تنها خصوصیات حضرت خدیجه (س) نیست، پیامبر اسلام و همسرشان در کنار هم و با هم توانستند به فضائل بالاتری دست یابند که ضمن اینکه یک زندگی شخصی و خصوصی داشتند،
هدفی جز خدمت در راه خداوند و نشر رسالتی بود که برای آن هر ۲ برگزیده شده بودند.
این عالم اهل‌سنت ادامه داد: اصل هر ازدواج و سنت پیامبر (س)، به نقش‌آفرینی بانوی خانواده اشاره دارد، حضرت ام المومنین در زندگی مشترک هدفی جز مرضی رضایت خدا و پیامبر (ص) نداشتند، ایشان تمام توان و ظرفیت جسمی و مادی خود را در پیوندی که با پیامبر داشتند خرج کردند و پاداشی عظیم نصیبشان شد.
ماموستا جعفری با اشاره به آیه ۴۲ سوره آل‌عمران که ویژگی حضرت مریم را سرور بانوان جهان اعلام دارد، افزود: شأن نزول این آیه را بیشتر مفسران قرآن، حضرت خدیجه می‌دانند و دلیل آن ذوق و احساسات نیست، روایات متعدد و معتبر از پیامبر (ص) در خصوص همسرشان حضرت خدیجه آمده است که ایشان را بزرگ زنان مسلمان خوانده‌اند.
انتهای خبر/*

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
حضرت خدیجه س ، سالروز ازدواج حضرت خدیجه و پیامبر اسلام،
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
گزارش
V
آرشیو