ضرورت پژوهش در حوزه مسائل زن و خانواده

برای توسعه و سازمان دهی جریان تحقیقات در حوزه(( زن و خانواده)) از وضعیت موجود به سوی وضعیت مطلوب، لازم است معضلات و کمبودهای پژوهشی در این زمینه، به لحاظ کمی بررسی و ارزیابی شود.
ضرورت پژوهش در حوزه مسائل زن و خانواده
1402/09/25 - 11:39
تاریخ و ساعت خبر:
177682
کد خبر:
به گزارش خبرگزاری زنان ایران - تهران بزرگ : امروزه ملاک ارزیابی وضعیت((زن و خانواده)) مبتنی بر آن دسته از شاخص های جهانی است که نهادهای بین المللی آن را ترویج و توصیه می کنند. از این رو، نه فقط نشان چندانی از شاخص های ملی-اسلامی برای تحلیل وضعیت در این حوزه دیده نمی شود، بلکه نیاز به تنظیم چنین شاخص هایی نیز آن چنان احساس نمی شود.در نتیجه، طبیعی است که با پذیرش این شاخص ها احساس حقارت و خودکم بینی و دنباله روی از کشورهای غربی بر اندیشه تحلیل گران و مدافعان حقوقی حوزه(( زن و خانواده)) حاکم شود.با توجه به وجود چنین تفکراتی، شاهد بروز چنین طیف فکری هستیم: گروهی با پذیرش تعاریف و مفاهیم حاکم،با تمام قیود آن،با محدود کردن دین به حیات فردی و حاکم کردن نگاه علمی به تحلیل تعارض دین با علم و اداره این حوزه می پردازند.
گروهی دیگر، با پذیرش اصل دخالت دین در حیات اجتماعی با طرح شعار اجتهاد در اصول،به قرائتی از دین توسل می جویند که هماهنگی بیشتری با یافته های علوم انسانی داشته باشند.
گروه سوم نیز،با تقلیل دین به گزاره های جزئی، سعی دارند تحت عنوان اقتضائات و شرایط زمانی گزاره های دینی را با ادبیات حاکم هماهنگ و با روش روزآمدی دین را اثبات کنند.
در شرایط حاضر ضرورت پژوهش در حوزه((زن و خانواده)) بیش از هر زمان دیگر احساس می شود،زیرا مسائل اصلی و تاثیرگذار در این حوزه در پس هاله ای از نگرش های غلط و جامدانه پنهان مانده است.علاوه بر این،اصلاحاتی که با نیت دفاع از حقوق ((زن و خانواده)) انجام می شود،بیش از آن که مفید و کارساز باشد، به آسیب ها افزوده است.
باتوجه به آن که حوزه(( زن و خانواده)) در ایران در دهه های اخیر، همچون بسیاری از جوامع دیگر،در معرض تحولاتی مهم بوده است،به جرئت می توان گفت مهم ترین مشکل موجود در راه رویایی با این حوزه مربوط به بحرانی است که در عرصه ی نظریه پردازی وجود دارد.زیرا از یک سو،نظریه پردازی در علوم اجتماعی نه بر اساس مبانی فلسفی صحیح و قابل اعتمادی شکل گرفته است و نه برای حل معضلات جامعه اسلامی طراحی شده است.از سوی دیگر، تاکنون نهادهای علمی و دینی در تبدیل مفاهیم بنیادین به کاربردی و نظریه پردازی اقدامی اساسی انجام نداده اند.بنابراین حل معضلات اساسی ما در در این زمینهفقط در گرو ایجاد حوزه ی مطالعات آکادمیک مباحث جنسیتی و خانواده بر اساس تفکر دینی و تدوین نظریه ی دینی(( زن و خانواده)) ایجاد حوزه ی کارشناسی بومی، حول پرسش های اساسی به منظور حل معضلات عینی جامعه اسلامی، و حرکت در مسیر بالندگی است.از این رو، پژوهشگران تحقیق حاضر درصدد برآمدند تا با فراتحلیل کردن مقالات علمی-پژوهشی حوزه(( زن و خانواده)) به این امر مهم نائل شوند.
مطالعه و پژوهش در حوزه ی زن و خانواده، به عنوان حوزه ای تخصصی، عرصه ای است که محققان و اندیشمندان با تلاش علمی خود موجب رشد و شکل گیری آن در دو بعد نظری و عملی شده اند.اهمیت و جایگاه دستیابی به اطلاعات و آمار دقیق و روز آمددر این ابعاد به عنوان حیاتی ترین منبع برای پیشرفت های علمی،اقتصادی، سیاسی، و فرهنگی در حوزه مطالعاتی زن و خانواده ضروری است.در نتیجه تمرکز بر مقالات پژوهشی یکی از ابزارهای موثر برای بررسی روند حوزه ی پژوهشی مطالعات زن و خانواده است.
از آنجا که بحث زن و خانواده در مقالات علمی-پژوهشی ، بحثی میان رشته ای و مطرح در حوزه های علوم اجتماعی، علوم تربیتی، علوم قرآن و حدیث، علوم روانشناسی و رشته های مشابه است، شناسایی و اولویت بندی موضوعی پژوهش ها در حوزه ی زن و خانواده حائز اهمیت است.به عبارتی، برخورداری پژوهشگران از منطق علمی(اطلاعات کمی-کیفی) حافظ چهارچوب هایی است که هر سیستمی برای تعالی پژوهشگران باید از آن تبعیت کند.
لذا بررسی پژوهش هاس انجام شده در حوزه ی مذکور و همچنین توصیف چگونگی پژوهش ها و گرایش های موضوعی و پژوهشی می تواند و هم باعث ارتقای پژوهش های پیش رو،آسیب شناسی و ممانعت از موازی کاری در تحقیقات آینده شود.علاوه بر این، تلفیق نتایج پژوهشی و دستیابی به نتایج مشترک در ارائه راهبردهایی در حوزه ی مسائل(( زن و خانواده)) موثر خواهد بود و در نتیجه هم درک و فهم حقیقی مشکلات اساسی را میسر می کند و هم پژوهشگران را یاری می دهد تا با دقت نظر و تیزبینی، ضمن داشتن پایه های نظری محکم و علمی، اطلاعات پژوهشی را بررسی کنند.
برداشت مطلب از مقاله:
تحلیل محتوای موضوعی مقالات علمی_پژوهشی ((حوزه زن و خانواده))،
آمنه بختیاری،فاطمه بدوی،مریم السادات هاشمی فشارکی،بهاره نصیری

بازگشت به ابتدای صفحه بازگشت به ابتدای صفحه
برچسب ها:
حوزه زن و خانواده، ضرورت پژوهش حوزه زن و خانواده، مسائل زنان و خانواده، حقوق زن و خانواده،
ارسال نظر
مخاطبان گرامی، برای انتشار نظرتان لطفا نکات زیر را رعایت فرمایید:
1- نظرات خود را با حروف فارسی تایپ کنید.
2- نظرات حاوی مطالب کذب، توهین یا بی‌احترامی به اشخاص، قومیت‌ها، عقاید دیگران، موارد مغایر با قوانین کشور و آموزه‌های اسلامی منتشر نمی‌شود.
3- نظرات بعد از بررسی و کنترل عدم مغایرت با موارد ذکر شده تایید و منتشر خواهد شد.
نام:
ایمیل:
* نظر:
باشگاه نویسندگان
V
آرشیو